  • Data: 2012-07-12 12:39:25
    Temat: Re: Tanie zasilacze z allegro
    Od: WiesłaW <n...@u...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 10-07-2012 o 22:43 b0ni napisał na pl.comp.pecet:

> [...]
    > - podczas normalnej pracy komputera raczej rzadko osiąganej, bo
    > zasilacze dobierane są głównie pod kątem przewidywanej mocy maksymalnej.
    > Elektronika komputera jest dla zasilacza dosyć trudnym obciążeniem, bo
    > dużo jest gwałtownych zmian obciążenia, ale podczas normalnej pracy
    > (np. praca z edytorem tekstu) obciążenie jest stosunkowo niewielkie.
    > No chyba, że ktoś jest nałogowym graczem i daje niezły wycisk
    > komputerowi praktycznie non-stop, kiedy grafika stanowi główne
    > obciążenie. Wtedy być może wykorzystuje dobrą sprawność zasilacza.

    Tu nie ma się co zakładać. Zresztą przegrałbyś :) Optymalny punkt jest
    przeważnie gdzieś w okolicach połowy mocy znamionowej zasilacza.
    Ja raczej mam wątpliwości co do metodologii pomiaru i tego co dzieje się
    poniżej tych 20% mocy znamionowej, ale nawet jeżeli sprawność spadnie do
    70% to w tych gorszych zasilaczach spadnie odpowiednio niżej. Podejrzewam,
    że może to być nawet 40%.
    Dane są na stronie organu certyfikującego.
    http://kut.as/07hm

    Poza tym, jeżeli ktoś używa tylko edytorów tekstu to powinien stosować
    zasilacz o odpowiednio mniejszej mocy.

    > Chyba się nie rozumiemy. Napisałem to w skrócie. Jeszcze raz - jeżeli w
    > starszych konstrukcjach zasilacze miały gorsze sprawności, ale za to
    > sam komputer pobierał mniej energii, a teraz w nowym kompie jest
    > sprawniejszy zasilacz, ale za to sam komputer pobiera jej znacznie
    > więcej, to iloczyn procentu strat przez pobieraną moc (czyli moc strat)
    > jest zbliżona. A ja bym nawet zaryzykował twierdzenie (sądząc po cieple
    > wyrzucanym z nowych komputerów podczas intensywnej pracy), że moc strat
    > wcale nie zmalała, a wręcz wzrosła w porównaniu ze starymi komputerami.

    Wydaje mi się, że zrozumiałem - dlatego napisałem to co poniżej.
    No bo niby czyja to jest wina, że sprzęt potrzebuje więcej energii?
    Przecież nie zasilacza i nie jego producenta. Po prostu jest
    zapotrzebowanie na takie właśnie konstrukcje. A gdyby nie ta sprawność to
    płacilibyśmy jeszcze więcej za energię.

    > To chyba nie tak. Ludzi specjalnie nie obchodzi energooszczędność, bo
    > to bardzo względne pojęcie i mało odczuwalne. Natomiast bardzo
    > zauważalna jest wydajność (głównie jej brak), dlatego tak drastycznie
    > wzrosła ilość energi konsumowanej przez układy graficzne.

    No i właśnie tak jest. Taki producent zdaje sobie sprawę, że użytkownik
    nie będzie patrzył na waty, tylko na osiągi i technologia poszła w tym
    właśnie kierunku. A to według mnie niedobrze.

    --
    WiesłaW
    Opera Mail