  • Data: 2018-03-23 02:35:16
    Temat: Re: Telefon RWT Chaber
    Od: "HF5BS" <h...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Piotr C." <p...@m...com.delete.pl> napisał w wiadomości
    news:20180322091446.ab059e504b0073d78d731c72@mabanan
    a.com.delete.pl...

    > No nie bardzo, bo DTMF to 2 x 1 z 4, a R2 to 2 z 5. Co implikuje zmiany w
    > schemacie.

    Prędzej by było pier... się z cewkami i okablowaniem, bo to chyba jakoś po
    ich odczepach idzie, nie pomnę. Bo generatory mogły by zostać.
    Tu jednakże jest jeszcze jedna sprawa - DTMF nie jest potwierdzany, więc po
    naciśnięciu klawisza nie masz oznaki, że przyjęło cyfrę, albo nie. R2, ma
    trochę skomplikowany system powiązań, gdzie w odpowiedzi na cyfrę podawana
    jest dyspozycja, do do dalszego nadawania. Link do specyfikacji podrzucę
    następnym razem, bo padnięty dysk (sytuacja jest zła, uszkodzenie narasta)
    pilnie dopomina się o kolejny backup, zanim do reszty padnie... (natomiast
    udało mi się naprawić podświetlenie matrycy - upaliło się doprowadzenie do
    jednej ze świetlówek)
    Dyspozycją w R2 może być przeskok do innej cyfry, podanie kategorii
    abonenta, podanie taryfy, itd. Abonent musiałby więc widzieć
    odpowiedź/dyspozycję i odpowiednio do tego zareagować, wiedzieć, jak to
    zrobić. Kto kodu R2 nie zna choć trochę - nie poradzi sobie. DTMF jest
    prosty w obsłudze i nawet po pijaku wystukam numer na taryfę, która mnie
    zawiezie na chawirę, alias kwadrat. Jest jeszcze conajmniej jeden istotny
    aspekt, ale o nim innym razem.

    BTW. R2 - zasadniczo stosowany jest w 2 odmianach, pierwsza, przy
    uproszczonej sygnalizacji, 2x5, gdzie skomponować możemy 10 cyfr,
    następująco:
    Tony generatorów oznacza się (zarówno kierunek TAM jak i NAZAD) cyframi
    odpowiednio 0, 1, 2, 4, 7 i składamy (ton1+ton2=cyfra) 0+1=1, 0+2=2, 1+2=3,
    0+4=4, 1+4=5, 2+4=6, 0+7=7, 1+7=8, 2+7=9, 4+7=0. Akurat do uproszczonej
    wymiany (bez większości kodów sterujących i niektórych dyspozycji).
    Odmianą pełną, jest 2x6, gdzie szósty ton ma wartość 11 i komponuje się
    następujące cyfry: 0+11=11, 1+11=12, 2+11=13, 4+11=14, 7+11=15.
    Spotkałem się ze wzmianką o "odmianie pośredniej", gdzie cyfry 1-0
    komponowało sie 2x5, a 11-15, załatwiało się pojedynczymi tonami, czyli bez
    obecności generatora 11. IMHO nieco głupawe, ale może to na sytuacje, gdzie
    łącznica fabrycznie ma 5 generatorów, i łatwiej było dołożyć jej do obsługi
    cyfry 11-15, niż wpasować dodatkowy generator, może jakiś wielki, lampowy, w
    termostacie? Ale to pośrednie podaję jedynie jako ciekawostkę, nie udało mi
    się jej potwierdzić.
    Odmianę 2x5 widziałem przy połączeniach tandemowych, 2x6 przy tranzycie i w
    ogóle, większości zwykłych połączeń.

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...