    From: Radosław Sokół <R...@g...one.pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: To się narobi...
    Date: Thu, 06 Dec 2012 22:07:08 +0100

    W dniu 04.12.2012 22:49, PK pisze:
    > Dla studenta elektroniki - nie wątpię. Podejrzewam jednak,
    > że Intelowi to aż takiego problemu nie sprawia.

    Intel nie będzie montował tych procesorów na płytach.

    Będą to robić Chińczycy w fabrykach płyt głównych. Nie wąt-
    pię przy tym w ich zdolności techniczne, ale trochę wątpię
    za to w ich chęci produkowania z najwyższą dokładnością, a
    więc w jakość wytwarzania.

    Drugi raz już bodajże wspominasz Intela więc zostaw go
    w spokoju i skup się na producentach płyt.

    I tu masz jasne dowody w postaci problemów z lutowaniem choć-
    by układów graficznych BGA na płytach komputerów przenośnych
    HP. GPU BGA mają też sporo wyprowadzeń i właśnie pod wpływem
    temperatury odklejają się od podłoża i przestają stykać.

    Czyli płyty HP produkują "studenci elektroniki"? ;)

    > Ale są wystarczająco duże, aby chłodzenie pasywne było
    > bardzo trudne. Dawniej (dużo dawniej - w czasach PIII)
    > pasywnie chłodzony procesor nie był niczym nadzwyczajnym.

    Konkrety. Chłodzenie układów w podstawkach ZIF nie jest
    obecnie żadnym problemem. Dlaczego zatem według Ciebie
    po zmianie na BGA będzie lepiej?

    > Procesory upchnięte w socketach są dużo mniejsze i trudniej jest

    Celem przejścia na BGA jest właśnie miniaturyzacja. Jak
    się ma to do Twojego zdania, że układy w ZIF są "mniejsze"?

    Raczej właśnie chłodzenie układu BGA, który nie może być pod-
    dawany gwałtownym zmianom temperatury, będzie *większym* wy-
    zwaniem.

    > tylko w czasie grania, wtedy też nie non stop). TDP? 34W.

    AMD Phenom X3 720, TDP 95 W. I to liczone przez AMD, więc
    bardziej pesymistyczne niż w przypadku Intela. Mikroprocesor
    co najmniej kilkanaście razy szybszy od tego Twojego starego
    Pentium III 450 MHz, a TDP ma nawet nie trzy razy wyższe i
    przez większość czasu może być chłodzony pasywnie przy od-
    powiednio dużym radiatorze. Szumią mi głównie wentylatory
    obudowy oraz dysk twardy.

    > rozprowadzić ciepło. A jednak mam nadzieję, że czasy dosyć wydajnych
    > pasywnych kompów powrócą :).

    Wątpię w to mocno. Wróciłyby, gdyby ograniczyć potrzeby
    użytkowników i moc obliczeniową mikroprocesorów.

    Masz już dzisiaj APU AMD, które w zasadzie można chłodzić
    pasywnie poza okresami najsilniejszego obciążenia oblicze-
    niowego lub graficznego. Ino te najsłabsze modele o niskim
    TDP są wyraźnie wolniejsze nawet od i3 .

    > Apple przestawiło się na procesory Intela, bo postanowiło
    > skoncentrować kapitał na rozwijaniu urządzeń mobilnych
    > i oprogramowania. Oraz po to, aby zapewnić większą kompatybilność

    Konkrety i źródła.

    Bo ja swego czasu czytałem, że decyzja była raczej podykto-
    wana gwałtownym rozwojem mikroprocesorów x86 i w zasadzie
    stagnacją wśród CPU PowerPC ogólnego przeznaczenia.

    > i doskonale sprawdzają się w różnych zastosowaniach: od przemysłu
    > po konsole gier.

    Super, ale to *bardzo* specyficzne zastosowania. Zastosowa-
    nia, w których świetnie sprawują się również ARMy, pamięci
    RDRAM i tak dalej. Czyli rozwiązania, które w typowych PC
    nie są wcale rewelacyjne.

    > Ale przecież fabrycznie montowanie BGA właśnie ułatwia upychanie dużej
    > liczby pinów, a nie odwrotnie. Chyba że nie rozumiem tego argumentu.

    W porównaniu do starych obudów z wyprowadzeniami na krawę-
    dziach. W porównaniu do LGA, BGA w zasadzie nie ma zalet.
    A nawet ma wadę polegającą na łatwości uszkadzania się
    lutów bezołowiowych.

    """""""|
    | | |
    ......./