    From: Michal Bien <m...@u...edu.pl.invalid>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Trwałe przechowywanie danych
    Date: Sat, 28 Mar 2009 00:13:53 +0100

    Piotr Ciążyński pisze:
    > Witam uprzejmie.
    > Jakie są sposoby trwałego ale amatorskiego przechowywania danych?
    > Jeżeli chcę np. skutecznie archiwizować zdjęcia? Jak to najlepiej zrobić? Czy
    > są jakieś nośniki danych, które gwarantują w miarę długi okres przechowywania
    > danych?

    Amatorsko to nic barziej sensownego od dobrze przechowywanych
    i nagranych na dobrym nośniku DVDR/CDR raczej nie znajdziesz. Teraz
    prakycznie nie ma już chyba w handlu występująch kiedyś CDR ze złotawym
    spodem (np: Kodaka) z deklarowanym okresem przechowywania danych 100
    lat. Typowe nośniki optyczne nagrywalne mają żywotność rzędu 10 lat.
    Zanim minie 2/3 tego okresu pewnie i tak przeniesiesz wszystko na
    nośniki HD następnej generacji. W zeszłym roku robiłem porządki w
    archiwach i bez problemu odczytywały się moje pierwsze CDR (BTC nic
    specjalnego) z 1996/1997 r. Szukaj po prostu porządnych nośników
    CDR/DVDR z długim czasem przechowywania deklarowanym przez producenta
    oraz nie wypełniaj ich po brzegi danymi, tylko dodawaj dane naprawcze
    z algorytmu reed-salomona itp. - choćby parchive 2.0 albo bardzo dobrze
    nadający się do dużej liczby małych plików ICE ECC - przy okazji
    wykorzystuje doskonale wszystkie 2/4 rdzenie - polecam. W zależności od
    stopnia "paranoi" możesz rzeznaczyć na dane naprawcze 10-50% oraz
    oczywiście najważniejsze dane nagrywać na więcej niż jednym nośniku.

    --
    Pozdrawiam, Michal Bien
    #GG: 351722 #ICQ: 101413938