  • 1. Data: 2009-03-20 15:34:22
    Temat: Re: Trwałe przechowywanie danych
    Od: Michal Bien <m...@u...edu.pl.invalid>

    Grzegorz Krukowski pisze:
    > On Sat, 21 Mar 2009 22:22:06 +0100, Michal Bien
    > <m...@u...edu.pl.invalid> wrote:
    >
    > A pamiętasz ile kabli szło do dysku oprócz zasilania? Jeżeli były dwie
    > taśmy to to był dysk ST-506/ESDI i to jest zupełnie coś innego jak
    > IDE.

    O ile mnie pamięć nie myli, to była standardowe 40-szpilkowe złącze
    IDE, więc problemy z kabelkologią odpadały. Ciekawi mnie po prostu czy
    takie starocie 20 MB jeszcze są rozpoznawane przez współczesne płyty główne.

    --
    Pozdrawiam, Michal Bien
    #GG: 351722 #ICQ: 101413938

  • 2. Data: 2009-03-20 15:40:04
    Od: Michal Bien <m...@u...edu.pl.invalid>

    DooMiniK pisze:

    > Ech - osatnio też robiłem próbę starych, ale "firmowych" dyskietek:
    > - Windows 3.11 i DOS 6.22 nagrane w wakacje 1996 roku działają bez
    > zarzutu (ponad 10 dyskietek!),
    > - bz problemu odczytałem pliki nagrane około 1995 roku na dyskietkę
    > 5 1/4.

    W zeszłym roku robiłem obrazy do backupu (bo strach dłużej tego trzymać
    na nośniku magnetycznym) dyskietek 3,5" HD 1,44 MB (są bardziej padliwe
    niż 5,25" ze względu na większą gęstość zapisu) ale nagranych jeszcze
    dawniej - bodajże w 1992 r. i nie przeze mnie, tylko Microsoft (a raczej
    jakiegoś jego podwykonawcę) - było tego chyba 18 szt. - 6 albo 7 od
    Winworda 2.0 i chyba 12 od Windows 3.1. Co ciekawe - 100% poprawnego
    odczytu, a dyskietki sprzedawane ostatnio padają jak muchy - bywa że
    nagra się 2-3 razy dokumnety po kilkaset kb i już dyskietka pada
    całkowicie. To samo z FDD dołączonym obok CD do Win95 OSR2 oraz
    kryptograficznej dołączonej do win2000.

    --
    Pozdrawiam, Michal Bien
    #GG: 351722 #ICQ: 101413938

  • 3. Data: 2009-03-21 19:39:35
    Od: Michal Bien <m...@u...edu.pl.invalid>

    Grzegorz Krukowski pisze:

    > IDE żyje już około ~20 lat, SATA jest z nim kompatybilne. SCSI żyje
    > dłużej. O ile napęd jest widziany jako dysk (czyli nie potrzeba
    > sterowników), to przyszłość napędów opartych o te interefejsy nie jest
    > zła.

    A próbowałeś tak podłączyć do nowo sprzedawanej płyty głównej (niektóre
    już chyba nawet nie mają PATA) np: dysk 20 MB MFM?
    Teoretycznie się da, w praktyce przy takim podłączeniu wychodzi mnóstwo
    problemów i wychodzi na to, że bez starej płyty nie zadziała.

    --
    Pozdrawiam, Michal Bien
    #GG: 351722 #ICQ: 101413938

  • 4. Data: 2009-03-21 21:09:25
    Od: Michal Bien <m...@u...edu.pl.invalid>

    Grzegorz Krukowski pisze:

    > Próbowałem podłączyć jakiegoś 2,5'' Tidbita (20 lub 40 MB) od Amigi600
    > i zadziałał.

    No dobrze. Ale odpowiedz na pytanie - sam jestem ciekawy jak wygląda
    praktyka. Bo dyski 2,5", Amiga600 itp to "trochę" inna epoka niż
    3,5" czy 5,25" MFM 20 MB i współczesne płyty główne. Stawiam na to, że
    nie zadziała - nie będzie widziany, ale chętnie usłyszę to od kogoś, kto
    to zrobił w rzeczywistości.

    > Ale ja mam nadzieję, że ktoś kto planuje długie przechowywanie również
    > zatroszczy się o odpowiedni kontroler a nie ten wbudowany w płytę. W
    > *tej* chwili decydowanie się na IDE jest bez przyszłości, warto
    > zaopatrzyć się w najnowszy sprzęt na SATA. Za to warto zaopatrzyć się
    > w dobry kontroler IDE na PCIE, jak ma się sprzęt na IDE.

    No widzisz - a na tej grupie jak narzekałem, że współczesne płyty
    główne mają bardzo mało PCI 2.x to zjechano mnie, że przeciętnemu
    użytkownikowi więcej niż dwa niepotrzebne, a zasadniczo to wszystko,
    włącznie z kartą graficzną i tak ma na mobo :>

    Inna spraw, że jak już pisałem - backup na HDD jest fajny i wygodny na
    bieżące dane. Do długotrwałego przechowywania nie za bardzo się nadaje.

    --
    Pozdrawiam, Michal Bien
    #GG: 351722 #ICQ: 101413938

  • 5. Data: 2009-03-21 21:22:06
    Od: Michal Bien <m...@u...edu.pl.invalid>

    Grzegorz Krukowski pisze:

    > No ale dysk MFM to był chyba ESDI - dwie taśmy? IDE miało być z tym
    > kompatybilne?

    Nie mówię o tym konkretnym dysku 2,5" o którym wspomniano w wątku,
    raczej o popularne w latach 80. HDD - 20 MB Seagate MFM - numeru już nie
    pamiętam. NA płycie z wlutowanym 80286 całe 8 MHz kontroler IDE miał
    specjalne tryby i ustawienia dla tych dysków. Wątpię czy kontrolery IDE
    na współczesnych płytach głównych mają tak daleko zachowaną
    kompatybilność w dół, choć być może się mylę - dlatego pytam.

    --
    Pozdrawiam, Michal Bien
    #GG: 351722 #ICQ: 101413938

  • 6. Data: 2009-03-27 22:31:03
    Temat: Trwałe przechowywanie danych
    Od: " Piotr Ciążyński" <p...@g...pl>

    Witam uprzejmie.
    Jakie są sposoby trwałego ale amatorskiego przechowywania danych?
    Jeżeli chcę np. skutecznie archiwizować zdjęcia? Jak to najlepiej zrobić? Czy
    są jakieś nośniki danych, które gwarantują w miarę długi okres przechowywania
    danych?

  • 7. Data: 2009-03-27 23:13:53
    Od: Michal Bien <m...@u...edu.pl.invalid>

    Piotr Ciążyński pisze:
> [...]
    > są jakieś nośniki danych, które gwarantują w miarę długi okres przechowywania

    Amatorsko to nic barziej sensownego od dobrze przechowywanych
    i nagranych na dobrym nośniku DVDR/CDR raczej nie znajdziesz. Teraz
    prakycznie nie ma już chyba w handlu występująch kiedyś CDR ze złotawym
    spodem (np: Kodaka) z deklarowanym okresem przechowywania danych 100
    lat. Typowe nośniki optyczne nagrywalne mają żywotność rzędu 10 lat.
    Zanim minie 2/3 tego okresu pewnie i tak przeniesiesz wszystko na
    nośniki HD następnej generacji. W zeszłym roku robiłem porządki w
    archiwach i bez problemu odczytywały się moje pierwsze CDR (BTC nic
    specjalnego) z 1996/1997 r. Szukaj po prostu porządnych nośników
    CDR/DVDR z długim czasem przechowywania deklarowanym przez producenta
    oraz nie wypełniaj ich po brzegi danymi, tylko dodawaj dane naprawcze
    z algorytmu reed-salomona itp. - choćby parchive 2.0 albo bardzo dobrze
    nadający się do dużej liczby małych plików ICE ECC - przy okazji
    wykorzystuje doskonale wszystkie 2/4 rdzenie - polecam. W zależności od
    stopnia "paranoi" możesz rzeznaczyć na dane naprawcze 10-50% oraz
    oczywiście najważniejsze dane nagrywać na więcej niż jednym nośniku.

    --
    Pozdrawiam, Michal Bien
    #GG: 351722 #ICQ: 101413938

  • 8. Data: 2009-03-27 23:59:20
    Od: Kamikazee <n...@n...pl.invalid>

    Michal Bien pisze:
> [...]
    > stopnia "paranoi" możesz rzeznaczyć na dane naprawcze 10-50% oraz
    > oczywiście najważniejsze dane nagrywać na więcej niż jednym nośniku.

    Do tego można jeszcze dorzucić dane korekcyjne do płyt wykorzystując program
    dvdisaster http://dvdisaster.net/

  • 9. Data: 2009-03-28 00:00:43
    Od: Kamikazee <n...@n...pl.invalid>

    Piotr Ciążyński pisze:
> [...]
    > są jakieś nośniki danych, które gwarantują w miarę długi okres przechowywania

    DVD-RAM
    http://pl.wikipedia.org/wiki/DVD-RAM

  • 10. Data: 2009-03-28 05:26:05
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Piotr Ciążyński napisał(a):

    > Jeżeli chcę np. skutecznie archiwizować zdjęcia? Jak to najlepiej zrobić? Czy
    > są jakieś nośniki danych, które gwarantują w miarę długi okres przechowywania
    > danych?

    Płyty CD-R lub DVD-/+R w wersji GOLD czyli przeznaczonych do
    długotrwałej archiwizacji.

    j.

    --
    "Można wysnuć wniosek, że przyszłością gier są małe opalizujące krążki -
    płyty kompaktowe. Głównym tego powodem jest nieopłacalność skopiowania