  • 1. Data: 2010-02-16 17:02:02
    Temat: Re: VoD pod linuksem [OT]
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    Wrzucam na pl.rec.telewizja, bo to OT.

    W dniu 2010-02-16 08:15, Dominik & Co pisze:
    > Przemysław Adam Śmiejek rzecze:
    > Tak, moralny :-)

    nie od dzisiaj wiadomo, że jestem niemoralna świnia.

    > Ale wiesz, wydaje mi się, że ci goście wiedzą na ten
    > temat trochę więcej od Ciebie (może się mylę?). A każdy ceni swój
    > czas i nie robi rzeczy, o których wie, że nie mają sensu.

    Porozmawiamy, jak DRMowe rzeczy zaczną działać pod linuksami. Na razie
    se ne da i koniec.

    > W kinie to jest normalne.

    Dlaczego?

    twoja wersja:

    Płacę 50zł i idę do kina, żeby obejrzeć film w dusznej sali, z kurtką na
    kolanach, przy kłapaniu dzioba lasek-słitasek, dostając po oczach
    wyświetlaczem telefonu gościa przede mną, który wysyła esemesy i
    posłuchać dźwięku zagłuszanego chrupaniem cipsów -- jestem normalny,
    choć nie mogę tego zarchiwizować dla przyszłych pokoleń.

    płacę 10zł, żeby sobie obejrzeć coś w domu, tak jak lubię w ciszy i
    spokoju -- jestem nienormalny, bo się godzę na to, żeby nie musieć tego
    sobie archiwizować dla przyszłych pokoleń.

    > W materiale, który dostajesz "do ręki" to są
    > sztuczne ograniczenia,

    Nie, dostajesz do ręki na płycie DVD czy BD. Zamawiając transmisję przez
    sieć nie różnisz się od oglądacza tego materiału w telewizji albo na
    kanale VOD w dekoderze cyfrowym.

    > ograniczające notabene ustawowe uprawnienia
    > (dozwolony użytek). Ale jak chcą, niech se ograniczają. Najwyżej
    > nie kupię.

    No i dobrze. A kto lubi, kupi.

    > Filmy na VideoCD nie są zabezpieczone, DVD- śmiech na sali.
    > A jakoś legalni użytkownicy nie rozdają kopii na lewo i prawo
    > całemu osiedlu (przynajmniej ja ;-)

    No widzisz, a niektórzy rozdają. Poza tym, mówimy o bezkosztowym pliku,
    co jakby łatwiejsze niż nagrywać i rozdawać płytki.

    > Avatar za to był pozabezpieczany w trzy pupy, że ponoć w jakowymś kinie
    > legalny wyświetlacz odmówił kolaboracji, a w p2p i tak się pojawił-
    > kto chce se ściągnie i obejrzy totalnie bez wysiłku "łamania".

    A do sąsiada się włamali i mu telewizor wynieśli.
    To co, ogłaszamy bezsensowność zamków w drzwiach?

    > Osobiście mam w dupie DRM. Jeśli ktoś się boi, że mu
    > "ukradnę" jego Własność Intelektualną, to nie korzystam.

    twój wybór. Tylko słabo że tak powiem to kogoś obchodzi. W biznesie się
    działa globalnie, a jednostki anty- są po prostu do zignorowania. Też
    mam tę chorobę co ty, ale ją leczę. W pewnym momencie poobrażałem się na
    wszystkie sklepy w okolicy i nie miałem co jeść. Myślisz, że oni się tym
    przejęli? Albo że ktokolwiek przejmuje się tym, że jestem obrażony na
    wytwórców telefonów komórkowych (znasz sprawę)?

    > Skup się: całej transmisji. Po to, żebyś jak przyjdziesz do domu zbyt
    > późno mógł zacząć oglądać meczyk od początku.

    I dlatego nagrywasz całą transmisję telewizyjną? (uwaga! Nie mówię
    ,,transmisji całego meczu'')

    > Tudzież, jak Ci się jakaś
    > scena spodoba, mógł sobie ją powtórzyć nawet kilka razy.
    > Po to właśnie urządzenie nagrywa całą transmisję (zwykle
    > w kilkugodzinnej pętelce). Raczyłeś napisać, że nikt zdrowy
    > psychicznie tego nie robi.

    Nie. źle zrozumiałeś słowo transmisja. Może dlatego, że ja nigdy nie
    oglądam meczy i mi się ono zupełnie nie kojarzy z meczami, tylko z
    transmitowaniem sygnału.

    > No jak to co? Rzuć okiem na posty na grupie telewizja: mój haj-end
    > professional recorder wypiął się na mnie, kiedy chciałem sobie
    > odcinek serialu nagrać do obejrzenia na później, gada "materiał
    > zabezpieczony przed nagrywaniem". DRM to, czy nie?

    A ktoś mówi, że życie jest łatwe? Widać jednak właściciel tej produkcji
    ma inne zdanie niż ty. Ale to JEGO rzecz, więc ty sobie decyduj o SWOJEJ.

    > Co to znaczy "połowa PAL"? Górna połówka obrazu, czy jak?

    Nie Słonko. Co druga linia czy jakoś tak. Nie wiem jaki stosują algorytm
    skalowania.

    > (tak, wiem, jakie ma VHS parametry, nabijam się tylko z tego
    > sformułowania :-)

    A co w nim nie tak? VHS ma połowę rozmiaru PAL, co nie znaczy pół
    obrazu, bo nie tak działa algorytm usuwający.

    > Wiesz, ja nie podniecam się każdym pikselem na pryszczu Alexis,

    ja też nie. Ale gdzieś leży granica.

    > A magnetowid mam podłączony do 42-calowej plazmy, obraz jest niezły
    > (oczywiście nie oglądam z 50 cm, tylko z ok. 3,5 m).

    Nie znam niestety dobrego okulisty, więc nic ci nie polecę :-P

    > Dużo bardziej przeszkadzają inne proporcje obrazu.

    A ta plazma nie ma opcji ustawiania 4:3?

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 2. Data: 2010-02-16 21:41:05
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl> writes:

    > Nie Słonko. Co druga linia czy jakoś tak. Nie wiem jaki stosują algorytm
    > skalowania.

    Algorytm skalowania w analogowym systemie konsumenckim z lat
    siedemdziesiatych - no jasne.

    > A co w nim nie tak? VHS ma połowę rozmiaru PAL, co nie znaczy pół
    > obrazu, bo nie tak działa algorytm usuwający.

    Nie ma zadnego algorytmu usuwajacego. VHS normalnie nagrywa wszystkie
    linie, normalnie "dziala" interlacing itd.

    Skalowanie masz na przyklad w VCD.

    Ludzie piszac o "polowie PAL" itp. zwykle maja na mysli ograniczenie
    pasma video (do jakichs smiesznych wartosci rzedu 3 MHz, chociaz wtedy
    to moze nie bylo az takie smieszne) - czyli ograniczenie ilosci linii
    (= roznych punktow) w poziomie.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 3. Data: 2010-02-16 22:00:18
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-02-16 22:44, Jan Stożek pisze:
    > Po głębokim namyśle Przemysław Adam Śmiejek napisał w wtorek, 16
    > lutego 2010 21:58:

    > Znam sieci, które dokładnie to robią dla swoich abonentów. Nagrywają
    > wszystkie główne kanały telewizyjne bodaj na 24 lub 48h.

    Możesz przybliżyć? W jakim sensie sieci? I jak masz dostęp?

    > Przychodzisz
    > do domu, wybierasz początek meczu i lecimy.

    No i dokładnie to samo masz w Iplach i innych takich DRMach, o jakich
    mówimy.

    > Ale to jacyś paranoicy,
    > bo skoro to jest bez sensu...

    Owszem, bo była mowa o tym, że se nie można zbackupować. Zupełnie o czym
    innym była mowa.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 4. Data: 2010-02-16 22:06:52
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    > Algorytm skalowania w analogowym systemie konsumenckim z lat
    > siedemdziesiatych - no jasne.

    Jezu, przecie nie chodziło o algorytm komputerowy, ale o algorytm w
    sensie ,,sposób postępowania, prowadzący do określonego celu''. Nie
    umiem znaleźć innego słowa.... Mechanizm konwersji? No dobrze, więc
    powiedzmy nie algorytm, a mechanizm konwersji.

    > Nie ma zadnego algorytmu usuwajacego. VHS normalnie nagrywa wszystkie
    > linie,

    I dlatego ma ich mniej niż połowę tego, co PAL?

    > Skalowanie masz na przyklad w VCD.

    No o ile wiem, to VCD to właśnie cyfrowy odpowiednik zapisu jakości VHS.
    Tak przynajmniej twierdzi (bredzi?) Wikipedia.

> [...]
    > pasma video (do jakichs smiesznych wartosci rzedu 3 MHz, chociaz wtedy
    > to moze nie bylo az takie smieszne) - czyli ograniczenie ilosci linii

    Przykro mi, że czepiacie się jakiś opowieści o niuansach
    technologicznych sprowadzając dyskusję do przepychania się duperelami,
    co odwodzi dyskusję od tematu i od zdziwienia, że jakość VHS będąca
    gorszą od telewizyjnego PAL i niezadowalająca nawet oglądana na CRT 21",
    wystarcza Dominikowi i Monice przy oglądaniu tego na 42" plazmy.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 5. Data: 2010-02-16 22:30:40
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    > I dlatego ma ich mniej niż połowę tego, co PAL?

    Falsz. Linie to jest rozdzielczosc _pionowa_. Pisales o rozdzielczosci
    _poziomej_, a to ze ona akurat takze jest wyrazona w (odpowiedniku)
    linii nie ma tu nic do rzeczy.

    > No o ile wiem, to VCD to właśnie cyfrowy odpowiednik zapisu jakości
    > VHS.

    VHS ma 2x wiecej linii (=wszystkie) i podobna rozdzielczosc w poziomie
    co VCD. Czy to jest odpowiednik, i czy w ogole mozna porownywac analog
    i cyfre, to nie wiem.

    > Przykro mi, że czepiacie się jakiś opowieści o niuansach
    > technologicznych

    Nie "czepiamy sie", tylko prostujemy ewidentnie nieprawdziwe informacje,
    niezaleznie od tego, czego dotycza.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 6. Data: 2010-02-16 22:35:25
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    > Falsz. Linie to jest rozdzielczosc _pionowa_. Pisales o rozdzielczosci
    > _poziomej_,

    Gdzie pisałem? Napisałem ,,VHS to połowa pal'' nie wnikając w niuanse,
    których nie znam. Zupełnie inny poziom abstrakcji dyskusji.

    > a to ze ona akurat takze jest wyrazona w (odpowiedniku)
    > linii nie ma tu nic do rzeczy.

    Przykro mi, ale nie rozumiem.

    > Nie "czepiamy sie", tylko prostujemy ewidentnie nieprawdziwe informacje,
    > niezaleznie od tego, czego dotycza.

    No to wyjaśnij po ludzku. Bo z tego co czytam w wikipedii to VHS ma
    połowę a nawet mniej tego co PAL.

    Pomijam, że to nie było klu naszej dyskusji, ale skoro już zdryfowało,
    to wyjaśnij, cobym zrozumiał.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 7. Data: 2010-02-16 23:58:22
    Od: Jan Stożek <c...@c...pl>

    Po głębokim namyśle Przemysław Adam Śmiejek napisał w wtorek, 16
    lutego 2010 23:00:

    > Możesz przybliżyć? W jakim sensie sieci? I jak masz dostęp?

    Szczegóły (np. nazwy operatorów) muszę odszukać, ale już dobrych
    kilka lat temu taką usługę świadczyli operatorzy sieci Ethernet To
    The Home we Włoszech. Dawali dostęp do Internetu (10 lub 100 Mbps),
    telewizję kablową i telefon - wszystko po IP. A w ramach usług
    telewizyjnych - programowalny wirtualny magnetowid i właśnie
    odtwarzanie na żądanie dowolnego fragmentu głównych programów
    telewizyjnych z ostatnich 24 czy 48 godzin. A dostęp - normalnie,
    przez pilota i set-top-box.

    > Owszem, bo była mowa o tym, że se nie można zbackupować. Zupełnie o
    > czym innym była mowa.

    Pisałeś o bezsensie nagrywania programu "jak leci".

    --
    Pozdrawiam,

    (js).

    PS. Odpowiadając bezpośrednio proszę usunąć minus wraz ze
    wszystkimi kolejnymi literami.

  • 8. Data: 2010-02-17 08:45:35
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    > Gdzie pisałem?

    A o czym jeszcze innym mogles pisac? W pionie VHS nie rozni sie od
    normalnego PAL.

    > Napisałem ,,VHS to połowa pal'' nie wnikając w niuanse,
    > których nie znam.

    Wybacz, ale "pol PAL" nie jest tu wyjatkiem niestety.

    > No to wyjaśnij po ludzku. Bo z tego co czytam w wikipedii to VHS ma
    > połowę a nawet mniej tego co PAL.

    Polowe czego? Obrazu??? Bez zartow.

    Polowe pasma (= rozdzielczosci w poziomie = ilosci szczegolow w linii).

    Nie ma tu zadnego algorytmu ani skalowania, chyba ze twierdzimy, ze to,
    ze niektore stare telewizory same z siebie mialy pasmo wizji podobne do
    VHS (albo jeszcze gorsze, dalo sie to obejrzec na "planszy kontrolnej")
    to jest "algorytym skalowania".
    --
    Krzysztof Halasa

  • 9. Data: 2010-02-17 08:51:01
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    Przemysław Adam Śmiejek rzecze:

    > Gdzie pisałem? Napisałem ,,VHS to połowa pal'' nie wnikając w niuanse,

    Co przede wszystkim jest bzdurą, bo PAL to system kodowania koloru i jako
    taki nie określa ani liczby linii obrazu ani pasma wideo.
    A popisałeś się tu: http://tinyurl.com/yj7bl37
    mieszając liczbę linii obrazu z rozdzielczością w poziomie.

    > Przykro mi, ale nie rozumiem.

    Niestety, to widać.

    > No to wyjaśnij po ludzku. Bo z tego co czytam w wikipedii to VHS ma
    > połowę a nawet mniej tego co PAL.

    Liczba linii obrazu jest ta sama w zapisie VHS, co w sygnale TV.

    W przypadku VHS pasmo video wynosi ok. 3MHz.
    Przy sygnale telewizyjnym (PAL to system kodowania _koloru_,
    błędem jest podawanie szerokości pasma sygnału video czy
    rozdzielczości jako "właściwych dla PAL") typowo pasmo wynosi 5 MHz
    (systemy B,G) oraz 6MHz (D,K).

    Przeliczając to na "piksele w poziomie" daje to odpowiednio
    ca 360 (VHS), 600 (B,G) i 720 (D,K).

    A ten "algorytm skalowania" to po prostu sprzętowo węższe
    pasmo zapisu sygnału, "obcinające" wyższe częstotliwości.
    Takim samym "algorytmem" posługuje się zwykły magnetofon
    w przypadku zapisu dźwięku.

    --
    Dominik (& kąpany)
    Wyrażam wyłącznie prywatne poglądy w oparciu o Art. 54 Konstytucji RP

  • 10. Data: 2010-02-17 13:15:53
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

> [...]

    > gorszą od telewizyjnego PAL i niezadowalająca nawet oglądana na CRT 21",
    > wystarcza Dominikowi i Monice przy oglądaniu tego na 42" plazmy.

    Za to jakość VideoCD bardzo zbliżona do VHS najzupełniej wystarcza
    Tristanowi vel Przemysławowi Adamowi Śmiejkowi do oglądania na LCD
    (vide niedawny wątek "Czym odtwarzać Video CD" na pl.rec.telewizja).

    Nie ma to jak mentalność Kalego.