  • Data: 2017-11-20 16:04:03
    Temat: Re: W??czanie silnika dalekopisu
    Od: a...@m...uni.wroc.pl szukaj wiadomości tego autora

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Dnia Fri, 17 Nov 2017 14:38:17 +0100, Atlantis napisa?(a):

    > specyfika
    > -w normalnej pracy to w zerze napiecia przez cewke ciagle plynie prad,
    > ktory dopiero zanika, przechodzi przez zero, narasta ... a jestesmy
    > juz po kawalku polokresu okresu i do jego konca juz niecaly.
    > Jak wlaczysz dokladnie w zerze, to mamy caly polokres napiecia,
    > prad narasta dluzej, grozi nam nasycenie zera, oraz przez pewien czas
    > jest spora skladowa stala.
    >
    > -przychodzi zero napiecia, ale prad ciagle plynie, tyle ze juz spada.
    > Prad dochodzi do zera, a w sieci powiedzmy 50V.
> [...]

    To nie powinno byc problemem. Szybkie narastanie napiecia jest
    problemem zaraz po wylaczeniu. Po wlaczeniu triaka (zakladajac
    ze prad jest dostatecznie duzy by triak sie faktycznie wlaczyl)
    optotriak sie wylacza i w momencie gdy triak sie wylacza optotriak
    byl juz przez sporo czasu wylaczony. Do tego moc strat w gasiku
    optotriaka moze byc spora czescia mocy optotriaka, czyli gasik
    moze skuteczeniej dzialac. W efekcie np. moze wystarczyc
    optotriak 600V pomimo tego ze triak musi byc 800V (przy duzej
    indukcynosci mozna sie spodziewac 700V na triaku).

    Przy tym silniki nie sa az tak bardzo indukcyjne, komutatorowe
    to chyba gdzies kolo 1/10 skladowj indukcyjnej, silniki
    indukcyjne tez maja cosinus fi sporo ponizej 1.

    --
    Waldek Hebisch