  • 51. Data: 2020-04-01 16:30:09
    Temat: Re: (W-wa) numeracja 5-cio cyfrowa
    Od: v...@i...pl

    Dodam jeszcze, że około roku 1983 lub 1984 Strowgera w Piasecznie wymieniono na E10A,
    bodajże pierwszą w warszawskiej strefie numeracyjnej.
    Nie obyło się bez kłopotów.
    Proces przełączania był bolesny bo wielu abonentów długo miało nieczynne telefony.
    Podobno były jakieś problemy z działaniem nowej centrali.
    Sam pamiętam sytuację, gdy po podniesieniu słuchawki brak było sygnału ale do mnie
    normalnie można było się dodzwonić.
    Skorzystałem tak raz, gdy zadzwoniła do mnie ciotka, też z Piaseczna.
    Poprosiłem ją aby zadzwoniła do mojej mamy do Warszawy i poprosiła by mama zadzwoniła
    do mnie.
    Po jakiś czasie mama zadzwoniła.
    Rozmawiamy sobie aż tu nagle połączenie zostało zerwane i na linii jest znów ciotka z
    Piaseczna.
    Pytam ją czy do mnie dzwoni a ta mówi, że nie. Ze chciała zadzwonić do swojej
    znajomej i wybrała dopiero pierwsze dwie cyfry 56 już ją połączyło ze mną.
    Innym razem monterzy podłączyli mnie do mojej żyły A ale do cudzej żyły B i na
    odwrót.
    Ja miałem po podniesieniu zajętość (tak samo jest na Pentaconcie).
    Gdy ktoś dzwonił do mnie to dzwoniło u mnie i w jakiś zakładzie fryzjerskim.
    Podobnie jak ktoś dzwonił do tego zakładu.
    Analogiczną sytuację miałem w latach 90 u ciotki w śródmieściu już na Alcatelu S-12.
    Dzwoni do mnie jakiś nieznany numer na komórkę.
    Po odebraniu natychmiast następuje rozłączenie.
    Numer identyfikuje się 22 628 39 xx.
    Sytuacja powtarza się kilka razy.
    Dzwonię pod ten numer a tam odbiera ciotka (ma numer 22 628 32 xx).
    Opisuje mi problem. Nie może się do nikogo dodzwonić. Wszystko działa do chwili gdy
    ktoś odbierze jej połączenie.
    Natychmiast zostaje zerwane i wywala na zajętość.
    No to ja próbuję po chwili zadzwonić na numer ciotki.
    Odbiera obca osoba. Twierdzi, że ma podobny problem.
    Sytuacja jest taka że ciotka i inny abonent (kilka klatek dalej w tym samym budynku),
    nie mogą realizować połączeń wychodzących. Identyfikują się natomiast numerem
    przeciwnym.
    Połączenia przychodzące dochodzą do skutku ale na numery przeciwne.
    Centrala to Piękna II Alcatel S-12J. Sieć PSTN.
    Wracając do komuny i telefonie w Piasecznie.
    Telefon bardzo często był uszkodzony.
    Na naprawę czekało się bardzo długo.
    Rekordem było prawie trzy miesiące uszkodzonego telefonu.
    Nawet Interwencyjne Biuro Napraw nic na to nie mogło poradzić. (był osobno telefon na
    numeracji AUS do tego celu i było to połączenie bezpłatne w przeciwieństwie do
    zwykłych biur napraw wówczas).
    Raz dzwoniąc do ojca (czyli do domu) z telefonu na plebanii miałem taką sytuację, że
    ojciec odebrał i w tle pojawił się sygnał ciągły. Byłem wtedy dzieckiem ale dziś
    próbowałbym wybrać jakiś numer.
    Sygnał był sobie na naszej rozmowie aż temporyzacja wywaliła na zajętość a później to
    coś chyba zostało zaparkowane bo zaległa cisza.
    Oczywiście połączenie lokalne na E-10A.
    vari

  • 52. Data: 2020-04-01 16:36:02
    Od: v...@i...pl

    > A jak w reszcie Jugoslawii ?

    Nie pamiętam, więc pewnie normalnie.

    > A co tak kuzynowi zalezalo na telefonie babci ?
    > Dal jakies drobne $ i zrobil przyjemnosc ... czy dzwonil do niej potem
    > ... korzystajac z jakiejs automatycznej centrali MN ? :-)

    Nie dzwonił. Pisał listy. Raz przyjechał.

    > Ciagle rok ok 1989 ?
    >
    > Bo jak widac - ACMM juz byla ... i to starego typu, nie przez 0 ?

    W Warszawie czasy które pamiętam to była połowa miast ACMM przez 0 i połowa
    miasto-miasto 8xx lub 8xxx.
    Ten myk zrobiłem gdzieś około roku 1990-1991.
    vari

  • 53. Data: 2020-04-01 18:18:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    v...@i...pl pisze:

    > W roku bodajże 1986 lub 1987 przejeżdżałem jako 13-latek z ojcem
    > przez Kosowo (wtedy Jugosławia). Zdziwiły mnie słupy telefoniczne
    > i energetyczne z nieociosanych drzew. Nawet sęki były. Obcięli
    > tylko gałęzie, powkładali nośniki dla izolatorów i puścili przewody.

    To tłumaczy, dlaczego Kosowo ma teraz jedną z najlepszych infrastruktur,
    o czym wcześniej wspomniałem. U nas też na ceny i dostępność usług nie
    mamy co narzekać.

    > Nie wiem jak to było mocowane do ziemi.

    Jak to jak? Korzeniami:

    https://1.bp.blogspot.com/-7HwL5pkUvTE/WCSlz_EkmVI/A
    AAAAAAAEcQ/vGJ14AXB-bUFtwknG-Rfk5KMcFWpQQrYwCLcB/s64
    0/DSCN3753.jpg

    --
    Jarek

  • 54. Data: 2020-04-01 18:23:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michal Jankowski napisał:

    > Jeszcze w 1992 jak chciałem z Hożej przekazać na Mokotów, że się spóźnię
    > na obiad, to dzwoniłem do ciotki na Saską Kępę i ona dzwoniła dalej.

    Połączenia w ruchu ćwierćautomatycznym. Niby wszystko wybieranie tarczą,
    ale poza sygnalizacją jeszcze kanał rozmówny wspierany paszczowo.

    > A zasięg komórek jest marny do dziś.

    Zależy z czym porównać. Jeśli na przykład z Niemcami, to znakomity.

    --
    Jarek

  • 55. Data: 2020-04-01 18:53:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik vari107 napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    >Nie pamiętam, więc pewnie normalnie.

    Tak czytam, ze Kosowo bylo autonomiczna republika Jugoslawii ... to
    moze nie mieli jakis odgornych norm/standardow.

    >W Warszawie czasy które pamiętam to była połowa miast ACMM przez 0 i
    >połowa miasto-miasto 8xx lub 8xxx.
    >Ten myk zrobiłem gdzieś około roku 1990-1991.

    Ja we wrocku mialem podobne kierunkowe ... ale roku to sobie nie
    przypomne.

    Stara ksiazka telefoniczna by sie przydala, ale to jakis rarytas.

    Nie ma jakiegos czasopisma branzowego w bibliotekach cyfrowych ?

    http://dlibra.itl.waw.pl/dlibra-webapp/dlibra/result
    s?dirids=12&action=SearchAction

    Przeglad Zagadnien Lacznosci sie konczy na 1971 niestety ...

    J.

  • 56. Data: 2020-04-01 19:47:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Tak czytam, ze Kosowo bylo autonomiczna republika Jugoslawii ...

    Nie żadna "autonomiczna republika Jugosławii", tylko autonomiczny
    region wewnątrz republiki Serbii. Podobnie jak Wojwodina na północy.

    Jarek

    --
    Partyzanci Broz-Tity wyzwolili Jugosławię,
    Bez pomocy Sowietów. Awantura na zabawie,

  • 57. Data: 2020-04-01 21:53:18
    Od: PiotRek <b...@g...pl>

    > Jak to jak? Korzeniami:
    >
    > https://1.bp.blogspot.com/-7HwL5pkUvTE/WCSlz_EkmVI/A
    AAAAAAAEcQ/vGJ14AXB-bUFtwknG-Rfk5KMcFWpQQrYwCLcB/s64
    0/DSCN3753.jpg

    Po co aż tak daleko szukać... :-)

    Zdjęcie zrobione ok. 11 lat temu w Łazienkach Królewskich (dostępne bez
    logowania na NK):

    https://sphoto.nasza-klasa.pl/3046518/66/main/e9fd3c
    e167.jpeg

    Teraz nie sprawdzę, czy te izolatory nadal tam wiszą, bo jest zakaz
    wstępu do Łazienek.

    --
    P.

  • 58. Data: 2020-04-02 00:35:54
    Od: Grzexs <g...@w...pl>

    > Byly juz ruch automatyczny MM, nie wszedzie, ale sie rozwijal.
    > Jesli mnie skleroza nie myli, to kierunkowe czesto byly 87xx - z Wroclawia.

    Tu akurat się częściowo mylisz. Początkowo, do lat 70-tych, numery z
    większych miast były w rodzaju 022- Warszawa, 071- Wrocław, 061- Poznań,
    032- Katowice (i GOP) itp. Potem jakoś zmieniono pierwszą cyfrę na 8 (a
    na Śląsku na 1). Oczywiście dotyczyło to największych miast.

    Z Wrocławia były kierunkowe na 8 i były przeważnie trzycyfrowe, a do
    miejscowości bliższych, w regionie, czterocyfrowe 87xx (np. 8712-
    Trzebnica, 8713- Oława, 8714- Oleśnica, 8719- Brzeg Dolny (później i
    krótko), 8721- Brzeg (późno to uruchomiono), 8722- Syców, 8723-
    Łagiewniki Dzierżoniowskie, 8724- Ząbkowice Śląskie, 8725- Strzelin (też
    krótko trwało), 8733- Kudowa Zdrój (chyba), 8735- Świdnica, 8741-
    Wałbrzych, 8742- Kłodzko (chyba), 8743- Dzierżoniów, 8745- Kamienna
    Góra, 8751- Jelenia Góra, 8756- Lubań, 8757- Bolesławiec, 8758-
    Zgorzelec). Ale na 87... były też i trzycyfrowe: 876- Legnica, 877- Opole.
    Tak z pamięci piszę, może coś pokręciłem.

    Różniste były kombinacje, np. ruch tranzytowy. Bydgoszcz był pod tym
    względem niezły, bo dawało się dzwonić do okolicznych miasteczek bez
    problemu. Do Chojnic zdaje się było 852-561-, do Inowrocławia 852-51-,
    też chyba.

    We Wrocławiu było dziwnie - tranzytem dawało się do Trzebnicy (W-022-),
    Oławy (W-023-) i Oleśnicy (W-024-), gdzie W to kierunkowy do Wrocławia
    (np. 171- z Katowic).

    Eeech, były czasy!

    A, przypomniałem sobie, do Zakopca było 0-165.

    --
    Grzexs

  • 59. Data: 2020-04-02 00:39:44
    Od: Grzexs <g...@w...pl>

    > No to nie takie znow peryferia.
    >
    > O ile pamietam, to do Walbrzycha byl ruch automatyczny wlasnie pod
    > koniec lat 70-tych, w koncu miasto wojewodzkie.
    > To chyba i kable musialy byc w miare dobre ... zeby impulsy nie ginely

    Tia, był. Do Wrocławia 71-, do Jeleniej Góry 78- i coś tam jeszcze.
    Ciekawostką było jednak, że do Dzierżoniowa, Bielawy, Świdnicy dawało
    się dzwonić w obrębie jednej strefy numeracyjnej.

    --
    Grzexs

  • 60. Data: 2020-04-02 00:41:22
    Od: Grzexs <g...@w...pl>

    > Aż tak dobrze wszystkiego to ja nie pamiętam, ale mam wrażenie,
    > że mogły okresowo zdarzać się przejściowe trudności na odcinku
    > zaopatrzenia ludności w ocet. Na przykład gdy nagle wszystkich
    > zaskoczył sezon ogórkowy.

    I tu się mylisz. Ocet był zawsze! A musztarda prawie zawsze.

    --
    Grzexs