    Date: Sun, 10 Oct 2010 20:18:39 +0200
    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Wiercenie w trudnej stali

    W dniu 2010-10-10 19:26, Palik pisze:

    >brak centryczności zmniejsza nasze szanse. Tak samo
    > inne średnice otworów.

    Otwór tak jak piszesz 3.5mm, zrobiony centrycznie.
    Urawana śruba to końcówka przewodu hamulcowego.
    A wyrkętak pewnie nie był najwyższej jakości skoro pękł. Firmy Tivoly.

    Ale już kilka razy wierciłem i w nierdzewce i rozwiercałem np. urwane
    wiertła w otworze i gorzej albo lepiej, ale szło. A tym razem nic.

    > Czeskie trudniej ale też da radę. Należy zwrócić uwagę na podstawowe
    > błędy. Czasem ręczną wiertarką "daje się " najwyższe obroty na stal
    > utwardzoną . To stanowczo za dużo. Nie przeszkadza zbyt małe obroty, ale
    > za duże to porażka...

    Specjalnie do takich powolnych wierceń trzymam starą dwubiegową Celmę.
    Nie wiem dokładnie ile ona ma obrotów na niskim biegu, ale raczej
    niezbyt wiele.

    > W sprzedaży są wiertła i frezy które pokonają bez problemów nawet
    > utwardzony materiał. Nie rozwodząc się zobacz w necie choćby hasło "frez
    > korundowy" [z tego samego materiału są i wiertła . Używane do płytek
    > drukowanych]..

    Ale frez to chyba do frezowania "bokiem", czy to jakieś takie którymi
    można też zrobić otwór?
    Co do wiertła, to znasz może jakiś konkretny produkt, albo nazwę pod
    jaką występują? Bo tak szukam po sklepach i Allegro i nie widzę.

    Do twardej stali wszędzie tylko to co ja kupiłem - czyli HSS
    tytan-kobalt. Tyle że dotychczas takimi wiertłami wierciłem wszystko co
    potrzebowałem i dawałem radę.