    From: "Palik" <p...@T...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Wiercenie w trudnej stali
    Date: Sun, 10 Oct 2010 22:20:57 +0200

    news:4cb218fa$0$22801$65785112@news.neostrada.pl...

    > W sumie to nigdy stomatolog mi w zębach nie wiercił, ale to chyba raz że
    > drogie, a dwa że (sądząc po odgłosie) jakieś gigantyczne prędkości
    > obrotowe osiąga.
    > W każdym razie nie jest to chyba rozwiązanie uzasadnione ekonomicznie w
    > moim przypadku :)
    >
    > Mam jakiś komplet wierteł do ceramiki, najmniejsze coś około 4 albo 5mm.
    > Ale tym można bezpiecznie wiercić w stali?
    > Jakie obroty? Jakie chłodzenie?

    Te freziki "korundowe" zdają lepiej egzamin do dremelka.Sprawdzone usuwanie
    Ale Ci co to robili mieli "czucie" .Ten frezik szybko można złamać jeśli
    pocisnie się za mocno. Idzie jak burza. Narzędzia stomatologiczne to cięzki
    orzech.Nasypowe odpadają bo szybko się "odsypują" ...Pełny pręcik to ma w
    osi "martwy punkt" i raczej takim cięzko wiercić. Natomast "rurka" solidnie
    zrobiona to rzadkośc-nasypowa jak wyżej. I cena ...ten frezik kosztuje kilka
    złotych i jeśli ktoś ma wprawę to używa bardzo długo. Diamentowy to koszt
    kilkanaście złotych [oczywiście podaję ceny "placu" i to najniższe]...i
    narzędzie zbyt długo nie pociągnie...

    Tak na marginesie to "nos mnie swedzi" że zrobiłeś [i chyba dalej
    ciągniesz]jakiś prosty błąd. Wydaje mi się to absurdalne, że nie możesz się
    wwiercić w wykrętak.Dobrze naostrzone wiertło HSS, emulsja, właściwe obroty
    i powinno pójść ...
    Jeśli Cię nie nudzi wałkowanie to opisz co się dzieje, że nie dajesz rady
    wywiercić .Wiertło się tępi? Grzeje się ? Może ktoś zapiekł wykrętak
    włączając zbyt duże obroty na wiertło? To wtedy ostrym wiertłem należałoby
    na najmniejszych obrotach próbować pokonać zapieczenie. Dlaczego wiercisz
    takimi cieńkiimi wiertłami? Dlaczego nie na przykład 5 zamiast dwójki czy
    jedynki?
    Jeśli masz możliwość to obejrzyj otwór w powiekszeniu. Ja pod miukroskopem
    dopiero widzę często babole jakie odstawiam

    Palik