    Date: Sun, 19 Oct 2014 11:11:12 +0200
    From: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Wizjer elektroniczny

    On 2014-10-19 10:22, Paweł Pawłowicz wrote:
    > Witam,
    > Nigdy nie miałem okazji pobawić się aparatem z przyzwoitej półki (na
    > przykład ulubionym ostatnio A99) z elektronicznym wizjerem. Stąd parę
    > pytań:
    >
    > 1. Jakie jest opóźnienie między tym, co widać w wizjerze, a tym co w
    > rzeczywistości?

    Zależy od aparatu. Musisz po prostu przejrzeć testy, a jeśli masz
    możliwość, to sprawdzić osobiście, bo najlepiej znasz swoje potrzeby.

    Ogólnie jakieś opóźnienie występuje, choć z roku na rok nowe modele
    wypadają coraz lepiej.
    Trzeba mieć jednak świadomość, że EVF/LCD to kolejna rzecz obsługiwana
    przez elektronikę. Czyli np. zdarzają się "przycięcia" przy pracy AF
    lub podczas zrzucania danych z bufora na kartę (w niektórych aparatach
    EVF i LCD wtedy w ogóle gasną).

    O czym jeszcze warto pamiętać?
    1)
    EVF i LCD (szczególnie stabilizowane) żrą energię, więc warto aparat
    wyłączać przy dłuższych przerwach w pstrykaniu. Efekt? Lustrzankę
    (której można nie wyłączać) przykładasz do oka i strzelasz. Wyłączonego
    MILC/SLT trzeba włączyć.

    Według testu dpreview w A99 trwa to około 2s, czyli IMO bardzo długo.
    Trzeci akapit:
    http://www.dpreview.com/reviews/sony-alpha-slt-a99/1
    0

    Oczywiście warto świadomie wybrać obiektyw, bo te chowające się
    potrzebują sporo czasu na wysunięcie...

    2)
    Druga kwestia to lag przy włączaniu EVF z czujnikiem zbliżenia.
    Odstraszyło mnie to od całkiem fajnego Sony a6000. Przełączenie
    obrazu z LCD na EVF trwa dość długo i jest irytujące.
    a6000 nie ma dedykowanego przycisku "EVF/LCD" (stare NEXy miały)
    i podobno nie da się tak skonfigurować przycisków fn.

    > 2. Co zobaczę patrząc na krajobraz oświetlony wyłącznie światłem Księżyca?

    Z grubsza to samo co na zdjęciu.

    > 3. A co będzie w nocy gdy jest nów i księżyca nie ma? Oczywiście poza
    > miastem :-)

    Też to samo.
    I oczywiście czułość wizjera można regulować, czyli możesz zobaczyć to,
    co wyjdzie przy dłuższej ekspozycji (a czego nie nie widać gołym okiem).

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski