    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Sun, 19 Oct 2014 04:54:03 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Wizjer elektroniczny
    From: XX YY <f...@g...com>

    Am Sonntag, 19. Oktober 2014 10:22:50 UTC+2 schrieb Paweł Pawłowicz:
    > Witam,
    >
    > Nigdy nie miałem okazji pobawić się aparatem z przyzwoitej półki (na
    >
    > przykład ulubionym ostatnio A99) z elektronicznym wizjerem. Stąd parę pytań:
    >

    > 1. Jakie jest opóźnienie między tym, co widać w wizjerze, a tym co w
    >
    > rzeczywistości?

    EVF lag obecnie jest bardzo krotki+
    wynoci pomiedzy 0,030 sek ( olympus) - 0,005 sekundy ( fuji ).
    bezwladnbosc oka ludzkiego dla poroania wynosi ok 0,066 sek.
    tak wiec zwloka czasowa EVF nie odgrywa w aktualnych konstrukcjach wiekszej roli.
    jeszcze w starszych aüparatch , jaki zreszta ma i sie posluguje wynosi jak oceniam na
    oko prawie pol sekundy , motze troche mniej.

    w praktyce np w sony a7 nie obserwuje opoznienia czasowego , czasami wystepuje
    smuzenie, ale nie jest to rzeczywistym problemem.

    > 2. Co zobaczę patrząc na krajobraz oświetlony wyłącznie światłem Księżyca?

    zobaczysz obraz jasniej niz zobaczylbyc przez celownik matowkowy. obraz bedzie na
    tyle jasny , ze da sie manualnie nastwic ostrosc. obraz bedzie zaszumiony , ale nie
    tragicznie , w sumie pewien blad urody , zadna powazna wada uniemozliwiajaca prace.

    > 3. A co będzie w nocy gdy jest nów i księżyca nie ma? Oczywiście poza
    >
    > miastem :-)

    bedzie czarno jak w d. u murzyna.
    w takich warunkach zdjec sie nie robi.

    i tu dygresja.
    nie fascynuja mnie zdjecia i rekordy robiony np prtzy 24 000 iso , 120 000 iso itp.
    woprawdzie zdjecie da sie zrobic , ale oswietlenie jet w takich warunkach tak
    beznadziejnie , nieciekawe , przewaznie resztkowe rozproszenie , ze wynik koncowy
    jest w sumie slaby mimo poprawnej expozycji.

    wiekszosc zdjec nocnych robie na czasac zblizoych do 1/10 sek , niekiedy 1/5 , 1/2
    sek przy 200 ISO. Naswietlnie sekundowe na 400 iso owszem zdazaja sie , ale nie tak
    czesto.

    przyklad zdj. nocnego gdzies na 1/ 10 sek o ile pamietam ( +-2 ev):

    http://spherapan.vot.pl/220/220.html

    co mi z sfotografowanej szarzyzny? - wole doswietlic lampa.