    From: Jakub Tarczewski <a...@o...eu>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Włókno węglowe
    Date: Mon, 13 Jun 2011 21:24:11 +0200

    > Ok, sprężyna nie jest kształtu zwykłej amortyzatorowej. Ona będzie miała kształt
    > &quot;)&quot; podczas spoczynku i&quot;c&quot; podczas wygięcia. Skok tej sprężyny
    wg mojego
    > założenia to około 300 - 400mm w takiej pracy. Co do zastosowania szkła to czemu
    > nie powinienem? Chodzi mi o to by sprężyna nie była przy tych gabarytach za
    > sztywna. Myślałem nad stosunkiem 2xCarbon : 1xSzkło co zaowocowałoby
    > przynajmniej w teorii nie obniżeniem wytrzymałości sprężyny względem czystego
    > karbonu a dodanie jednej warstwy szkła dałoby jej większą sprężystość i
> [...]

    ciekawe... mam nadzieję że upublicznisz wyniki prac...oczywiście już po
    opatentowaniu :-)
    Natomiast obawiam się, że bez eksperymentów z wymiarami (zwł. grubością)
    sprężyny się nie obejdzie. Co do szkła mam wątpliwości, które oczywiście
    nie muszą się sprawdzić, ale wg mnie to czy obniżysz sztywność nie jest
    pewne i zależy od rozmieszczenia warstw szkło/karbon, natomiast z
    pewnością obniżysz wytrzymałość i odporność na zmęczenie. Przy takich
    odkształceniach różnice w module sprężystości poszczególnych warstw będą
    powodować powstawanie znacznych naprężeń ścinających i w efekcie
    delaminację. Ale może przesadzam. Tak jak pisałem -porządne policzenie
    tego jest teoretycznie możliwe, ale trudne i niekoniecznie się sprawdzi
    w praktyce.