  • 1. Data: 2011-06-13 18:32:07
    Temat: Re: Włókno węglowe
    Od: "mezmerus - projektant" <m...@g...com>

    &gt; Dnia Mon, 13 Jun 2011 14:53:25 +0200, Jakub Tarczewski napisał(a):

    &gt;

    &gt; &gt; listwa węglowa o tych wymiarach będzie trochę za sztywna żeby robić za

    &gt; &gt; sprężynę -oczywiście zależy od zastosowania.

    &gt;

    &gt; pytanie podstawowe, jaki miałaby mieć skok?

    &gt;

    &gt; --

    &gt; pzdr

    &gt; meping

    Ok, sprężyna nie jest kształtu zwykłej amortyzatorowej. Ona będzie miała kształt
    &quot;)&quot; podczas spoczynku i &quot;c&quot; podczas wygięcia. Skok tej sprężyny
    wg mojego
    założenia to około 300 - 400mm w takiej pracy. Co do zastosowania szkła to czemu
    nie powinienem? Chodzi mi o to by sprężyna nie była przy tych gabarytach za
    sztywna. Myślałem nad stosunkiem 2xCarbon : 1xSzkło co zaowocowałoby
    przynajmniej w teorii nie obniżeniem wytrzymałości sprężyny względem czystego
    karbonu a dodanie jednej warstwy szkła dałoby jej większą sprężystość i
    &quot;miękkość&quot; przy zachowaniu wysokiej wytrzymałości :) mówię, tak to wg mnie
    byłoby w teorii. A zastosowanie? Przyznam szczerze :) Szczudła do skakania :)
    zamierzam zaprojektować nową generację.

  • 2. Data: 2011-06-13 19:24:11
    Od: Jakub Tarczewski <a...@o...eu>

> [...]
    mnie
    > byłoby w teorii. A zastosowanie? Przyznam szczerze :) Szczudła do skakania :)

    ciekawe... mam nadzieję że upublicznisz wyniki prac...oczywiście już po
    opatentowaniu :-)
    Natomiast obawiam się, że bez eksperymentów z wymiarami (zwł. grubością)
    sprężyny się nie obejdzie. Co do szkła mam wątpliwości, które oczywiście
    nie muszą się sprawdzić, ale wg mnie to czy obniżysz sztywność nie jest
    pewne i zależy od rozmieszczenia warstw szkło/karbon, natomiast z
    pewnością obniżysz wytrzymałość i odporność na zmęczenie. Przy takich
    odkształceniach różnice w module sprężystości poszczególnych warstw będą
    powodować powstawanie znacznych naprężeń ścinających i w efekcie
    delaminację. Ale może przesadzam. Tak jak pisałem -porządne policzenie
    tego jest teoretycznie możliwe, ale trudne i niekoniecznie się sprawdzi
    w praktyce.