  • 11. Data: 2016-08-01 17:39:57
    Temat: Re: Wybierak WK-610... Jak wykonać zastępnik?
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <s...@s...spam.spam.com> napisał w wiadomości
    news:nnls8f$fpp$1@node1.news.atman.pl...

    > Czy to chodzi o tą przedwojenną centralę Ericssona z napędem mechanicznym?
    > To była ciekawa konstrukcja. Cyfry wybierane dekadowo

    No, mniej-więcej, acz chyba to nie był jedyny system Eryka.
    Tu masz w muzeum, mówią po szwedzku:
    https://www.youtube.com/watch?v=n4RjJKxsamQ
    Tu krótka migawka na przedwojennym filmie:
    https://www.youtube.com/watch?v=Bx3vCD3_HwQ
    Chyba jest coś jeszcze, ale bardzo trudno to znaleźć, utworzyłem listę
    Telekomunikacja na swoim profilu YT, gdzie będę dodawać takie rzadkości, jak
    trafię.

    > trafiały do rejestru (a więc postęp w stosunku do bardziej popularnego w

    Nie tyler postęp, ile konieczność, ze względu na inny podział pola
    komutacyjnego.

    > Polsce Strowgera), a następnie były zamieniane na notację bodajże
    > dwudziestkową, bo w takim systemie pracowały wybieraki napędzane wałkiem
    > przez elektromagnetyczne sprzęgło.
    >
    > Tutaj jest artykuł z 1936 na temat tej centrali (i Strowgera też):
    >
    > http://bcpw.bg.pw.edu.pl/Content/4135/24pt1936_nr_24
    .pdf

    Polecam też zainteresować się na YT frazą "7A2"... :)

    --
    Życie jest przepiękną telenowelą, przenoszoną drogą płciową.
    (C) Ferdek Kiepski

  • 12. Data: 2016-08-01 17:42:15
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    wiadomości news:65151248.20160801114951@pik-net.pl.invalid...
    > System Strowgera miał swoje plusy - przede wszystkim obsługą mogli się
    > zajmować ludzie po naprawdę krótkim przeszkoleniu. Już dodanie
    > rejestrów do Strowgera (tzw. PZRy - Przekaźnikowe Zespoły
    > Rozróżniające) powodowało konieczność zatrudniania specjalistów
    > zamiast prostych roboli po kursie.

    Mogli by to zastosować, ale wtedy pewnie nie dostali by nagrody za
    "racjonalizację"...
    https://www.youtube.com/watch?v=_xI9tXi-UNs
    Bardzo ciekawy i pomysłowy rejestr...

  • 13. Data: 2016-08-01 18:18:13
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    > Po to wymyslili ten "wybierak krzyzowy", ze jego realizacja za pomoca
    > zwyklych przekaznikow byla kosztowna.

    Tylko przekaźniki będą lżejsze i mobilniejsze. Oraz łatwiej serwisować taki
    zestaw. Przekaźniki my na centrali sami robiliśmy, w sensie wymiana, czy
    regulacja, a do wybieraków przychodził do nas specjalny technik. W Poznaniu
    podobno nie konserwowano wybieraków i tam ze sprawnością centrali było
    gorzej, też Pentaconta-GCI.

    > Ale nie ma takiej rzeczy, ktorej nie dalo by sie zrobic na duzym atmelku
    > :-)
    > I setce przekaznikow zwyklych :-)

    A po co mi Atmel ze zwykłymi przekaźnikami? To już nie lepiej 4067?
    Pójdzie ci przepięcie z centrali i usmażysz swojego procka...

    > I potem sie nie zmiesci w przewidziane miejsce.

    Zmieści się, ale3 bez zbędnych "przydasi", choć jak ktoś zechce i tym
    posterować, to przecież czemu nie? Mnie chodzi tylko o zamienność, a to nie
    powinno wiele miejsca zająć.

    (bety od starych central)
    > Mysle, ze sie pozbyli wraz z ostatnia taka centrala.
    > A teraz to tylko allegro, e-bay ...

    Obawiam się, ze tak, o ile ktoś w ogóle... Sprzedają ludkowie wybieraki 25 i
    50 pozycji obrotowe, ale zanim zapoznasz się z ceną, to usiądź...

    > A te K66 to nie byla Pentaconta ?

    Łączy je tylko krzyżowość wybieraków i ewentualnie łącze międzycentralowe.
    Nawet konstrukcja wybieraków, choć z zewnątrz może wiele się nie różni na
    oko, to wewnątrz jest zupełnie inaczej.
    Wybierak Pentaconta ma wąs (wchodzi pod zaczep i pociąga zespół sprężyn w
    wielokrociu) ozadzony na palcu wyróżniającym, WK610 palec ma goły i on
    rozchyla w potrzebną stronę wąsy (są dwa na palec) wchodzące pod zaczep
    układu sprężyn stykowych. Zasada działania jest za to identyczna - Najpierw
    działa drążek (to długie, cienkie, poziome), przechylając palec
    wyróżniający, który wprowadza wąs pod zaczep układu sprężyn. Następnie
    działa mostek (to krótsze, masywniejsze, pionowe, i tak zostaje do
    rozłączenia połączenia), powodując, dzięki wąsowi pod zaczepem, pociągnięcie
    układu sprężyn i połączenie/przełączenie go. Następnie zwalnia drążek,
    ponieważ już nie trzeba palca, dzięki budowie zaczepu, wąs jest zakleszczany
    i dopóki mostek nie zwolni, połaczenie jest skrzyżowane, stąd nazwa
    wybieraka. Łączny czas zadziałania 0.1-0.3 sekundy.

    > Nie opracujesz, bo to duzo zmudnej pracy mechanicznej wymaga.
    > No chyba, ze masz dobrze wyposazony warsztat.

    Do przekaźników? Wybieraka może nie zbuduję, ale jak kasa będzie,
    przekaźniki się zestawi, krosówki mam 4200 metrów (tak, 4.2 km), trzy duże
    szpule, więc nie ma siły, by nie starczyło.
    I będę mieć zamiennik.

    > Choc w dobie wycinarek laserowych moze i to nie takie drogie by bylo ... a
    > swoja droga - moze by sie dalo czesc konstrukcji z plastyku na drukarce 3D
    > zrobic.

    Ale ja nie chcę wybieraka robić, jeno zamiennik jego. Trafię oryginał, to
    spożytkuję, z pewnością, nie trafię, przekaźników w handlu od pyty, tylko
    kasy i cierpliwości trzeba będzie zebrać, by nie dać się nabić na
    "relay-voodoo" za 800 i więcej PLN sztuka... Może połączę działanie klucza
    analogowego CMOS i jakichś prostych przekaźników separujących, by nie
    załatwić wybieraka przepięciami...?

    > Tym niemniej:
    > a) kupic wybierak na zlomie a nie robic,

    Pewnie pójdę tą drogą. Może być problem z przezwojeniem cewek, ale myślę, ze
    da sie zrobić. O ile będzie sens, jeśli za bardzo nie skoroduje.

    > lub
    > b) sprzedac to co sie ma,

    Bo ja wiem...?

    > No chyba, ze jakas grupe kolekcjonerska powolacie

    Aż tak wygłupiać się nie zamierzam.
    Ale jeśli trzeba będzie?

  • 14. Data: 2016-08-01 19:00:00
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello HF5BS,

    Monday, August 1, 2016, 5:42:15 PM, you wrote:

> [...]
    > wiadomości news:65151248.20160801114951@pik-net.pl.invalid...

    > Mogli by to zastosować, ale wtedy pewnie nie dostali by nagrody za

    Fajny pomysł ale nie wiem, czy umożliwiał to samo co PZRy. PZRy na
    małej centrali oszczędzały jeden stopień WG. Ale przy zwiększonym
    ruchu dokumentnie blokowały centralę. Nowy Rok to była makabra :(

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 15. Data: 2016-08-01 21:56:07
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    wiadomości news:10910656066.20160801190000@pik-net.pl.invalid..
    .

    > Fajny pomysł ale nie wiem, czy umożliwiał to samo co PZRy. PZRy na
    > małej centrali oszczędzały jeden stopień WG. Ale przy zwiększonym
    > ruchu dokumentnie blokowały centralę. Nowy Rok to była makabra :(

    Kolega to się uskarżał, że wyregulować te niby-rejestry, to można było w
    gacie narobić, prędzej by było. W każdym razie, wspominał coś o wieszaniu za
    jaja pomysłodawcę tegoż. W każdym razie o oszczędności tego jednego stopnia
    nie wspominał, ale to może dlatego, że ta centrala to chyba 1000NN była...
    Kurde, co mi się jej nazwa przypomni, to ręka mi do kompa leci i nazwa
    ulatuje... Zaraz polecę naokoło, przelatując się przez mapę okolic
    Pruszkowa...
    please wait... to znaczy pliz łejt...
    O! Mam! Otrębusy.
    32AB i te pier* w *.* nibyrejestry... litościwie zanadto nie wypytywałem
    kolegi.
    Gdzieś w sieci znalazłem inne oszczędzanie (na zasadzie five pe... a może to
    samo, ale już nie miałem zdrowia rozkminiać, że jak Ab.A zaczął kręcić, to
    równolegle z jego lokalnym wybierakiem startował równoważny mu WG w centrali
    nadrzędnej i jeśli ruch był lokalny, to połaczenie z centralą nadrzędną było
    zrzucane i komutowane już lokalnie. A jak było inaczej, to odwrotnie...
    Miało to złe skutki, gdy pyknęło połączenie z centralą węzłową - dana
    miejscowość nie wyszła nigdzie poza ruch lokalny.
    Ale chyba wszystkie Strowgery 5xxxxx i 7xxxxx były z z pseudorejestrami.
    Mnie już sporo pouciekało, bo to jednak ponad 20 lat nie pracuję już na
    centrali. Żal ściska to i owo, ale nawet inżynierów wysokiej klasy z
    przeproszeniem, bez masła załatwili, jak niby miała być realokacja zasobów
    ludzkich. Więc nawet nie bardzo mam kogo podpytać o szczegóły.

  • 16. Data: 2016-08-01 23:16:46
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello HF5BS,

    Monday, August 1, 2016, 9:56:07 PM, you wrote:

    > Kolega to się uskarżał, że wyregulować te niby-rejestry, to można było w
    > gacie narobić, prędzej by było. W każdym razie, wspominał coś o wieszaniu za
    > jaja pomysłodawcę tegoż.

    Dokładnie. Tam były inne przekaźniki - o delikatniejszych stykach
    (B2?) i próba ich regulacji narzędziami, jakich używaliśmy do
    przekaźników w wybierakach kończyło się zwarciami blaszek styków.

    > W każdym razie o oszczędności tego jednego stopnia
    > nie wspominał, ale to może dlatego, że ta centrala to chyba 1000NN była...

    Moja była 1200NN - CA Opole Chabry

> [...]
    > O! Mam! Otrębusy.
    > 32AB i te pier* w *.* nibyrejestry... litościwie zanadto nie wypytywałem

    32AB i PZRy :(

> [...]
    > nadrzędnej i jeśli ruch był lokalny, to połaczenie z centralą nadrzędną było

    Nie znam takiego rozwiązania.

    > A jak było inaczej, to odwrotnie... Miało to złe skutki, gdy pyknęło
    > połączenie z centralą węzłową - dana miejscowość nie wyszła nigdzie
    > poza ruch lokalny.

    Ale i tak w takiej sytuacji nigdzie dalej byś nie wyszedł.

    > Ale chyba wszystkie Strowgery 5xxxxx i 7xxxxx były z z pseudorejestrami.
    > Mnie już sporo pouciekało, bo to jednak ponad 20 lat nie pracuję już na
    > centrali.

    Ja 30 lat...

    > Żal ściska to i owo, ale nawet inżynierów wysokiej klasy z
    > przeproszeniem, bez masła załatwili, jak niby miała być realokacja zasobów
    > ludzkich. Więc nawet nie bardzo mam kogo podpytać o szczegóły.

    Uciekłem zanim się bagno zaczęło. I brakło mi kilku miesięcy, żeby
    akcje TPSA dostać :( Gdybym wiedział, to na szpilkach bym
    wysiedział...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 17. Data: 2016-08-02 02:47:11
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-08-01 o 17:42, HF5BS pisze:

> [...]
    > wiadomości news:65151248.20160801114951@pik-net.pl.invalid...
    >
    > Mogli by to zastosować, ale wtedy pewnie nie dostali by nagrody za

    Śliczne cacuszko. Potrafi jednocześnie obsługiwać wejście i wyjście.
    Jest to elektromechaniczny odpowiednik współczesnych buforów FIFO.

    Widać też, dlaczego taka technologia musiała odejść do historii - to
    wszystko jest zwyczajnie zbyt skomplikowane mechanicznie. Na
    współczesnych scalakach wszystko jest konstrukcyjnie znacznie prostsze.

    Zresztą jeśli chodzi o elektromechanikę, pamiętam jak w wieku 11 lat
    dostałem opieprz od rodziców za zepsucie tarczy w telefonie. Rozkręciłem
    telefon, żeby dowiedzieć się, jak on działa i jak się zabrałem za
    analizę działania tarczy, to po pierwsze wygiąłem jeden ze styków
    impulsujących i go nie mogłem wyprostować - pan z poczty też nie dał
    rady, założył nowy zestaw styków, dodatkowo, w niewiadomy mi sposób
    popsułem to sprzęgiełko załączające hamulec elektrodynamiczny i bez
    niego tarcza odkręcała się za szybko. Nawet nie wiem jak to zrobiłem.

    Głupia tarcza, a komplikacja mechaniki jak w zegarku patka :)

    Z kolei już jako dorosły człowiek rozkręciłem laptopa na części
    pierwsze, potem się okazało, że jest mi potrzebny, więc skręciłem go z
    powrotem i działa dalej bez zarzutu. Technologia scalaków wygrywa jeśli
    chodzi o odporność na manipulacje mechaniczne.

  • 18. Data: 2016-08-02 09:53:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

    >Tylko przekaźniki będą lżejsze i mobilniejsze. Oraz łatwiej
    >serwisować taki zestaw.

    Tylko wiesz - to potrafilo zestawic np 10 dowolnych polaczen miedzy 10
    liniami.
    Czyli zastepowalo 100 przekaznikow.

> [...]
    > Poznaniu podobno nie konserwowano wybieraków i tam ze sprawnością
    > centrali było gorzej, też Pentaconta-GCI.

    Jak dobrze zrobione, to nie trzeba serwisowac :-)

    >A po co mi Atmel ze zwykłymi przekaźnikami? To już nie lepiej 4067?
    >Pójdzie ci przepięcie z centrali i usmażysz swojego procka...

    a 4067 to nie usmazysz ?
    To ma laczyc sygnaly analogowe, wiec przekazniki jak najbardziej
    zasadne.
    A atmelek do sterowania nimi.

    >Zmieści się, ale3 bez zbędnych "przydasi",

    40 przekaznikow ? Moze i sie zmiesci, teraz male robia :-)

    >Obawiam się, ze tak, o ile ktoś w ogóle... Sprzedają ludkowie
    >wybieraki 25 i 50 pozycji obrotowe, ale zanim zapoznasz się z ceną,
    >to usiądź...

    No ba, antyki zawsze drogie :-)

    >Łączy je tylko krzyżowość wybieraków i ewentualnie łącze
    >międzycentralowe. Nawet konstrukcja wybieraków, choć z zewnątrz może
    >wiele się nie różni na oko, to wewnątrz jest zupełnie inaczej.

    Ja tylko wiem, ze kupilismy licencje na Pentaconte, wiec ciekawe -
    opracowalismy cos wczesniej na wzor, zrobilismy racjonalizacje
    pozniej, czy licencje nam sprzedali, a sami zaczeli robic wersje 1.2.

> [...]
    >oryginał, to spożytkuję, z pewnością, nie trafię, przekaźników w
    >handlu od pyty, tylko kasy i cierpliwości trzeba będzie zebrać, by

    Taz mowilem - setka przekaznikow i atmelek.

    Choc w sumie ... to mi wyglada na mozliwe do zrobienia za pomoca
    przekaznikow z samopodtrzymaniem.

    >Aż tak wygłupiać się nie zamierzam.
    >Ale jeśli trzeba będzie?

    Ty masz cos, inny ma cos, zrobic centrale wspolnie, oddac do muzeum.
    Choc lepiej wypozyczyc :-)

    J.

  • 19. Data: 2016-08-02 12:29:02
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    wiadomości news:575414171.20160801231646@pik-net.pl.invalid...

    > Dokładnie. Tam były inne przekaźniki - o delikatniejszych stykach
    > (B2?) i próba ich regulacji narzędziami, jakich używaliśmy do
    > przekaźników w wybierakach kończyło się zwarciami blaszek styków.

    Zgadza się, znam te przekaźniki. Rzeczywiście delikutaśne one i trzeba było
    mieć do nich zdrowie i wyczucie, występowały powszechnie w wyposażeniu
    abonenckim jako przekaźniki L i K. W 32AA były normalne dwustopniowe A,
    gdzie jeden przekaźnik realizowa funkcje obu mniejszych.

    > Moja była 1200NN - CA Opole Chabry

    Czy jest może gdzieś fotografia tego g...wróć, urządzenia? Jakiś choćby
    skrócony opis? Usiłuję rozkminić, jakkolwiek rzeczywiście coś mogło być w
    ruchu lokalnym, to w przychodzącym wydawało mi się, że jednak mógł być
    zastosowany ten rejestr-powtarzacz, który pokazany był w podlinkowanym
    filmie, lub coś analogicznego. I już tłumaczę...
    Miałem okazję rozeznać, jak łączy Strowger w Legionowie (74xxxx) i w Otwocku
    (79xxxx), oba oczywiście nie pełne 10 kNN, bo jeszcze ruch ze tak powiem
    (Jolasia mode on) wiejski podmiejski (Jolasia mode off), ale... przy
    wybieraniu lokalnym, znaczy się w obrębie centrali, pierwsze cyfry
    skutkowały znanym ze Strowgera klapnięciem, po którym wprawne ucho rozpozna,
    czy to 32AA, czy AB, nie miałem okazji jednak usłyszeć wcześniejszej wersji,
    z wybierakiem o 3 elektromagnesach, podobno w Łosicach byla taka centrala.
    Natomiast, gdy wybierało się bodajże 4 cyfe numeru, odbicia już nie było, z
    początku mi się wydawało, że wybierak się podwiesił, ale kręcę numer do
    końca i po wybraniu całości słyszę, ze coś impulsuje, dostałem sygnał
    wołania. Podobnie i w bardziej skomplikowanym rozróżnieniu, były (ale to już
    przewiskałem tylko w Legionowie, w Otwocku już nie) numery 9xx, jedne
    ewidentnie wychodziły do Warszawy, ale inne (włącznie z zegarynką...) były
    lokalnie. I tu rzeczywiście chyba były owe PZRy, bo nie było sensu w tym
    miejscu magazynować Bóg wie, ilu cyfr. Natomiast, jak od siebie z domu
    dzwoniłem, występowało to do Legionowa (74xxxx) i Nowego Dworu Mazowieckiego
    (75xxxx), do Wołomina (76xxxx) chyba nie...
    Zwłaszcza wieczorami, często robiłem rekonesans po sieci (ciekawe, co
    technicy na to, że im stale ktoś tak późno kręci...) na te podmiejskie
    wpadałem na rozwiązanie takie, że przyjmowało cały numer i dopiero wtedy
    impulsowało. Ale... no, 4 cyfry i gites... otóż nie, znudzony, poklepywałem
    sobie dalej w widełki i toto zaczęło... powtarzać to poklepywanie. Pokusiłem
    się nawet o "DoS" i strzeliłem sto jedynek... powtórzyło, liczyłem,
    wszystkie sto... A nie sadzę, zeby PZRy to miały, choć nie usiłuję
    zaprzeczyć, bo opisuję, co zastałem. Moje przypuszczenie było takie, że być
    może rozbudowywano ruch przyjściowy i już nie było gdzie na dotychczasowych
    zespołach tego zrealizować, to celem minimalizacji kosztów, zarówno
    osobowych, jak i technicznych, zrobiono jakby kombinację między PZR, a tym
    "rejestrem słonecznym" z filmu. A może już coś z elektroniką i jakiś prosty
    układ może nawet na wybieraku krzyżowym? Nie wiem... Nasuwa mi się tutaj
    przed oczy rozwiązanie znane jako KACC-100 (obiło mi się o uszy zastosowanie
    też innych KACC) stosowane w Warszawie jako "wyniesienie" centrali głównej,
    zamiast pchać stopień WL-i, SL-i, kombinować nie wiadomo z czym, lokalne
    rejestry, łącza m-c, zrobiono (to znam tylko z Muranowa-1, 31xxxx, (3190xx)
    chyba po 5, czy 6 łączy w każdą stronę, tylko raczej nie jednoparowych -
    szła sygnalizacja, nadzór i informacja o łączeniu, a specjalna translacja
    przekładała to na komunikację z abonentami dzwoniącymi. Ruch wychodzący
    chyba był bezpośrednio, bo nawet sygnał zgłoszenia był z centrali
    macierzystej, więc nawet połaczenie lokalne szło przez centralę macierzystą.
    Jeszcze inne KACC znam z CA Bielany-2 (35xxxx, zakres 356xxx)
    Tak próbuję skojarzyć, czy miało to jakiś element wspólny, fizyczny bądź
    mentalny, z PZR-ami.

    > 32AB i PZRy :(

    Ano, tak to w rozmowach określaliśmy, że ni pies to ni wydra. Zastanawiam
    się, czy byłbym w stanie opracować urządzenie lepiej działające, może
    wząłbym przeróbkę takiego KACC-a zrobił?

    > Nie znam takiego rozwiązania.

    No właśnie, też nie bardzo, ale padło w sieci, że stosowano taki wybieg (w
    sumie nienajgłupszy, ale IMHO mało oszczędny), może źle zrozumiałem...

    > Ale i tak w takiej sytuacji nigdzie dalej byś nie wyszedł.

    Wiadomo. A jak ktoś coś poknocił w aranżacji, a nie myli się tylko ten, co
    nic nie robi... Heh... mam nadzieję, że nie musiano po nocach zrywać "pana
    Henia", żeby się o 3 w nocy ładował w najbliższy pekaes (tak, wiem,
    absurdalne), bo centrala stoi...? Albo co gorsza, zapętla się, aż zarzyna
    łącza i o 3 w nocy nikt się nie dodzwoni, bo sąsiada zapętliło... Miałem
    takie rzeczy, na szczęście pod kontrolą, jak przełączano z innej mojej
    centrali, już nie ACMM, ale 9xx, część służb przejęła ACMM EWSD, gdzie
    szybko się okazało, że nie jest w stanie udźwignąć niektórych służb i w
    trybie niemal pożarowym postawiono jakiegoś cyfrowego Ericssona. Ale
    wracając do sprawy - miałem przeskanować, co się dobrze przełączyło, co źle.
    I parę chochlików znalazłem, po 20 razy potrafiło zapętlić, ale dałem znać
    kolegom i poprawili.

    > Ja 30 lat...

    > Uciekłem zanim się bagno zaczęło. I brakło mi kilku miesięcy, żeby
    > akcje TPSA dostać :( Gdybym wiedział, to na szpilkach bym
    > wysiedział...

    Warto było.
    Choć i tak byś płacił 19% od każdej spylonej akcji, bo komuś było mało i
    podatek wprowadzili. A jeszcze tak to zrobili, ze w rezultacie nie tylko
    łącznościowcy, ale i pocztowcy, kolokwialnie mówiąc, zostali wykiszkowani,
    mając przez to ok. 4 razy mniej, niż by normalnie dostali. Ale, skoro
    dawali, to się brało, niektórzy nawet całkiem nieźle zyskali. Jako, ze w
    naturze nie ma próżni, to pewnie to, co odkapało, znalazło się, tyle, że w
    innych kieszeniach...
    Na pocieszenie powiem ci, że mnie brakło hmm... na pewno mniej niż rok, a
    może nawet pół roku, żeby przeskoczyc z działki "10 lat" do działki "15
    lat", co dało by sporo akcji więcej... Akcje dawno spylone, ale biuro
    maklerskie do dziś daje mi znać o sobie, że mają mnie w ... no, w pamięci,
    bo jakby co, to mi służą, na szczęście za nicnierobienie nie biorą prowizji,
    bo już by byli pogonieni na szczaw.

    Tyle na razie, coś tam pewnie jeszcze dopiszę... aha, byłbym zapomniał -
    wspomnienie o KACC100 nie jest oftopiczne, bo lącznica ta jest oparta o
    wybierak jwt, czyli WK610 właśnie.

  • 20. Data: 2016-08-02 14:08:04
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    > Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

    > Tylko wiesz - to potrafilo zestawic np 10 dowolnych polaczen miedzy 10
    > liniami.
    > Czyli zastepowalo 100 przekaznikow.

    Ale i tak było cięższe. Są zalety i wady, po obu stronach.

    > Jak dobrze zrobione, to nie trzeba serwisowac :-)

    Nie tak bardzo - tu również występuje problem sklejania kotwica-rdzeń,
    minimalizowany nie przekładkami antymagnetycznymi, lecz specjalnym
    kształtowaniem kotwicy - z rdzeniem styka się ledwie kawalątek, ale i to się
    sklepuje w końcu i trzeba dać nową kotwicę, a jako, że w PC jest to jeden
    wielki kawał grubej blachy (parę mm), ściśle wykształtowanej, to wymienia
    się całość, a stara na żyletki. Ja z tym technikiem, ze swoim kierownikiem,
    sporo się na ten temat nagadałem i niestety, to trzeba regularnie
    obsługiwać, na szczęście na długo to wystarcza.

    > a 4067 to nie usmazysz ?

    Wszystko się da usmażyć. Mi się świetlówka w podświetleniu matrycy usmażyła
    i muszę spróbować ją ręcznie wyjąć...

    > To ma laczyc sygnaly analogowe, wiec przekazniki jak najbardziej zasadne.
    > A atmelek do sterowania nimi.

    Cokolwiek, co by zrobiło to należycie, choćby i Krasnoludki ze spółki
    "Królewna Śnieżka Sp. z o.o."

    > 40 przekaznikow ? Moze i sie zmiesci, teraz male robia :-)

    Kontaktronów trochę, się zmieszczą. Musiałbym dobrze poszperać po różnych
    typach, aby znaleźć coś miniaturowego, co dało by się pospinać w zestawy, a
    nie kosztować jak voodoo. Poza tym, skoro gościu zrobił zegar, co dopiero
    był tu pokazany, bez jednegi nawet scalaka, to i ja spróbuję zestawić sobie
    taki zamiennik, albo coś zupełnie nowego, szczegóły pewnie jeszczse sie
    "dopieszczą".
    Skoro ktoś taki zegar zrobił:
    https://www.youtube.com/watch?v=1it3kjIgocc
    https://www.youtube.com/watch?v=YajwGdbXV1w
    To ja sobie wybieraczka na przekaźnikach nie machnę? :)

    > Ja tylko wiem, ze kupilismy licencje na Pentaconte, wiec ciekawe -
    > opracowalismy cos wczesniej na wzor, zrobilismy racjonalizacje pozniej,
    > czy licencje nam sprzedali, a sami zaczeli robic wersje 1.2.

    Myślę, że przyczyny były dwie conajmniej:
    1. K66 działa dużo wolniej, niż PC, choć nie sam wybierak, bo tu istotnej
    różnicy w szybkości nie ma, są inaczej sterowane. Dopiero modernizacje
    przyspieszyły działanie, wzięto zapewne to, co działa szybciej, choć może
    jest droższe, bo na licencji. Do K66 trzeba by dorabiać R2, a PC już to
    miała konstrukcyjnie. Dość dobrze poznałem K66 z Rembertowa (109xxx),
    później dołożono 6118xxx i zmieniono 109xxx na 6119xxx, Kordiana 78, kolega
    tam pracował i często u niego bywałem.
    2. Pewnie polityka, Francja, to kraj taki dość komunizujący, swój ze swoim,
    ten tego... To i później powolną E10A wzięliśmy (choć mało brakowało, a E10
    wąchalibyśmy jedynie na fotografiach), a dużo szybsze dopiero przy odwilży.
    Pewnie parę innych rzeczy by się znalazło, ale te dwie wydają mi się
    najbardziej prawdopodobne.

    > Taz mowilem - setka przekaznikow i atmelek.

    Ale to wtedy tak samo atmel do WK610 - choć kusi rozwiązanie z elektroniką,
    jednak chodzi mi o to, by elektrycznie nie dało się to odróżnić. Zresztą
    daleko nie szukać - SPC100, szeroko zachwalana w mediach, jako hmm... polski
    (?) wynalazek, pierwsza połowa lat 80., sterowana mikroprocesorem, w środku
    jeden wybierak, dość spory. Podobno takie podejście wymagało 1/3 ilości
    wybieraków, koniecznych przy sterowaniu tradycyjnym.

    > Ty masz cos, inny ma cos, zrobic centrale wspolnie, oddac do muzeum.

    Podobno w Norblinie stoi Strowger, nie wiem, w jakim stanie, oczywiście,
    jako okaz muzealny.

    > Choc lepiej wypozyczyc :-)

    Wolałbym własny cyrk, własne małpy :)