    From: Michal Bien <m...@u...edu.pl.invalid>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: XP+Vista+Linux na jednym dysku różne partycje
    Date: Sat, 21 Mar 2009 15:31:37 +0100

    Konrad Kosmowski pisze:

    > Grub w ogóle nie zajmuje się dopisywaniem czy wykrywaniem
    czegokolwiek. Grub
    > się uruchamia ze stage1 (z BIOS) po czym ładuje stage2 i konfigurację. To co
    > określasz jako dopisywanie i wykrywanie to robi pewnie jakiś instalator
    > Linuksa, którego używałeś.

    Oczywiście. Pewien skrót myślowy - przyjąłem że nie ma sensu tego
    rozdzielać by nie popadać w zbędne szczegóły.

    > I to jest słuszna decyzja - tzn. to, że nadpisze. Windows jest komercyjnym
    > systemem, z określonym wsparciem, nie daje wsparcia dla 800 dystrybucji
    > Linuksa.

    To niech zajmuje się SWOJĄ partycją i żąda potwierdzenia nadpisania MBR
    jeśli dysk nie jest pusty. Jeśli wyróżnikiem systemu komercyjnego ma być
    niszczenie/blokowanie dostępu do innych innych danych, to ja dziękuję za
    takie oprogramowanie. Świat nie kończy się na windows i linuksie, o ile
    rekord ładujący GRUBa można dość łatwo odtworzyć, to mogą zdarzyć się
    sytuacje gdy nadpisanie MBR będzie miało opłakane skutki - choćby przy
    oprogramowaniu szyfrującym pełnodyskowo.

    > Raz jeszcze - grub o nic nie prosi - piszesz o instalatorze danej dystrybucji

    Raz jeszcze - uproszczenie zmierzające do przejrzystości, by nie
    rozpisywać się przy tak prostym pytaniu o konfiguracji i sposobie
    działania GRUBa.

    > Natomiast nie ma znaczenia w jakiej kolejności co zainstalujesz - jeżeli
    > konfiguracja będzie prawidłowa to się odpali prawidłowo.

    Próbowałeś instalować np: Windows 9x z zainstalowanym już na dysku XP
    czy Vistą? A przepraszam - to oprogramowanie komercyjne, więc wszystko
    inne może wyciąć w pień :>

    > Można powiedzieć, że zachowując daną kolejność będzie łatwiej - ale to jest
    > głupie myślenie, łatwiej jest po prostu zrozumieć jak działa bootloader w
    > pececie niż rozkminiać w jakiej sekwencji instalować dane systemy operacyjne.

    W większości przypadków bootloader można dopisać ponownie do MBR, tylko
    po co robić sobie dodatkowe problemy, tym bardziej że zadający pytanie
    pewnie wcześniej tego nie robił i stanowiłoby to zapewne temat kolejnego
    pytania.

    --
    Pozdrawiam, Michal Bien
    #GG: 351722 #ICQ: 101413938