  • 1. Data: 2009-03-20 16:00:28
    Temat: XP+Vista+Linux na jednym dysku różne partycje
    Od: Maciej Rogacki <m...@g...com>

    Witam serdecznie jak w temacie
    Mam zamiar na czystym dysku postawić te trzy systemy.
    I teraz pytanie przejrzałem google ale jest mnóstwo różnych odpowiedzi
    W jakiej kolejności instalować systemy i z jakiego bootloadera
    skorzystać?

    Niektórzy sugerują instalacje xp potem visty ukrycie partycji i
    instalacje linuxa
    by używać bootloadera visty. Z czymś takim spotykam się pierwszy raz.
    Ewentualnie pytanie czy lilo badź grub poradzi sobie z xp i vista?

    Jak ogryźć ten problem w taki sposób aby te systemy za bardzo się nie
    gryzły?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-03-20 17:01:52
    Temat: Re: XP+Vista+Linux na jednym dysku różne partycje
    Od: TuffEnuff <b...@m...pl>

    Maciej Rogacki pisze:
> [...]
    > Ewentualnie pytanie czy lilo badź grub poradzi sobie z xp i vista?
    >
    > Jak ogryźć ten problem w taki sposób aby te systemy za bardzo się nie

    ja bym instalowal wpierw linux potem xp na koncu viste co do loadera to
    kwestia odpowiednich wpisow,zalezy od jakiej dystrybucji lilo jesli
    jakis slack sadze ze da rade ale nie probowalem;>

  • 3. Data: 2009-03-20 18:10:07
    Od: Michal Bien <m...@u...edu.pl.invalid>

    pierwszy raz.

    Bo to jest dziwaczna koncepcja.
    To po co instalować to distro, skoro i tak nie będzie do niego dostępu,
    chyba że za każdym razem będziesz ręcznie ustawiał partycję
    aktywną, bądź korzystał z jakiegoś bootloadera z pendrive itp -
    niewygodne strasznie.

    Oczywiście. LILO już rzadko się stosuje, ale aktualny GRUB spokojnie
    radzi sobie z XP, Vistą i nawet Windows7 beta 7000 - rozpoznaje ten
    ostatni jako Longhorn. No i oczywiście wszystko ładnie dopisuje do menu
    z wyborem systemów, poza swoimi opcjami parametrów kernela, zazwyczaj
    memtestem itp.

    Jw. Windows instalujesz zawsze od najstarszego, do najnowszego
    czyli najpierw XP, potem Vista/Win7, a na końcu linuksa. Plik
    konfiguracyjny GRUBa jest ładnie okomentowany, więc bez problemu
    ustawisz sobie potem jako domyślny najczęściej używany system i
    odpowiednie opóźnienie autobootowania.

    TuffEnuff pisze:
    > ja bym instalowal wpierw linux potem xp na koncu viste co do loadera to
    > kwestia odpowiednich wpisow,zalezy od jakiej dystrybucji lilo jesli
    > jakis slack sadze ze da rade ale nie probowalem;>

    Robiłeś to czy tak sobie piszesz i chcesz komuś zaszkodzić?
    Zgodnie z logiką instalowałem zawsze w sposób podany wyżej i nie wpadłem
    na taki pomysł, ale jestem niemal pewny, że XP po prostu dopisze się do
    MBR i nadpisze odwołąnie do GRUBa bez pytania - tak już ma że włazi z
    butami. GRUB ładnie prosi o potwierdzenie czy ma być dopisany do parycji
    czy do MBR, a i w tym ostatnim przypadku dopisuje praktycznie z automatu
    instalacje windows.

    --
    Pozdrawiam, Michal Bien
    #GG: 351722 #ICQ: 101413938

  • 4. Data: 2009-03-21 01:45:39
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Maciej Rogacki <m...@g...com> wrote:

    > Witam serdecznie jak w temacie Mam zamiar na czystym dysku postawić te trzy
    > systemy. I teraz pytanie przejrzałem google ale jest mnóstwo różnych
    > odpowiedzi W jakiej kolejności instalować systemy

    Nie ma znaczenia. Kolejność instalacji nie ma wpływu na dalsze możliwości - w
    sensie nie jest tak, że zachowując daną kolejność da się, a inną się nie da.

    Natomiast podział dysku na partycje może robić różnicę (dla Windows). Vistę i
    XP postaw na pierwszych dwóch partycjach, Linuksa na kolejnych dwóch (root i
    swap). Swap dla Linuksa ogólnie nie musi być w oddzielnej partycji, ale nie
    wiedzieć czemu niektóre instalatory Linuksa się przy tym upierają.

    > i z jakiego bootloadera skorzystać?

    Grub da radę albo z Twojego ulubionego, o ile też da radę.

    > Niektórzy sugerują instalacje xp potem visty ukrycie partycji i instalacje
    > linuxa by używać bootloadera visty.

    Nie to nie ma sensu.

    > Z czymś takim spotykam się pierwszy raz. Ewentualnie pytanie czy lilo badź
    > grub poradzi sobie z xp i vista?

    Lilo mało kto obecnie używa, grub sobie poradzi.

    > Jak ogryźć ten problem w taki sposób aby te systemy za bardzo się nie gryzły?

    To nie jest żaden problem.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 5. Data: 2009-03-21 01:54:22
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Michal Bien <m...@u...edu.pl.invalid> wrote:

    > Oczywiście. LILO już rzadko się stosuje, ale aktualny GRUB spokojnie radzi
    > sobie z XP, Vistą i nawet Windows7 beta 7000

    Modulo wersje 64bitowe Windows (od Visty), które idą (poniekąd słusznie) w
    secure/trusted boot jeżeli używasz pełnego szyfrowania dla dysku. Tutaj Linux z
    Windows się nie dogada.

    > - rozpoznaje ten ostatni jako Longhorn. No i oczywiście wszystko ładnie
    > dopisuje do menu z wyborem systemów, poza swoimi opcjami parametrów kernela,
    > zazwyczaj memtestem itp.

    Grub w ogóle nie zajmuje się dopisywaniem czy wykrywaniem czegokolwiek. Grub
    się uruchamia ze stage1 (z BIOS) po czym ładuje stage2 i konfigurację. To co
    określasz jako dopisywanie i wykrywanie to robi pewnie jakiś instalator
    Linuksa, którego używałeś.

> [...]
    > jestem niemal pewny, że XP po prostu dopisze się do MBR i nadpisze odwołąnie
    > do GRUBa bez pytania - tak już ma że włazi z butami.

    I to jest słuszna decyzja - tzn. to, że nadpisze. Windows jest komercyjnym
    systemem, z określonym wsparciem, nie daje wsparcia dla 800 dystrybucji
    Linuksa.

    > GRUB ładnie prosi o potwierdzenie czy ma być dopisany do parycji czy do MBR,

    Raz jeszcze - grub o nic nie prosi - piszesz o instalatorze danej dystrybucji
    Linuksa. Grub jest typowo uniksowym narzędziem, które nie pyta, nie prosi, nie
    zgaduje tylko czyta plik konfiguracyjny i pracuje tak jak mu ten plik
    konfiguracyjny nakazuje.

    Natomiast nie ma znaczenia w jakiej kolejności co zainstalujesz - jeżeli
    konfiguracja będzie prawidłowa to się odpali prawidłowo.

    Można powiedzieć, że zachowując daną kolejność będzie łatwiej - ale to jest
    głupie myślenie, łatwiej jest po prostu zrozumieć jak działa bootloader w
    pececie niż rozkminiać w jakiej sekwencji instalować dane systemy operacyjne.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 6. Data: 2009-03-21 14:31:37
    Od: Michal Bien <m...@u...edu.pl.invalid>

    Konrad Kosmowski pisze:

> [...]
    > określasz jako dopisywanie i wykrywanie to robi pewnie jakiś instalator

    Oczywiście. Pewien skrót myślowy - przyjąłem że nie ma sensu tego
    rozdzielać by nie popadać w zbędne szczegóły.

    > I to jest słuszna decyzja - tzn. to, że nadpisze. Windows jest komercyjnym
    > systemem, z określonym wsparciem, nie daje wsparcia dla 800 dystrybucji
    > Linuksa.

    To niech zajmuje się SWOJĄ partycją i żąda potwierdzenia nadpisania MBR
    jeśli dysk nie jest pusty. Jeśli wyróżnikiem systemu komercyjnego ma być
    niszczenie/blokowanie dostępu do innych innych danych, to ja dziękuję za
    takie oprogramowanie. Świat nie kończy się na windows i linuksie, o ile
    rekord ładujący GRUBa można dość łatwo odtworzyć, to mogą zdarzyć się
    sytuacje gdy nadpisanie MBR będzie miało opłakane skutki - choćby przy
    oprogramowaniu szyfrującym pełnodyskowo.

    > Raz jeszcze - grub o nic nie prosi - piszesz o instalatorze danej dystrybucji

    Raz jeszcze - uproszczenie zmierzające do przejrzystości, by nie
    rozpisywać się przy tak prostym pytaniu o konfiguracji i sposobie
    działania GRUBa.

    > Natomiast nie ma znaczenia w jakiej kolejności co zainstalujesz - jeżeli
    > konfiguracja będzie prawidłowa to się odpali prawidłowo.

    Próbowałeś instalować np: Windows 9x z zainstalowanym już na dysku XP
    czy Vistą? A przepraszam - to oprogramowanie komercyjne, więc wszystko
    inne może wyciąć w pień :>

> [...]
    > pececie niż rozkminiać w jakiej sekwencji instalować dane systemy operacyjne.

    W większości przypadków bootloader można dopisać ponownie do MBR, tylko
    po co robić sobie dodatkowe problemy, tym bardziej że zadający pytanie
    pewnie wcześniej tego nie robił i stanowiłoby to zapewne temat kolejnego
    pytania.

    --
    Pozdrawiam, Michal Bien
    #GG: 351722 #ICQ: 101413938

  • 7. Data: 2009-03-21 22:50:14
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    > Oczywiście. Pewien skrót myślowy - przyjąłem że nie ma sensu tego rozdzielać
    > by nie popadać w zbędne szczegóły.

    To jest bardzo istotny szczegół.

    > To niech zajmuje się SWOJĄ partycją i żąda potwierdzenia nadpisania MBR jeśli
    > dysk nie jest pusty.

    Ależ on swoimi partycjami się zajmuje całkiem nieźle - nie dodaje Ci wpisów od
    Windows jak instalujesz Windows obok Windows? :)

    > Jeśli wyróżnikiem systemu komercyjnego ma być niszczenie/blokowanie dostępu
    > do innych innych danych, to ja dziękuję za takie oprogramowanie.

    Przecież nic takiego nie robi. Bez przesady.

    > Świat nie kończy się na windows i linuksie,

    W zasadzie na Windows się kończy.

    > o ile rekord ładujący GRUBa można dość łatwo odtworzyć, to mogą zdarzyć się
    > sytuacje gdy nadpisanie MBR będzie miało opłakane skutki - choćby przy
    > oprogramowaniu szyfrującym pełnodyskowo.

    Ale producent takiego oprogramowania powinien w takim razie uwzględnić to w
    dokumentacji i przetestować z Windows tworząc odpowiednie procedury.

    > Raz jeszcze - uproszczenie zmierzające do przejrzystości, by nie rozpisywać
    > się przy tak prostym pytaniu o konfiguracji i sposobie działania GRUBa.

    Ale bredzisz - piszesz "grub ładnie prosi o potwierdzenie" - to powiedz mi skąd
    ściągnąć tego gruba, jak go uruchomić i jak zrobić aby poprosił? Dysponując
    samym grubem niewiele zdziałamy.

    http://rtfm.killfile.pl/#precyzja

    > Próbowałeś instalować np: Windows 9x z zainstalowanym już na dysku XP czy
    > Vistą? A przepraszam - to oprogramowanie komercyjne, więc wszystko inne może
    > wyciąć w pień :>

    Niczego nie wytnie bez Twojego potwierdzenia. BTW to może spróbuj zainstalować
    dla porównania jakiegoś Linuksa z 95 roku obok Visty i zobacz co się stanie...
    Idiotyczny argument.

> [...]

    > tym bardziej że zadający pytanie pewnie wcześniej tego nie robił i
    > stanowiłoby to zapewne temat kolejnego pytania.

    No ale nie zadaje, ale możesz sobie gdybać podczas gdy w praktyce jest
    dokładnie tak jak to opisałem.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 8. Data: 2009-03-22 11:37:50
    Od: Michal Bien <m...@u...edu.pl.invalid>

    Konrad Kosmowski pisze:

    > Ale bredzisz [...]

    Papa. Grypy Ci się pomyliły - to nie pl.comp.os.advocacy :P
    Przeczytałem powyższy post plus przypomniałem sobie wątek o Truecrypcie
    i zalatuje pcoa jak diabli. Spojrzałem tam m.in. na Twój wątek o EeeePC
    i bingo - mi wystarczy. Szkoda czasu, bo doskonale wiesz o co chodzi,
    ale celowo będziesz wsadzał kij w mrowisko, zaklinał rzeczywistość i
    pisał do upadłego niezależnie od wątku i stanu rzeczy, przy okazji
    upierając się że i tak się da, zamiast pomóc zaszkodzisz zadającemu tu
    pytanie. To że Ty sobie poradzisz nie znaczy że inni też - z dowolną
    kolejnością instalacji systemów czy czymkolwiek innym. Ktoś kto tego
    wcześniej nie robił (skoro potrzebował zadać tu pytanie) niemal na pewno
    popełni jeden z błędów początkujących użytkowników i możliwe, że straci
    dane, albo co najmniej zablokuje sobie dostęp do bootowania innego
    systemu i będzie w kropce. O to Ci chodzi by udowodnić że jesteś
    "mądrzejszy" od zadającego pytanie, a że mu zaszkodzisz taką sugestią to
    już się nie liczy?
    Nie ta grupa - takie pisanie z nudów bez wyraźnego celu i chęci pomocy
    innym pasuje właśnie na pcoa itp. skoro ktoś narzeka na nadmiar wolnego
    czasu - problemy z socjalizacją czy co?
    Nawet nie łudź się, że mnie teraz sprowokujesz - wątek idzie do
    ignorowanych. Gdybym wcześniej spojrzał na pl.comp.os.advocacy nie
    traciłbym czasu na ciągnięcie tu wątku o truecrypcie.

    --
    Pozdrawiam, Michal Bien
    #GG: 351722 #ICQ: 101413938

  • 9. Data: 2009-03-23 12:38:24
    Od: Piotr Podsiadły <p...@g...pl>

    Maciej Rogacki pisze:
> [...]
    > Ewentualnie pytanie czy lilo badź grub poradzi sobie z xp i vista?
    >
    > Jak ogryźć ten problem w taki sposób aby te systemy za bardzo się nie
    Rzuc okiem tutaj: http://neosmart.net/dl.php?id=1
    może do czegoś się przyda.

    Pozdrawiam
    PJP