eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriaZ wiatrem szybciej od wiatru › Re: Z wiatrem szybciej od wiatru
  • Data: 2010-10-12 22:26:18
    Temat: Re: Z wiatrem szybciej od wiatru
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 2010-10-12 11:32, Jakub Jewuła pisze:

    > Kupy mi sie to nie trzyma...

    Moja intuicja jest już chyba blisko.
    (uprzedzam że nie obejrzałem tych filmów powyżej, żeby sobie niczego nie
    sugerować)

    Pierwszy model myślowy jest taki, że bez problemu da się postawić
    elektryczny generator wiatrowy na ziemi, a z niego przewodowo zasilać
    pojazd elektryczny, który będzie rozwijał prędkości znacznie większe niż
    prędkość wiatru.
    Czyli czerpiemy tu energię z ruchu powietrza względem ziemi i wtedy się da.


    Drugi model, to ten sam generator zamocowany już do pojazdu. Tu
    problemem jest to że generator "czuje" ruch powietrza względem pojazdu,
    a nie ziemi.
    Ale za pomocą odpowiedniego przełożenia można jednak uzyskać efekt
    czerpania energii z ruchu powietrza względem ziemi:

    Przełożenie przekładni koła-śmigło i kąt natarcia łopat śmigła musi być
    taki żeby pchając pojazd w bezwietrzną pogodę śmigło tylko cięło
    nieruchome powietrze (nie generowało ciągu - wkręcało się jak śruba w
    deskę).
    Przy bezwietrznej pogodzie, w pchanym pojeździe przekładnia koła-śmigło
    nie przenosiłoby więc żadnego momentu niezależnie od prędkości pojazdu.

    Model myślowy trzeci - w bezwietrzną pogodę ten model rozpędzamy do np.
    10m/s. Pcha się dość lekko bo opory ruchu są niewielkie, a śmigło kręci
    się tnąc nieruchome powietrze i nie powodując jego zaburzenia.
    I teraz pojawia się dodatkowy, niewielki wiatr wiejący od tyłu który w
    tym układzie powoduje pojawienie się na śmigle siły aerodynamicznej
    którą można zamienić w moment obrotowy napędzający koła pojazdu.

    Model myślowy trzeci jest bardzo podobnym przykładem do sytuacji kiedy w
    bezwietrzną pogodę nasz pojazd stoi i nagle pojawia się wiatr od tyłu
    napędzający śmigło i powodujący że pojazd rusza.


    Tu pozostaje w zasadzie tylko kwestia przekraczania prędkości wiatru,
    ale tu chyba wystarczy bezwładność samego śmigła, albo chociaż
    niestabilność samej prędkości wiatru.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: