-
Data: 2010-10-12 22:26:18
Temat: Re: Z wiatrem szybciej od wiatru
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2010-10-12 11:32, Jakub Jewuła pisze:
> Kupy mi sie to nie trzyma...
Moja intuicja jest już chyba blisko.
(uprzedzam że nie obejrzałem tych filmów powyżej, żeby sobie niczego nie
sugerować)
Pierwszy model myślowy jest taki, że bez problemu da się postawić
elektryczny generator wiatrowy na ziemi, a z niego przewodowo zasilać
pojazd elektryczny, który będzie rozwijał prędkości znacznie większe niż
prędkość wiatru.
Czyli czerpiemy tu energię z ruchu powietrza względem ziemi i wtedy się da.
Drugi model, to ten sam generator zamocowany już do pojazdu. Tu
problemem jest to że generator "czuje" ruch powietrza względem pojazdu,
a nie ziemi.
Ale za pomocą odpowiedniego przełożenia można jednak uzyskać efekt
czerpania energii z ruchu powietrza względem ziemi:
Przełożenie przekładni koła-śmigło i kąt natarcia łopat śmigła musi być
taki żeby pchając pojazd w bezwietrzną pogodę śmigło tylko cięło
nieruchome powietrze (nie generowało ciągu - wkręcało się jak śruba w
deskę).
Przy bezwietrznej pogodzie, w pchanym pojeździe przekładnia koła-śmigło
nie przenosiłoby więc żadnego momentu niezależnie od prędkości pojazdu.
Model myślowy trzeci - w bezwietrzną pogodę ten model rozpędzamy do np.
10m/s. Pcha się dość lekko bo opory ruchu są niewielkie, a śmigło kręci
się tnąc nieruchome powietrze i nie powodując jego zaburzenia.
I teraz pojawia się dodatkowy, niewielki wiatr wiejący od tyłu który w
tym układzie powoduje pojawienie się na śmigle siły aerodynamicznej
którą można zamienić w moment obrotowy napędzający koła pojazdu.
Model myślowy trzeci jest bardzo podobnym przykładem do sytuacji kiedy w
bezwietrzną pogodę nasz pojazd stoi i nagle pojawia się wiatr od tyłu
napędzający śmigło i powodujący że pojazd rusza.
Tu pozostaje w zasadzie tylko kwestia przekraczania prędkości wiatru,
ale tu chyba wystarczy bezwładność samego śmigła, albo chociaż
niestabilność samej prędkości wiatru.
Następne wpisy z tego wątku
- 12.10.10 23:45 kogutek
- 13.10.10 00:01 J.F.
- 13.10.10 05:46 WM
- 13.10.10 06:02 Jakub Jewuła
- 13.10.10 14:07 adam
- 13.10.10 14:18 Jakub Jewuła
- 13.10.10 15:01 adam
- 13.10.10 15:16 Jakub Jewuła
- 13.10.10 18:25 adam
- 13.10.10 21:10 myszek
- 14.10.10 18:40 J.F.
- 14.10.10 23:41 adam
- 14.10.10 23:49 adam
- 15.12.10 08:21 tadeusz
- 26.12.10 15:41 adam
Najnowsze wątki z tej grupy
- Skuteczność cięcia a liczba noży robota
- napoje gazowane
- Metrologia
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Vitruvian Man - parts 1-6
- Komin do wiaty
- Ryby i kawitacja
- Ekspres do kawy i glony
- popcorn polymer
- Manualny wtrysk paliwa...
- Szafka
- Domowy koncentrator tlenu
- Od słoika po rakiety
- Rewolucja
Najnowsze wątki
- 2024-05-26 O co chodzi?
- 2024-05-26 PJ autobus-tramwaj
- 2024-05-26 Renault Trafic i lampka z czerwonym STOP
- 2024-05-26 cena pięciocyfrowa
- 2024-05-26 Re: Jak dobra KE "okrada" złą Rosję "dla Ukrainy"
- 2024-05-25 supercap
- 2024-05-25 Sulzbach => Technischer Rollouter (d/m/w) <=
- 2024-05-25 Warszawa => Senior Account Manager <=
- 2024-05-25 Warszawa => Mid PHP Developer (Laravel) <=
- 2024-05-25 Warszawa => Mid PHP Developer (Laravel) <=
- 2024-05-25 Warszawa => Interactive/Experience Designer <=
- 2024-05-25 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-05-25 Warszawa => SAP WM Consultant / Execution <=
- 2024-05-25 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-05-25 Re: znów ten wrocław