  • Data: 2010-10-12 20:45:59
    Temat: Re: Z wiatrem szybciej od wiatru
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    wiadomościnews:i91lpk$n8b$1@news.onet.pl...

    qk.googlegroups.com...

> [...]
    > Sprawę trzeba widzieć energetycznie.
    > Widocznie wiatrak dostarcza więcej energi niż trzeba na pokonanie
    > oporów ruchu i innych strat.
    >
    > Taka mała dygresja.
    > W latach 60-tych, ale także później, było do kupienia czasopismo
    > radzieckie "Technika Mołodioży". To były głównie rysunki zabawek
    > dla dzieci 8-12 lat. Jedną z nich było pływadełko na trzech wydmuszkach.
    > Wydmuszki były przyklejone do rurki przez którą przechodziła oś
    > ze śmigłem z jednej strony i śrubą napędową z drugiej. I takie coś
    > pływało pod wiatr i pod prąd małej rzeczki. Sam takie coś kilkakrotnie

    W pracy miałem to tylko na telefonie, teraz widzę że turbina wiatraka
    obraca się cały czas "pod wiatr", jak śmigło w samolocie, a nie jak
    turbina elektrowni wiatrowej. Racja, to koła ją napędzają, a nie na
    odwrót. Nie ma żadnego martwego punktu w chwili wyprzedzania wiatru.
    Moment na kołach ma stały znak, niezależnie od prędkości, tyle że
    malejącą wartość wraz z prędkością, więc pewnie jakieś przerzutki są
    potrzebne. Jedyna sztuczka to taki dobór przełożenia koła-śmigło, żeby
    samo ruszyło z miejsca, żeby miało siłę zakręcić śmigłem pod wiatr.

    Ciekawe jaką minę by mieli ludzie gdyby taki wentylator wyskoczył na
    autostradę i zaczął ich wszystkich wyprzedzać :-)
    Konrad