  • 1. Data: 2010-10-11 17:50:03
    Temat: Z wiatrem szybciej od wiatru
    Od: adam <a...@w...de>

    Aktualizacja do watkow:
    http://groups.google.de/group/pl.sci.fizyka/browse_f
    rm/thread/d2ff8c4054a1bb98?scoring=d&
    http://groups.google.com/group/pl.sci.inzynieria/bro
    wse_frm/thread/bba0c8d1b17fa51e?scoring=d&q=szybciej
    +od+wiatru&

    North American Land Sailing Association ogłosiła nowy rekord dla
    kategorii "dokładnie z wiatrem": 2.8 razy prędkość wiatru.
    http://www.nalsa.org/DownWind.html

    Artykul jednego z obserwatorow:
    http://kimballlivingston.com/?page_id=4116

    Artykul konstruktorow rekordowego pojazdu:
    http://www.wired.com/autopia/2010/08/ddwfttw/all/1

  • 2. Data: 2010-10-12 07:05:00
    Temat: Re: Z wiatrem szybciej od wiatru
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    Użytkownik "adam" <a...@w...de> napisał w wiadomości
    p.googlegroups.com...
> [...]
    > Artykul jednego z obserwatorow:
    > http://kimballlivingston.com/?page_id=4116
    > Artykul konstruktorow rekordowego pojazdu:

    Bylo jakies podsumowanie i lopatoligiczne wyjasnienie
    dlaczego to jedzie? ;)

    Do predkosci wiatru sprawa jest banalna, potem brakuje
    mi pomyslow. Inaczej - pomyslow mam sporo, jeden glupszy
    od drugiego ;)

  • 3. Data: 2010-10-12 08:28:10
    Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

    W dniu 2010-10-12 09:05, Jakub Jewuła pisze:
    > Do predkosci wiatru sprawa jest banalna, potem brakuje
    > mi pomyslow. Inaczej - pomyslow mam sporo, jeden glupszy
    > od drugiego ;)

    Mi przychodzą tylko te zasłyszane od syna (6 lat), w stylu, żeby dmuchać
    na wiatrak by wytwarzał prąd ;-)

    ________MAT_______

  • 4. Data: 2010-10-12 08:36:55
    Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

    W dniu 2010-10-12 09:05, Jakub Jewuła pisze:
    > Do predkosci wiatru sprawa jest banalna, potem brakuje
    > mi pomyslow. Inaczej - pomyslow mam sporo, jeden glupszy
    > od drugiego ;)

    Tu jest niby wyjaśnione, ale coś nie bardzo mogę zrozumieć...
    http://www.youtube.com/watch?v=FqJOVHHf6mQ&feature=p
    layer_embedded#at=107

    ________MAT_______

  • 5. Data: 2010-10-12 09:32:04
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    Użytkownik "Lagod" <niespamowaclagoda@listkropkapl> napisał w wiadomości
    > Tu jest niby wyjaśnione, ale coś nie bardzo mogę zrozumieć...
    > http://www.youtube.com/watch?v=FqJOVHHf6mQ&feature=p
    layer_embedded#at=10

    Przekladnia smiglo->kola.

    Ponizej predkosci wiatru wiatr popycha konstrukcje,
    obracajace sie kola napedzaja smiglo, ktore daje ciag itd.

    Potem niby ped wiatru kreci smiglem, przekladnia przenosi
    obrot smigla na obrot kol napedzajacych calosc itd.
    Kupy mi sie to nie trzyma...

  • 6. Data: 2010-10-12 10:05:27
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Oct 12, 11:32 am, Jakub Jewuła <b...@s...com.pl> wrote:
    > Kupy mi sie to nie trzyma...

    Bo niepotrzebnie sobie gmatwasz. Spójrz na to tak: stoi sobie wiatrak.
    Taki stacjonarny, przyśrubowany do fundamentu. Skąd bierze energię?
    Ano spowalnia wiatr, zabiera mu energię i zamienia na prąd. Za
    wiatrakiem jest obszar powietrza w którym prędkość jest mniejsza, bo
    wiatrak zabrał energię. A teraz odkręcamy wiatrak i zaczynamy nim
    poruszać. Na początek powoli, z wiatrem, ale pomału przyspieszamy.
    Wiatrak odbiera od wiatru coraz mniej energii, ze wzrostem jego
    prędkości względem ziemi maleje jego prędkość względem wiatru. W
    którymś momencie prędkość wiatraka zrównuje się z prędkością wiatru-
    teraz już nic od wiatru nie odbiera, bo spowolnił powietrze w którym
    bez ruchu stoi. No ale załóżmy że wciąż przyspieszamy. Teraz już nie
    stoimy w powietrzu od którego odebraliśmy energię, teraz zaczynamy je
    przeganiać, dopadamy do partii wiatru których jeszcze z energii nie
    okradliśmy. Spowalniamy jakąś objętość powietrza i zostawiamy ją za
    sobą, dopadając coraz to nowe!

  • 7. Data: 2010-10-12 10:30:47
    Od: myszek <k...@l...tpsa.pl>

    Jakub Jewuła wrote:

> [...]
    >
    > Potem niby ped wiatru kreci smiglem, przekladnia przenosi
    > obrot smigla na obrot kol napedzajacych calosc itd.

    Z tego co wiem (bo kiedys liczylem) to jest jeszcze zabawniej.
    Jezeli jedziemy _pod_ wiatr (rzeczywisty) to wiatrak odbiera
    energie od strumienia powietrza i przekazuje na kola, ktore daja
    sile napedowa. Wiatrak stawia oczywiscie dodatkowy opor, ale
    dzieki temu, ze predkosc wzgledem wiatru jest wieksza niz wzgledem
    jezdni, energia odebrana przez wiatrak jest wieksza niz potrzeba na
    pokonanie tego oporu (pamietajmy ze moc=sila x predkosc).

    Natomiast jadac z wiatrem, i to niezaleznie od predkosci,
    mamy odwrotna sytuacje: kola odbieraja czesc energii ruchu
    pojazdu, stawiajac dodatkowy opor, w zamian napedzaja smiglo,
    ktore daje ciag. Dzieki temu, ze predkosc wzgledem wiatru jest
    mniejsza niz wzgledem jezdni (dla powolnego ruchu - ujemna,
    dla szybkiego - dodatnia, ale nadal mniejsza o wartosc predkosci
    wiatru), ciag smigla jest wiekszy od oporu, stawianego przez kola.

    Tak ze predkosc wiatru nie jest dla takiego pojazdu zadna szczegolna,
    graniczna wartoscia - inaczej niz w zaglowcach :-)

    pozdrowienia

    krzys

    --
    _^..^_)_
    \ /

  • 8. Data: 2010-10-12 10:55:53
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

> [...]
    > przeganiać, dopadamy do partii wiatru których jeszcze z energii nie
    > okradliśmy. Spowalniamy jakąś objętość powietrza i zostawiamy ją za

    Nic z tego - nie dopadamy zadnego wiatru ;)

    Przekraczajac predkosc wiatru jedziemy wykonujac prace pokonujac
    opor powietrza. Ten opor powietrza napedza smiglo, ktore napedza
    pojazd, ktory jedzie i pokonuje opor powietrza itd ;)

  • 9. Data: 2010-10-12 11:01:49
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Oct 12, 12:55 pm, Jakub Jewuła <b...@s...com.pl> wrote:

> [...]
    > opor powietrza. Ten opor powietrza napedza smiglo, ktore napedza
    > pojazd, ktory jedzie i pokonuje opor powietrza itd ;)

    No dobrze, ale skąd na to energię wziąć? Opory nie są od napędzania
    tylko od spowalniania. Samo bierne wykorzystywanie oporu powietrza,
    jak w żaglu, spowolni Cię do prędkości wiatru, nawet gdybyś początkowo
    rozpędził się bardziej.
    Konrad

  • 10. Data: 2010-10-12 11:44:52
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

> [...]
    > tylko od spowalniania. Samo bierne wykorzystywanie oporu powietrza,
    > jak w żaglu, spowolni Cię do prędkości wiatru, nawet gdybyś początkowo

    Tez tak to widze - narazie nie znajduje sposobu przekroczenia
    predkosci wiatru przy jezdzie dokladnie w linii wiatru...