  • 21. Data: 2023-07-13 17:47:27
    Temat: Re: Zabezpieczenie USB
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 12 Jul 2023 12:14:52 +0200, Jacek Konieczny wrote:

    > Dla magistrali USB? Nie.
    >
    > Dla ,,ładowarki USB". Różnie bywa... ,,standardów" ładowania jest multum,

    Miałem ci ja ładowarke/zasilacz usb, dawno temu, wiec zaden "standard
    specjalny", uniwersalna, głupia ... i 6V. I zdaje się, ze gdzies to
    nawet jawnie napisali, więc co najmniej wydawało im się, ze tak wolno

    J.

  • 22. Data: 2023-07-13 18:33:57
    Od: Zbych <z...@n...org>

    J.F wrote on 13.07.2023 17:38:

    > Bedzie, czy wynegocjuje sobie np 9V, i bedzie uwazał, ze wiecej
    > tolerować nie musi?

    Takie rzeczy to sprawdzasz w specyfikacji telefonu, albo dołączonej do
    niego ładowarki.

  • 23. Data: 2023-07-14 13:49:53
    Od: Desoft <b...@a...pl>

    W dniu 2023-07-13 o 01:42, PiteR pisze:
    > in <news:u8lmse$3sk$1$Desoft@news.chmurka.net>

    > Przed zepsuciem się ładowarki? Nie. Tyrystor jak krótkofalowcy stosują.
    > Zwierający zasilanie w przypadku więcej niż 13,8v i leci bezpiecznik.
    >
    > Zwykle markowe ładowarkisię nie psują. Higiena ładowania.
    > Nigdy z obcych, z autobusów, pociągów, ławek.
    >
    > Dobry zwyczaj nie pożyczaj od ludzi ładowarek.

    Zamiast tyrystora dałbym nawet diodę zenera. Tylko, że duża część
    zasilaczy USB jest nierozbieralna. To znaczy rozbieralna, ale nie da się
    przyzwoicie złożyć.

    --
    Desoft

    --
    Ta wiadomość e-mail została sprawdzona pod kątem wirusów przez oprogramowanie
    antywirusowe Avast.

  • 24. Data: 2023-07-15 00:52:26
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:u8rckp$il8$1$Desoft@news.chmurka.net>
    user Desoft pisze tak:

    > Zamiast tyrystora dałbym nawet diodę zenera. Tylko, że duża część
    > zasilaczy USB jest nierozbieralna. To znaczy rozbieralna, ale nie
    > da się przyzwoicie złożyć.

    Zrób sobie przedłużacz z modułów woltomierz, amperomierz. Plus jakiś
    zasilacz wbudowany 5v 3A z 230v i z 13.8v w samochodzie. Diagnostyka
    usb i przy okazji ładowarka. Piękna sprawa.

    --
    Piter

    człowiek chciał być królem planety
    więc matka natura dała mu koronę

  • 25. Data: 2023-07-15 04:51:57
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Desoft <b...@a...pl> wrote:

    > Padł mi akumulator w smartfonie - spuchł.

    Po jakim czasie? Bo prędzej czy później to ci każdy spuchnie. Dekompozycja
    elektrolitu następuje powoli, ale nieubłaganie.

    > Winna okazała się ładowarka - daje 6,5V

    To nie to, ale to już wyjaśnili. A to jakaś markowa ładowarka? Pokaż
    zdjęcie (tak żeby było widać napisy).

    > Spotkał się ktoś z jakimś zabezpieczeniem przed takim przypadkiem?

    Zobacz np. datasheet układu TP4056. W telefonach prawie na pewno siedzi
    coś innego, bardziej skomplikowanego (lub wręcz jest to robione w sofcie,
    wnioskuję po różnym poborze prądu przez włączony i wyłączony telefon;
    zakładam, że wyłączony telefon ma zaimplementowany jakiś uproszczony
    kontroler ładowania), ale generalnie tak to działa.

    --
    Idzie sobie mamut przez pustynie i nagle stratowało go stado
    słoni. Wstaje z trudem i rozgoryczony mówi:

  • 26. Data: 2023-07-15 09:11:46
    Od: Desoft <b...@a...pl>

    W dniu 2023-07-15 o 04:51, Arnold Ziffel pisze:

> [...]
    > elektrolitu następuje powoli, ale nieubłaganie.

    > To nie to, ale to już wyjaśnili. A to jakaś markowa ładowarka? Pokaż

    Po pierwsze to stary smartfon i ładowarka tylko 5V - żadne Qcharge
    Z wyjaśnień zrozumiałem, że układ ładowania w telefonie ma nad tym
    wszystkim czuwać. A gdyby co to jest BMS i ma zabezpieczyć.

    Nie działa ukłąd ładowania i BMS?

> [...]
    > zakładam, że wyłączony telefon ma zaimplementowany jakiś uproszczony
    > kontroler ładowania), ale generalnie tak to działa.

    No to patrzę na pdf-a tego TP4056.. absolute maximum ratings: max supply
    voltage: 8V

    Miernik na DC pokazał 6,5V - ciekawe co pokazałby oscyloskop, szkoda że
    nie spojrzałem, chciałem od ręki załatwić temat.

    I jeszcze: samartfon się wyłączył (był wpięty do sieci 24h/dobę)
    podpięcie innego zasilacza załączyło ładowanie

    --
    Desoft

  • 27. Data: 2023-07-15 09:16:29
    Od: Desoft <b...@a...pl>

    W dniu 2023-07-15 o 00:52, PiteR pisze:
> [...]
    > zasilacz wbudowany 5v 3A z 230v i z 13.8v w samochodzie. Diagnostyka
    > usb i przy okazji ładowarka. Piękna sprawa.

    No właśnie kombinuję - szukam jakiegoś pomysłu.
    Tylko, że chciałem to rozwiązać kompleksowo. Nie mam jednego zasilacza
    USB - raczej mnóstwo, nawet do lampki przy biurku.

    --
    Desoft

  • 28. Data: 2023-07-15 09:37:02
    Od: Desoft <b...@a...pl>

    W dniu 2023-07-12 o 13:58, J.F pisze:

    > A smartfon nie powinien jakos zmniejszac napięcia?
    > Bo 5V to i tak za duzo.
    >
    > A nowoczesne USB potrafi dac 9, 12, 20V ... i smartfon musi sobie z
    > tym radzic.
    >
    > Ja pisalem chyba z rok czy dwa lata temu - spuchly mi baterie w dwóch
    > telefonach. Ladowane jedną ladowarką od lat.
    >
    > Nie lubia +28 C otoczenia?
    >
    > J.
    >
    > P.S. Jak ponoc fachowe strony piszą, spuchnięcie jest efektem
    > dekompozycji elektrolitu, która sie zdarza przy nadmiernym
    > naładownaiu, oraz przy nadmiernym rozładowaniu :-(

    Podłączona do sieci przez 24h/dobę - więc tylko przeładowanie.

    --
    Desoft

  • 29. Data: 2023-07-15 19:07:27
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:u8th02$rtp$1$Desoft@news.chmurka.net>
    user Desoft pisze tak:

    > No właśnie kombinuję - szukam jakiegoś pomysłu.
    > Tylko, że chciałem to rozwiązać kompleksowo. Nie mam jednego
    > zasilacza USB - raczej mnóstwo, nawet do lampki przy biurku.

    Wziąłem dużą obudowę, wsadziłem do środka co chciałem.
    Teraz jak ktoś ma jakieś anse to pokazuję mu amperomierz i do widzenia
    się z panem. 5v dostarczone a że telefon nie pobiera nie moja sprawa.

    Super jest sygnalizacja pobierania diodką LED. Widać nawet kiedy
    telefon się łączy z centralą gdy 100% naładowany.

  • 30. Data: 2023-07-16 00:48:37
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Desoft <b...@a...pl> wrote:

> [...]
    > Z wyjaśnień zrozumiałem, że układ ładowania w telefonie ma nad tym
    > wszystkim czuwać. A gdyby co to jest BMS i ma zabezpieczyć.

    Pewnie działa, po prostu bateria spuchła ze starości. Dekompozycja zawsze
    następuje, po prostu dopóki jest miejsce na gazy, to bateria nie puchnie,
    ale w końcu zaczyna. Jak w moim Samsungu S7 spuchła to po prostu
    wymieniłem na jakiś zamiennik i działa do tej pory. I tak długo wytrzymała
    (telefon zawsze zostawiam na noc na ładowarce indukcyjnej, więc grzeje się
    to bardziej niż gdybym ładował kabelkiem). Stary telefon, ale nie mam
    potrzeby zmieniać (ani ochoty, bo w nowych Androidach nie działa
    automatyczne nagrywanie rozmów, przynajmniej nie bez roota -- chyba że
    ktoś mnie z błędu wyprowadzi?).

    > No to patrzę na pdf-a tego TP4056.. absolute maximum ratings: max supply
    > voltage: 8V

    Czyli tyle może dostać TP4056, żeby jeszcze działał, choć pewnie inne
    parametry (np. rezystancja termiczna) sprawiają, że przy maksymalnym
    prądzie ładowania i tak nie będzie działał (strzelam, nie zaglądałem do
    PDFa).

    Normalnie ten układ chodzi z 5 V.

    > Miernik na DC pokazał 6,5V

    Ale to w zasilaczu. Pokaż ten zasilacz, co to jest za ustrojstwo.

    > I jeszcze: samartfon się wyłączył (był wpięty do sieci 24h/dobę)
    > podpięcie innego zasilacza załączyło ładowanie

    Jak był wpięty do sieci 24h na dobę to mogło to przyspieszyć spuchnięcie
    baterii. W tablecie (jakiś nowy Android, nie pamiętam numeru wersji) mam
    opcję do pracy na zasilaniu sieciowym. Wtedy ładuje baterię chyba do 60%
    i daje jej spokój, żeby jej nie męczyć.

    --
    Gosc poszedl na egzamin, niewiele powiedzial, dostal 2.
    Wychodzi z kumplem do ubikacji i tam zaczyna wyzywac: