    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    wp5khjk0.fsf@pm.waw.pl><59a7dcd2$0$15209$65785112@news.neostrada.pl>
    <m...@p...waw.pl>
    Subject: Re: Zagadka: w którym roku powstał pierwszy polski telefon...
    Date: Mon, 4 Sep 2017 13:29:06 +0200

    dyskusyjnych:m...@p...waw.pl...
    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >No ale w tamtych czasach tak tego nie robiono (poza ew. armią).

    >Tego nie rozumiem. Half duplex? Na niskim poziomie GSM używa
    >simpleksu.
    >Wyżej jest full duplex (para simpleksów).

    Rozmowa jest w dwie strony, wiec duplex, a nie simplex.
    Ale pakiety sa na przemian nadawane lub odbierane, wiec half.

    To zaleta, ze nadajnik nie przeszkadza w odbiorze, bo w w czasie
    odbioru jest wylaczony.
    Wiec nawet mimo innych czestotliwosci chcemy tego, co nas zmusza do
    wiekszych predkosci.

    >Jasne było od początku, że 8 rozmów to nie będzie za dużo.

    Ale czemu 8 a nie 4 czy 2 ... no bo na 1 to mamy argument wyzej.

    >No, jeśli np. ze względu na pływanie kwarców to raczej nie.

    Chocby i z tego powodu.
    Ale kwestia zaniku widma i ewentualnego tlumienia - to wszystko sie
    skaluje.

    >Jasne. W praktyce to może być znacznie więcej niż 1/10, no ale jednak
    >musi to wejść przez filtr wejściowy, który ma (w uproszczeniu)
    >szerokość
    >kanału. Ale można skanować sąsiednie kanały (i tak pewnie trzeba),
    >można
    >też zrobić sobie tabelkę (i uaktualniać ją na bieżąco) z dryftami vs
    >temperatura. Teraz to najprościej użyć jakiegoś 2 ppm TCXO.

    Przy tanszych kwarcach zycie moze byc jednak prostsze, gdy nie trzeba
    takich cudow :-)

    J.