  • Data: 2018-02-06 19:44:38
    Temat: Re: Zamawianie rozmow
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ha, google to jeszcze znajduje. Standard ETSI ETR 152.
    >
    > Czy to jest to samo co uzywano na traktach E1, czy cos nowego ?

    O, to trudne pytanie. Generalnie E1 to nie jest nazwa ścisła, mogło to
    np. oznaczać G.703 (ew. z G.704) z interfejsem fizycznym symetrycznym
    (2 * twisted pair) albo koncentrycznym (2 złącza BNC). Wtedy stosunkowo
    niewielkie odległości (np. wewnątrz budynku lub ew. pomiędzy bliskimi
    budynkami).
    Ale generalnie E1 oznaczało każde ramkowane lub nie łącze 2048 kb/s.
    Czy to było realizowane interfejsem G.703, czy np. V.35, albo innym
    elektrycznym lub optycznym, to nie miało znaczenia. Różne instalacje
    używały właśnie urządzeń HDSL (później SHDSL) do robienia E1.

    > Byl trend w komorkach zmniejszania pasma (Half Rate), VoIP chyba nigdy
    > az tak oszczedny nie probowal byc.

    Jasne że próbował, a czy wciąż nie próbuje, to mam wątpliwości.
    Z tym że HR to były lata 90 (u nas chyba tylko w Plusie), i to zresztą
    nie był wcale silny kodek (używał tylko małej przepustowości). Kodeki
    VoIP używają np. 2 kb/s, a może nawet mniej.

    > Cyfrowy sygnal to chyba moze pchac dalej bez przetwarzania na obraz ?

    Teoretycznie, ale w praktyce pewnie to przekodowują, np. żeby jeszcze
    zmniejszyć bitrate. Poza tym, na miejscu kablówek itp. używałbym VBR.
    --
    Krzysztof Hałasa