  • 11. Data: 2013-04-30 10:48:07
    Temat: Re: Żarówki w USA świecą jaśniej?
    Od: Stachu Chebel <s...@g...com>

    On 30 Kwi, 07:03, Michał Lankosz <m...@t...pl> wrote:
    > Natknąłem się na kalkulator cd->lm:http://led.linear1.org/lumen.wiz
    > Na samym dole jest tekst:
    > "As a point of reference, a standard 100W light bulb typically is rated
    > at around 1,700 lumens in North America, and around 1,300 lumens in 220V
    > areas of the world"
    > O co chodzi? Dlaczego przy niższym napięciu żarówka ma większą efektywność?
    > --
    > Michał

    NAPISANE w linku.

  • 12. Data: 2013-04-30 10:55:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 30 Apr 2013 10:23:07 +0200, Waldemar Krzok napisał(a):

    > Tak się właśnie robi. Ok, w naszych szerokościach geograficznych
    > ogranicza się żarówki, ale np. w moim samochodzie wszystkie żarówki,
    > które jeszcze są, są uruchamiane płynnie zwiększając moc. Kierunkowskazy
    > nie podpadają, ale przy oświetleniu "zakrętowym" i przy długich jest to
    > widoczne. Jak na razie jeszcze tych żarówek nie wymieniałem (8 lat,
    > 150Mm), z tyłu wymieniałem raz.

    Waldku, ale u mnie w samochodzie wszystkie sa normalnie wlaczane i tez
    rzadko wymieniam :-)

    IMO - najczesciej padaja przednie halogeny mijania i drobnica w desce.
    Reszta bardzo rzadko. Kierunkowskazy tez rzadko. Aczkolwiek w
    niektorych przerywaczach maja komfortowe warunki pracy.

    J.

  • 13. Data: 2013-04-30 10:56:32
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2013-04-30 10:17, J.F. pisze:

    > If you know beam angle.
    > A ta wiazka zazwyczaj ma zmienna jasnosc w zaleznosci od kata..

    > Grubszy drut jest bardziej odporny i [...]

    I ma większą powierzchnię emitującą światło.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 14. Data: 2013-04-30 11:14:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 30 Apr 2013 10:56:32 +0200, Paweł Pawłowicz napisał(a):
    > I ma większą powierzchnię emitującą światło.

    A to akurat chyba nie. Wolfram w temperaturze X promieniuje z
    jednostki powierzchni iles tam, wiec 100W zarowka powinna miec
    powierzchnie taka sama, chyba ze temperatura inna.

    Wlokno zwiniete w spiralke, wiec to troche zmienia ... ale w obu
    zwiniete :-)

    J.

  • 15. Data: 2013-04-30 11:29:46
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc[kropka]pl> napisał w
    wiadomości news:klo102$6fi$1@news.task.gda.pl...

    > I ma większą powierzchnię emitującą światło.

    A to mi się nie zgadza.
    U 2x w dół to I 2x w górę aby P=const (R 4x w dół)
    I 2x w górę to chyba *) przekrój 2x w górę czyli średnica i obwód sqrt(2)
    razy w górę.
    Przekrój 2x w górę to R/m 2x w dół. Aby mieć R 4x w dół to też długość 2x w
    dół.
    Powierzchnia to obwód razy długość - wychodzi mi sqrt(2) razy w dół.

    *) chyba bo nie obowiązuje pewnie zachowanie A/mm2 gdyż raczej chodzi o
    uzyskanie tej samej temperatury, a to nie będzie prosta zależność od A/mm2
    bo dochodzi kwestia powierzchni odprowadzającej ciepło. Pewnie będzie trochę
    inaczej, ale i tak sądzę, że końcowa powierzchnia wyjdzie mniejsza.

    Jeśli faktycznie żarówki 110 mają większą skuteczność to może przyczyną jest
    to, że grubszy drut można rozgrzać do wyższej temperatury przy zachowaniu
    tej samej żywotności. Schodząc do 0,01V i grubego pręta może dało by się go
    jeszcze bardziej do białości rozgrzać bez ryzyka przepalenia.
    P.G.

  • 16. Data: 2013-04-30 12:57:58
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2013-04-30 10:48, Stachu Chebel pisze:

    > NAPISANE w linku.

    Na stronach Osramu nie znalazłem odpowiedniego katalogu, ale Tungsram ma
    całkiem przejrzysty:
    http://www.gelighting.com/eu/tungsram/downloads/TU_6
    _language_070221.pdf
    Strona 2
    100W, 120/125V - 1560lm (1000h)
    230V - 1340lm (100h)
    mniejsza różnica niż 1300 i 1700, ale jest, także w innych mocach.

    Swoją drogą myślałem, że Tungsram upodobnił nazwę do Osramu (jak
    Panascanix itp.) tymczasem nazwa firmy Tungsram pojawiła się wcześniej,
    jeszcze w 19-tym wieku :)

    --
    Michał

  • 17. Data: 2013-04-30 13:07:41
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2013-04-30 12:57, Michał Lankosz pisze:
    > http://www.gelighting.com/eu/tungsram/downloads/TU_6
    _language_070221.pdf
    > Strona 2
    > 100W, 120/125V - 1560lm (1000h)
    > 230V - 1340lm (100h)
    Zjadło zero, miało być 1000h.

    --
    Michał

  • 18. Data: 2013-04-30 13:10:15
    Od: Leming Show <l...@g...com>

    http://en.wikipedia.org/wiki/Incandescent_light_bulb
    Odpowiedz, dlaczego zarowka z US 25W zasilana napieciem 120V ma
    mniejsza wydajnosc swietlna od zarowki europejskiej 25W zasilanej
    230V.
    Dlaczego zarowka z US 100W zasilana 120V ma wydajnosc wieksza niz
    zarowka europejska 100W zasilana z 230V.
    Tylko sie nie migaj i nie odwracaj kota ogonem jak zwykle. Wiesz albo
    nie wiesz? Proste pytanie.

  • 19. Data: 2013-04-30 14:22:49
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "Wojciech "Spook" Sura" <s...@s...op.pl> napisał w
    wiadomości news:op.wwchcr0nyumhbd@sura.wroclaw.optopol.zawierci
    e...
    W dniu 30.04.2013 o 08:18 Desoft <N...@i...pl> pisze:
> [...]

    natężenie prądu w momencie włączenia? W ten sposób w tym momencie nie
    występowałaby sytuacja, o której mówisz.

    Ależ oczywiście.
    Pierwsze doświadczenie ściemniacz na gałkę (możliwe tylko rozjaśnianie od
    zera) żarówka wytrzymała ~15 lat. Włokno opadło w niej (na proszek) podczas
    mycia. Bańka żarówki jakby powleczona grafitem.
    Drugie: termistor szeregowo z żarówką. Fakt żarówka wydziwiona mleczna fi
    15cm. Świeciła też długo 5-7 lat

    --
    Desoft

  • 20. Data: 2013-04-30 20:40:35
    Od: "t-1" <n...@n...pl>

    Użytkownik "Michał Lankosz" <m...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > areas of the world"
    > O co chodzi? Dlaczego przy niższym napięciu żarówka ma większą

    Tu jest dyskusja na zadany temat:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Talk%3ALumen_%28unit%29