  • 1. Data: 2013-11-29 10:58:37
    Temat: Zasilacz transformatorowy vs impulsowy
    Od: Bool <n...@n...com>

    Zastanawia mnie skąd przekonanie, że zasilacz transformatorowy będzie miał gorszą
    sprawność od
    impulsowego. Zakładając, że mamy: trafo + prostownik + filtracja + przetwornica
    DC/DC, to chyba
    sprawność nie będzie gorsza od zasilacza impulsowego. Pomijam kwestie gabarytów i
    ciężaru. Chociaż
    przy 1,5VA (bo takie trafo potrzebuję) to gabarytowo nie będzie aż takiej strasznej
    różnicy.
    Kluczowa tu jest przecież sprawność transformatora sieciowego - 80% ?.
    Zaleta jest taka, że częściowo odpadają problemy z EMC. Zastanawia mnie czy trafo
    zmniejszy
    zakłócenia przewodowe od przetwornicy DC/DC. Nigdy jeszcze nie robiłem badań pod
    kątem układu
    zasilanego z AC, czy to wygląda podobnie jak dla DC?

  • 2. Data: 2013-11-29 11:26:29
    Temat: Re: Zasilacz transformatorowy vs impulsowy
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Bool,

    Friday, November 29, 2013, 10:58:37 AM, you wrote:

    > Zastanawia mnie skąd przekonanie, że zasilacz transformatorowy
    > będzie miał gorszą sprawność od impulsowego.

    To nie przekonanie tylko elementarna znajomość praw fizyki.

> [...]
    > strasznej różnicy.
    > Kluczowa tu jest przecież sprawność transformatora sieciowego - 80% ?.

    1.5VA? Jakieś 40% możesz liczyć. I brak stabilizacji. Musisz dać sporą
    nadwyżkę napięcia po wtórnej, żeby pod obciążeniem nie przysiadło za
    bardzo.

> [...]
    > mnie czy trafo zmniejszy zakłócenia przewodowe od przetwornicy
    > DC/DC. Nigdy jeszcze nie robiłem badań pod kątem układu zasilanego z

    Wytłumacz mi, jaki jest sens robienia przetwornicy DC/DC za
    transformatorem sieciowym?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2013-11-29 11:37:58
    Od: k...@g...com

    W dniu piątek, 29 listopada 2013 10:58:37 UTC+1 użytkownik Bool napisał:
> [...]
    kątem układu

    > zasilanego z AC, czy to wygląda podobnie jak dla DC?

    Przy mocy jaką potrzebujesz i zasilaniu sieciowym nikt nie przejmuje się stratami.
    Cena się tylko liczy.

  • 4. Data: 2013-11-29 11:48:38
    Od: Bool <n...@n...com>

    > 1.5VA? Jakieś 40% możesz liczyć. I brak stabilizacji. Musisz dać sporą
    > nadwyżkę napięcia po wtórnej, żeby pod obciążeniem nie przysiadło za
    > bardzo.

    40%? Przy obciążeniu znamionowym?

    > Wytłumacz mi, jaki jest sens robienia przetwornicy DC/DC za
    > transformatorem sieciowym?

    A dlaczego nie? Potrzebuję stabilizowane napięcie 3,3V i nie jestem w stanie znaleźć
    transformatora,
    który miałby tak niskie napięcie strony wtórej, aby zastosować stabilizator liniowy
    (zakładam, że
    nie pracował jako grzałka).

  • 5. Data: 2013-11-29 11:52:58
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Bool" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >będzie gorsza od zasilacza impulsowego. Pomijam kwestie gabarytów i
    >ciężaru. Chociaż przy 1,5VA (bo takie trafo potrzebuję) to gabarytowo

    Strasznej nie, co to jest pol wata :-)

    Przy tej mocy transformator sieciowy ma mierna sprawnosc.

    >Kluczowa tu jest przecież sprawność transformatora sieciowego - 80%
    >?.

    Zakladajac ze masz potem przetwornice DC-DC wysokiej sprawnosci, a nie
    liniowy stabilizator.

    Ale jesli ta przetwornica ma podobna sprawnosc jak przetwornica
    wysokonapieciowa, to sam rozumiesz ze te 80% sie doklada.
    No i prostownik na niskim napieciu tez ma kiepska sprawnosc - 1.5V
    przy np 9 to tez niewesolo.

    >Zaleta jest taka, że częściowo odpadają problemy z EMC.

    Jak widac wszyscy sobie radza z EMC.

    J.

  • 6. Data: 2013-11-29 12:18:03
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Bool,

    Friday, November 29, 2013, 11:48:38 AM, you wrote:

    > 40%? Przy obciążeniu znamionowym?

    Tak - taka jest sprawność transformatorów sieciowych małej mocy,
    obciążonych mostkiem i kondensatorami.

    > A dlaczego nie?

    Ze względów ekonomicznych. Przy małej mocy sens ekonomiczny ma
    stabilizator liniowy. Jeśli chcesz stabilizować przetwornicą, to
    koszt rośnie na tyle, ze nawet przy <=1.5W mocy wyjściowej już opłaca
    się robić cały zasilacz impulsowy.
    TNY274PN w TME kosztuje 3.12PLN przy zakupie 1 szt. Przy 25 sztukach -
    2.23PLN. Transformator impulsowy będzie kosztował jakieś 4PLN.
    Transformator sieciowy, kontroler step-down i dławik do niego tańsze
    nie będą.

> [...]
    > transformatora, który miałby tak niskie napięcie strony wtórej, aby
    > zastosować stabilizator liniowy (zakładam, że nie pracował jako

    Zastosuj przetwornice wprost. Ja tam nie widzę problemu z uzyskaniem
    3.3V 0.5A.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2013-11-29 12:41:14
    Od: Bool <n...@n...com>

> [...]
    > TNY274PN w TME kosztuje 3.12PLN przy zakupie 1 szt. Przy 25 sztukach -
    > 2.23PLN. Transformator impulsowy będzie kosztował jakieś 4PLN.

    Do tego trzeba by dodać dodatkowe koszty związane z użeraniem się z EMC.

    > Transformator sieciowy, kontroler step-down i dławik do niego tańsze
    > nie będą.

    Ceny dla 100szt.: transformator 4,69zł, MC34063 0,45zł (wiem, stary dziad), dławik
    0,50zł.

  • 8. Data: 2013-11-29 12:57:48
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Bool,

    Friday, November 29, 2013, 12:41:14 PM, you wrote:

    > Do tego trzeba by dodać dodatkowe koszty związane z użeraniem się z EMC.

    Uważasz, że MC34063 nie będzie siał?

    Nie ma problemu EMC przy zasilaczu impulsowym tak małej mocy,
    szczególnie na układach serii TinySwitch-II/III/4.

    > Ceny dla 100szt.: transformator 4,69zł,

    Podaj link, proszę.

    > MC34063 0,45zł (wiem, stary dziad), dławik 0,50zł.

    Sprawność takiego układu nie będzie lepsza od liniowego. MC34063 może
    pracować z maksymalnym wypełnieniem na poziomie 85% (przy niskiej
    częstotliwości!) a wyjściowy układ Darlingtona degraduje sprawność dla
    niskich napięć do poziomu liniowego. To już taniej wstawić tam LM317 -
    będzie potrzebował również te 6.3V na wejściu pod obciążeniem.

    Dławik za 0.50PLN? Zapewne szpulka - a Ty coś przed chwilą pisałeś o
    EMC?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2013-11-29 13:42:40
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Jak widac wszyscy sobie radza z EMC.

    Według mnie transformatorowy radzi sobie z Surge sam z siebie, a impulsowy
    "tak sobie".
    Ja w każdym razie za wszystkie padnięte ładowarki do komórek winię raczej
    Surge niż ROHS.
    P.G.

  • 10. Data: 2013-11-29 13:46:50
    Od: Bool <n...@n...com>

    > Uważasz, że MC34063 nie będzie siał?

    Jasne, że będzie, ale ten temat mam akurat opanowany.

    > Podaj link, proszę.

    TRAFO-1VA5-1X6-Z
    http://www.maritex.com.pl/pl/shop/products/ggid/1575
    7

> [...]
    > niskich napięć do poziomu liniowego. To już taniej wstawić tam LM317 -
    > będzie potrzebował również te 6.3V na wejściu pod obciążeniem.

    Hmm aż tak złej sprawności to nie zakładałem. Z ciekawości zrobiłem mały test. Na
    biurku leży u mnie
    przetwornica na MC34063, Uwy = 3,3V. Zasiliłem ją z 9V przez prostownik. Prąd od
    strony wejścia
    wynosi około 0,1A i nie wyczuwam aby była znacząco cieplejsza od temperatury
    otoczenia.
    Na stabilizatorze liniowym wydzieliłoby się około 0,45W. Co nawet na obudowie TO-220
    powinno się dać
    wyczuć.

    > Dławik za 0.50PLN? Zapewne szpulka - a Ty coś przed chwilą pisałeś o
    > EMC?

    Na początek myślałem o takim:
    http://www.maritex.com.pl/pl/shop/products/ggid/77
    jak trzeba będzie to dam ekranowany, ale to wzrost o około 1zł.