    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zegar sieciowy przyspieszył?!
    Date: Thu, 25 Mar 2021 14:00:37 +0100
    <6059db2a$0$542$65785112@news.neostrada.pl>
    <s3dddj$22e$1$Janusz@news.chmurka.net>
    <605a44cf$0$31100$65785112@news.neostrada.pl>
    <605b4225$0$540$65785112@news.neostrada.pl>
    <s3fu68$q31$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <e...@4...net>
    <s3hp4o$2f1$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <605c6f0e$0$31100$65785112@news.neostrada.pl>

    W dniu 2021-03-25 o 12:07, J.F. pisze:

    > Az tyle ? Minuta na dobe to ~1000ppm ..

    Chyba trochę przesadziłem.
    Miałem w pamięci ten kwit i 600ppm z wykresu:

    http://www.raltron.com/wp-content/uploads/2016/08/Cr
    ystal-Mini-Primer-Part-1.pdf

    Minuta na dobę to 1/(60*24)=690ppm.

    Z opisu wynika, że kwarce mogą mieć różną tę czułość. Wszystko pewnie
    sprowadza się do modelu zastępczego, którego parametry chyba z nie
    największą dokładnością też się ustala.
    Kwarce zegarkowe mają chyba różne rozmiary (w klasycznej rurce fi 3mm
    zapewne siedzi co innego niż w wersji SMD (3.2x1.5mm)). Może z tego
    biorą się też różne modele zastępcze.

    A pro po RTC od wczoraj przeprowadzam eksperyment w celu ustalenia
    jakiego rzędu jest prąd upływu supercapów 1F/2v7 i 1F/2v8 (patrz TME).
    Wybierając scalak RTC się zastanawiałem czy 200nA, czy 300nA a potem
    odkryłem, że dla supercapów podają np. 8uA po 72 godzinach własny prąd
    upływu.
    No i nie wiem:
    - jaki ten prąd faktycznie jest jak zasilimy urządzenie, ustawimy czas i
    wyślemy do klienta,
    - czy po dłuższym czasie będzie jeszcze wyraźnie mniej czy raczej nie.

    Połączyłem (dla uśrednienia) równolegle 10szt i podłączyłem przez
    amperomierz do zasilacza 2,7V. Na razie mierzę te na 2.8V (2uA po 72h).
    Wczoraj po kilku godzinach prąd spadł poniżej 1mA (czyli 100uA dla
    sztuki). Nie zanotowałem bo w sumie planowałem przyjrzeć się temu po
    kilku dniach.
    Wyłączyłem na noc. Dziś rano miały około 2,3V (też nie zmierzyłem tylko
    zauważyłem co pokazał zasilacz po podłączeniu) z czego wychodzi około
    10uA (dla sztuki, a mierzę te które wg katalogu mają 2uA po 72h).
    Mam wrażenie, że chyba z pomiarów prądu zasilania wyjdzie mi co innego
    niż z pomiarów spadku napięcia, ale może prąd upływu nieliniowo zależy
    od napięcia. Nie jest moim celem uzyskanie jakichś super precyzyjnych
    wyników tylko określenie, czy 100nA różnicy w prądzie zasilania scalaka
    ma jakiekolwiek znaczenie.

    > A te kondensatory nie tworza dzielnika napiecia i razem z kwarcem nie
    > wplywaja na jakies napiecie wyjsciowe czy wymagane wzmocnienie generatora ?

    Na pewno jakoś wpływają na wymagane wzmocnienie, ale to nie jest tylko
    kwestia patrzenia na nie jak na dzielnik. Jakby tak było to 2x22pF
    działały by tak samo jak 2x10nF (tylko inną częstotliwość by się dostało).
    Przeładowywanie większych kondensatorów wymaga większych prądów.
    Przeładowywane są chyba głównie przez L z modelu kwarca, ale tam w
    szereg jest ESR i przy większych prądach na tym ESR są większe straty,
    które trzeba w każdym cyklu uzupełnić. Poza tym są większe spadki
    napięcia i może być, że jak nawet generator (małosygnałowo) ma
    odpowiednie wzmocnienie to mu napięcia zabraknie.
    P.G.