  • Data: 2019-02-21 21:59:30
    Temat: Re: Zolw
    Od: m...@s...com szukaj wiadomości tego autora

    Deep inside the Matrix, convinced that 20 Feb 2019 16:20:56 GMT is the
    real date, Mateusz Viste <m...@n...pamietam> has written something
    quite wise. But (s)he wasn`t the one.

    >Koło 110 było, kiedy liczyłem je kilka dobrych lat temu. Ale zaciekawił
    >mnie temat, więc popełniłem w zeszły weekend poniższe:
    >https://gopher.floodgap.com/gopher/gw?gopher://goph
    er.viste.fr/1/ogup/

    >Po paru dniach szperania, mój łazik naliczył 240 aktualnie
    >odpowiadających serwerów - znaczy gopherspace powiększył się ponad
    >dwukrotnie (!) w ostatnich kilku latach. Co prawda moja lista zawiera
    >kilka dublonów (aliasów), ale na oko bardzo niewiele.
    >Pochodziłem wczoraj wieczorem po gophersferze, i faktycznie - mnóstwo
    >nowych ludzi! Skąd oni się wzięli???

    Pewnie z podobnego miejsca, z którego przybywa (choć nie umiem
    powiedzieć, czy znacznie) ludzi na ircu i forach mających swoje
    początki we wczesnych latach 2K - z obrzydzenia mediami
    społecznościowymi i makdonaldyzacją internetu. Stare technologie jak
    Gopher mają podobny urok jak fotografia analogowa: trzeba się czegoś
    faktycznie nauczyć, pogodzić z ograniczeniami, tym, że konieczne jest
    włożenie trochę pracy i że nic nie da się wyklikać czy przepuścić
    przez kreator. Fajna jest też pewnie świadomość, że nie jest się na
    korporacyjnej platformie typu tumblr, i nie trzeba się zastanawiać, do
    czego tym razem dowali się ten czy tamten cenzor.

    Ciekawe, jaki jest przekrój wiekowy tych nowych ludzi :) Może to po
    prostu emeryci usiłujący wskrzesić kawałeczek tego malowniczego
    bajzlu, jakim był wczesny internet? Jeśli by zaś się okazało, że to w
    większości młodzież... wow :)

    Nawiasem mówiąc, gdy gopher został wspomniany w wątku po raz pierwszy,
    pomyślałem sobie, że ciekawe, jak pasowałby on do darknetu: na pewno
    jest lekki, mało znany i chyba na tyle prymitywny, że ciężko go
    zapluskwić :)

    Pozdrawiam,
    Mordazy.