  • 11. Data: 2002-04-29 16:06:43
    Temat: Re: adresy z ripe a tpnet
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Steven Jurczyk <s...@p...pl> wrote:
    > RIPE zaleca aby wszedzie gdzie jest mozliwe dawac adresy PA (czyli z puli
    > providera). Wyjatkiem jest to gdy chcesz bawc sie we wlasny AS

    Prawda.

    > Sytuacja uzyskania samych adresow PI bez AS'a prawnie jest dozwolona -
    > jednak srednio ma sens. Ktos musi je rozglosic - ktos - czyli jakis inny
    > ISP. A jezeli jakis inny ISP (posiadacz wlasnego AS'a) ma rozglaszac twoje
    > adresy PI (czyli z definicji ty bedziesz mial lacze tylko do jednego wlasnie
    > tego upstream providera)

    Ależ Steve, cóż Steve. Od początku mówimy o multihomingu, czyli posiadamy
    (lub mamy posiadać) łacza do dwóch lub więcej ISPów. Do niedawna jeszcze
    RIPE w takim wypadku bez problemów dawało adresy PI i oddzielnego AS-a;
    ostatnio zaleca wzięcie adresów PA od jakiegoś ISPa, dogadanie się z nim
    na ogłaszanie more specific route i dogadanie się z innymi ISPami
    na ogłaszanie tych adresów pod ich ASami.

    Czyli, jeśli mamy (mieć) łącza od NASK i TPSA, to zamiast brać jedną /24 (bo
    nie potrzeba nam więcej) PI oraz AS-a i stawiać router BGP u siebie, to możemy
    a) wziąć PI /24 lub b) wziąć PA /24 (od NASK-u lub TPSA)
    i dogadać się z NASK-iem i TPSA, żeby nam ogłaszali tę /24 pod 8308 i 5617.

    W dalszym ciągu więc nie widzę dlaczego operator BGP, zwłaszcza sensowny,
    nie chciałby się zgodzić na ogłaszanie pod swoim AS-em obcych klas IP,
    nawet tych PI ;)

    p.

  • 12. Data: 2002-04-30 10:28:11
    Od: "Steven Jurczyk" <s...@p...pl>

    > Ależ Steve, cóż Steve. Od początku mówimy o multihomingu, czyli posiadamy
    > (lub mamy posiadać) łacza do dwóch lub więcej ISPów. Do niedawna jeszcze
    > RIPE w takim wypadku bez problemów dawało adresy PI i oddzielnego AS-a;

    Nie... pierwotny post mowil pytal o mozliwosc uzyskania niezaleznych (od
    tpsa, nask etc) klas adresowych po to aby mimo ze sa niezalezne (PI)
    rozglaszala je tpsa (jeden wybrany provider do ktorego w danej chwili bedzie
    pytajacy podlaczony). Nic nie bylo o multihomingu, i bylo napisane ze bez
    zadnego bgp.

    > ostatnio zaleca wzięcie adresów PA od jakiegoś ISPa, dogadanie się z nim
    > na ogłaszanie more specific route i dogadanie się z innymi ISPami
    > na ogłaszanie tych adresów pod ich ASami.

    A to jest jeszcze inny przypadek - spowodowany zblizajacym sie koncem
    systemow autonomicznych dla IP4 - aczkolwiek jak dla mnie powoduje on
    jeszcze wiekszy za przeproszeniem burdel w swiatowej tablicy routingu... Bo
    jezeli prawie 40% LIRow ma problemy z wyslaniem zagregowanych informacji o
    swoich sieciach (cala klasa ktora dostali a nie szczegoly o /24'tkach) to
    kto przypilnuje takich malych wynalazkow aby nie rozglaszali po 10-20
    pozycji tylko dlatego ze im provider tak rozszerzal przestrzen z jego puli
    PA. Efekt - aktuane wymiary swiatowej tablicy BGP.

    > W dalszym ciągu więc nie widzę dlaczego operator BGP, zwłaszcza sensowny,
    > nie chciałby się zgodzić na ogłaszanie pod swoim AS-em obcych klas IP,
    > nawet tych PI ;)

    Moge dac ci kilka odpowiedzi:
    a) polityka
    b) problemy techniczne
    c) odpowiedzialnosc za cudze adresy (Jozek - co to za dziwne klasy lataja w
    konfiguracji bgp na routerze - to nie nasze - moge je wyrzucic?)
    d) przezwyczajenia ze starych czasow (kiedys do PI trzeba bylo miec AS'a)...

    A jako zadanie praktyczne proponuje ci zmusic TPSA aby rozglosila dowolna
    klase innego isp (NASK, Ipartners (uhhhaahaaaahaaa ;-))), POL34 -
    cokolwiek)...

    --
    pozdrawiam
    Stefan Jurczyk

  • 13. Data: 2002-04-30 10:28:25
    Od: "Zbigniew Sikora" <z...@h...net.pl>

    Użytkownik "Przemysław 'Repcio' Gubernat" <P...@G...Gubernat.NET>
    napisał w wiadomości
    ET...

    > Zresztą BGP nie musi być takie drogie, rozgłaszasz tylko własny prefix a
    > 0/0 idzie po routingu statycznym, więc ramu w routerze musisz mieć min.
    > ilość.

    W przypadku Tepsy około 2000,- netto miesięcznie extra - w/g nowych cen.
    Tanio ?

    pozdrawiam,
    Z.

  • 14. Data: 2002-04-30 10:28:31
    Od: "Zbigniew Sikora" <z...@h...net.pl>

    Użytkownik "Steven Jurczyk" <s...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Zaden sensowny operator BGP nie zgodzi sie prezentowac pod swoim AS'em
    > obcych klas IP (nawet tych PI). [ciach]

    Akurat niedawno trochę się to zmieniło i RIPE takie właśnie postępowanie
    zaleca.

    pozdrowienia,
    Z#

  • 15. Data: 2002-04-30 13:00:31
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Steven Jurczyk <s...@p...pl> wrote:
> [...]
    > pytajacy podlaczony). Nic nie bylo o multihomingu, i bylo napisane ze bez

    Tak, masz rację. Zapewne przesadziłem z domyślaniem się intencji pytania,
    bo posiadanie klas PI bez multihomingu jest dla mnie bezsensowne. Stąd
    założyłem, że pytający będzie chciał (niedługo) mieć drugie łącze do innego
    operatora, a nie chce inwestować w router BGP.

    > A to jest jeszcze inny przypadek - spowodowany zblizajacym sie koncem
    > systemow autonomicznych dla IP4 - aczkolwiek jak dla mnie powoduje on
    > jeszcze wiekszy za przeproszeniem burdel w swiatowej tablicy routingu...

    Tu się zgodzę. :-(

    > Moge dac ci kilka odpowiedzi:

    I wszystkie one nie są usprawiedliwieniem dla sensownego operatora. ;-)

    > A jako zadanie praktyczne proponuje ci zmusic TPSA aby rozglosila dowolna
    > klase innego isp (NASK, Ipartners (uhhhaahaaaahaaa ;-))), POL34 -
    > cokolwiek)...

    Nie mówmy o polskich realiach, tu dziki kraj jest. :-(
    (Acz gdzieś widziałem przykład /24 rozgłaszanej przez TPSA i IPartners.)

    p.

  • 16. Data: 2002-04-30 15:50:35
    Od: "Przemysław 'Repcio' Gubernat" <P...@G...com.invalid>

    W artykule <3...@n...vogel.pl>, Zbigniew Sikora napisał(a):

    > W przypadku Tepsy około 2000,- netto miesięcznie extra - w/g nowych cen.
    > Tanio ?

    To już "wybryk" TP S.A. są operatorzy gdzie uruchomienie BGP kosztuje 0 zł :)

    --
    Szanuj admina swego,
    możesz mieć gorszego.....

    IPv4://repcio@3575230515 IPv6://repcio@3ffe:8010:1c:beaf::2
    +-=-=- Przemysław Gubernat <r...@r...net> -=-=-=-=-=-=-+
    | Network Administrator @ Repcio.NET & Trzebnica.NET |
    | Jestem twoim ostatecznym rozwiązaniem ! |
    =-=-=-=-+

  • 17. Data: 2002-05-06 02:26:17
    Od: "Grzegorz Janoszka (odpowiadając popraw adres)" <G...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr KUCHARSKI" <c...@s...waw.pl> napisał w wiadomości
    > W dalszym ciągu więc nie widzę dlaczego operator BGP, zwłaszcza sensowny,
    > nie chciałby się zgodzić na ogłaszanie pod swoim AS-em obcych klas IP,
    > nawet tych PI ;)

    Wiesz, dla chcącego powód zawsze się znajdzie, choćby "estetyka tablic BGP"
    :)

    Może powiedz, jak do tego stosują się polscy operatorzy?

    --
    GJ