  • Data: 2019-10-10 22:07:48
    Temat: Re: bf214
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 10.10.2019 o 15:03, J.F. pisze:

    > Nie mialy rastra 100kHz ?
    >
    > Ale ja o czym innym - u nas w radiu teraz  raster 100kHz, a w USA 200kHz
    > ... tylko "nieparzyste".
    > Jakos tak pare razy sie spotykalem, ze dobierano czestotliwosci
    > specjalnie, zeby wlasnie nie bylo "wspolnego dzielnika".
    > Czasem uzasadniano, ze to ponoc mniej interferencji, czasem nie.
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Fale_metrowe
    >
    > Akurat w USA te 6MHz kanaly bardzo rowno rozlozone ... choc gdyby
    > spojrzec na srodkowa czestotliwosc kanalu, to znow "nieparzyscie".
    >
    > A w Europie te 7MHz tak jakos dziwnie.

> [...]

    W telewizji jeszcze był tzw offset.
    Polegał o ile pamiętam, na odstrojeniu od częstotliwości znamionowej
    kanału o nieparzystą wielokrotność 1/12 częstotliwości linii.
    Było to dla zmniejszenia zakłóceń od odległych nadajników pracujących
    na tym samym kanale. Jak coś pomieszałem, to przepraszam, lekcje z tego
    miałem ponad 40 lat temu.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl