  • 1. Data: 2009-01-01 15:59:03
    Temat: Re: brakuje mi slotów PCI-jakieś rozwiązanie?
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Michal Bien wrote:

    > Ale to sa raczej rzadkie zastosowania - przeciez na nowych plytach
    > jest zlacze PATA na 2 urzadzenia oraz teraz po 6-8 portow SATA + jeszcze

    W ogóle dokładanie kart dzisiaj jest *rzadkim* zastosowaniem.
    Większość komputerów doskonale sobie radzi bez żadnej doło-
    żonej karty -- nawet graficznej często.

    > troche inne plyty. A przez to nieszczesne PCI-E x1-4 i wyciecie wiekszosci
    > PCI 2.x cierpi mnostwo "typowych" konfiguracji. M.in. przez to zauwazylem,

    A jakież to typowe konfiguracje potrzebują tyle PCI 2.x? ;)

    > ze w nowych komputerach prawie nie instaluje sie juz osobnych kart
    > dzwiekowych. OK, zintegrowane sa coraz lepsze, ale mimo wszystko nadal wole
    > stare dobre Audigy z OpenAL i sprzetowym EAX 1-4, a jeszcze lepiej X-Fi

    Pytanie, czy ma to sens. Czy faktycznie parametry akustyczne
    (a nie tylko subiektywne wrażenie podlegające efektowi placebo)
    są zdecydowanie lepsze, niż w przypadku *dobrego* zintegrowanego
    układu dźwiękowego?

    > A nie 133 MB czasami? O ile pamiec mnie nie zawodzi 33 MHz PCI x
    > 32bit szerokosci magistrali dawalo wlasnie cos okolo 133 MB/s.

    Ale tyle nigdy się nie da wyciągnąć w praktyce. Realny długo-
    trwały transfer dla *jednej* karty w danym momencie to właśnie
    100 MiB/s około.

    > rownoczesnie i takiego samego transferu - u mnie np: siecioka radiowa
    > potrzebuje raczej symbolicznych ilosci danych, bo te 108 mbps jest w
    > warstwie radiowej ramek i to tylko w teorii (54 mbps + tryb Turbo Atherosow
    > laczacy kanaly)

    Sieciówka radiowa w desktopie to średni pomysł. Jeżeli jednak
    zastosuje się sieć 1 Gbps i pliki trzyma się na jakimś szyb-
    kim NASie lub serwerze, to już PCI przestaje wystarczać.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 2. Data: 2009-02-24 17:14:09
    Od: Michal Bien <m...@u...edu.pl.invalid>

    Radosław Sokół <r...@m...com.pl> wrote:

    > W ogóle dokładanie kart dzisiaj jest *rzadkim* zastosowaniem.
    > Większość komputerów doskonale sobie radzi bez żadnej doło-
    > żonej karty -- nawet graficznej często.

    Zycze milego grania na integrze np: w Fallouta3 czy FarCry2
    na karcie zintegrowanej ;) R4850 TOP jest w 1650x1080 (typowa
    rozdzielczosc dla LCD 22") "na styk".

    > A jakież to typowe konfiguracje potrzebują tyle PCI 2.x? ;)

    Karta telewizyjna, wifi i dzwiekowka i juz koniec. To 3 PCI,
    a wiekszosc nowych plyt ma 2 PCI 2.x

> [...]
    > (a nie tylko subiektywne wrażenie podlegające efektowi placebo)
    > są zdecydowanie lepsze, niż w przypadku *dobrego* zintegrowanego

    Chocby to ze, nie zbiera tak wszystkich zaklocen EMI z komputera jak
    uklady zintegrowane. Na integrach bardzo czesto to slysze - nie bez powodu
    lepsze karty jak nowy Xonar sa ekranowane blacha. To samo jest z radiem w
    kartach wifi. Wnetrze komputera to jednak EM smietnik i to slychac
    zwlaszcza na dzwiekowkach zintegrowanych. Nie mowiac juz ze EAX chocby 4.0
    i sprzetowego OpenAL ciezko uswiadczyc na dzwiekowkach zintegrowanych.
    W grach zawsze to kilka FPS wiecej, bo przy wspolczesnych GPU z 800SPu
    czesto waskim gardlem jest wlasnie CPU - nie ma powodow by obciazac go
    dodatkowo ponad potrzebe obliczeniami audio. Nie uskuteczniam tu propagandy
    zewnetrznych kart audio podniecajac sie odstepem S/N pnad 100 dB w nowych
    kartach - spokojnie wystarcza mi stare Audigy1 SB0090, tym bardziej ze
    wbudowane firewire tez sie przydaje.

    ^^^^^^^^^^^^^^^

    > Ale tyle nigdy się nie da wyciągnąć w praktyce. Realny długo-
    ^^^^^^^^^^^
    > trwały transfer dla *jednej* karty w danym momencie to właśnie
    > 100 MiB/s około.

    No to mowimy o transferze teoretycznym czy praktycznym i to w
    kiepskim wariancie?

    > Sieciówka radiowa w desktopie to średni pomysł.

    Smiem twierdzic co innego. Jak dla mnie to doskonaly backup dla DSL w
    razie awarii lacza, nie mowiac juz ze wielu ludzi ma w PL radiolinie jako
    glowne lacza. I taz im powiesz ze sieciowka radiowa w pececie to kiepski
    pomysl? IMHO jako dosyl sprawuje sie lepiej niz APC, a nie mowimy o
    routerze - tu nie wyobrazam sobie zastapienia soft-AP nawet zabawkowego
    WRT54GL z Tomato - ten ostatni ustawia sie raz i zapomina ze dziala.

    > Jeżeli jednak zastosuje się sieć 1 Gbps i pliki trzyma się na jakimś
    > szybkim NASie lub serwerze, to już PCI przestaje wystarczać.

    A jak ma sie na mobo tylko sieciowke 100 mbps? To gdzie wasadzic
    zewnetrzna 1 Gbps skoro sa tylko 2 PCI 2.x a PCI-E x1 zazwyczaj sa tak
    blisko PCI-E x16, ze wspolczesne dwuslotowe karty graficzne blokuja
    sasiedna PCI-E.

    --
    Pozdrawiam, Michal Bien
    #GG: 351722 #ICQ: 101413938

  • 3. Data: 2009-02-24 18:23:12
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>

    Dnia Tue, 24 Feb 2009 18:14:09 +0100, Michal Bien napisał(a):

    > Zycze milego grania na integrze np: w Fallouta3 czy FarCry2
    > na karcie zintegrowanej ;) R4850 TOP jest w 1650x1080 (typowa
    > rozdzielczosc dla LCD 22") "na styk".

    Nie każdy gra.

    > Karta telewizyjna, wifi i dzwiekowka i juz koniec. To 3 PCI,
    > a wiekszosc nowych plyt ma 2 PCI 2.x

    Moja karta TV i muzyczna pracują w slotach PCIe. Znaczy piszesz lekko bez
    sensu, bo możesz sobie wybrać sprzęt na takie złącze jakie masz. Z USB
    włącznie.

    > Chocby to ze, nie zbiera tak wszystkich zaklocen EMI z komputera jak
    > uklady zintegrowane. Na integrach bardzo czesto to slysze - nie bez powodu
    > lepsze karty jak nowy Xonar sa ekranowane blacha.

    Większość akurat ekranowana nie jest. Xonar DX już nie jest ekranowany a
    gra czysto, u Audiotraka też bywa różnie.

> [...]
    > zwlaszcza na dzwiekowkach zintegrowanych. Nie mowiac juz ze EAX chocby 4.0
    > i sprzetowego OpenAL ciezko uswiadczyc na dzwiekowkach zintegrowanych.

    Co nie jest żadnym powodem do załamywania rąk. Xonar radzi sobie bez
    hardware z EAXem, w tym HD.

    > W grach zawsze to kilka FPS wiecej, bo przy wspolczesnych GPU z 800SPu
    > czesto waskim gardlem jest wlasnie CPU - nie ma powodow by obciazac go
    > dodatkowo ponad potrzebe obliczeniami audio.

    Przy współczesnych wielordzeniowych procesorach narzut na obróbkę dźwięku
    jest akurat pomijalny.

    --
    |Andrea|Gigabyte Triton 180, Gigabyte GA-MA69G-S3H, HP Pavilion W2408H
    AMD Athlon 64X2 4400+, Gigabyte Radeon HD4850, Arctic Freezer 64 Pro
    4x1GB RAM PC6400, ST3160815AS 160GB, ST3500320AS 500GB, WD2000JS 200GB
    Pioneer DVR-115, Tagan TG480-U15 480W, VideoMate E850F, Asus Xonar DX

  • 4. Data: 2009-02-24 19:02:57
    Od: Michal Bien <m...@u...edu.pl.invalid>

    Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl> wrote:

    > Nie każdy gra.

    Owszem, ale mowa byla (specjalnie zachowalem poprzedni cytat)
    o rzadkiej potrzebie dokladania jakichkolwiek kart, w tym graficznych.
    Co by nie mowic w komputerach domowych granie nie jest rzadkim zajeciem.
    Bez tego to zastosowan biuro/internet to nawet mona sobie z tylu netbooka
    do monitora podczepic i bedzie OK.

    > Moja karta TV i muzyczna pracują w slotach PCIe. Znaczy piszesz lekko
    > bez sensu, bo możesz sobie wybrać sprzęt na takie złącze jakie masz. Z
    > USB włącznie.

    Kupowales zapewne niedawno. Szczerze mowiac nie widze najmniejszej
    potrzeby wymiany wszystkich kart z PCI 2.x na PCI-E tylko dlatego ze
    zmienil sie standard zlacza, skoro dotychczasowe spokojnie mi wystarczaja.
    Jakbym mial wybierac to juz wolal te pieniadze przepic czy na kino/muzyke
    wydac niz placic drugi raz za sprzet spelniajacy te same funkcje.

    > Większość akurat ekranowana nie jest. Xonar DX już nie jest ekranowany
    > a gra czysto, u Audiotraka też bywa różnie.

    Owszem, ale pisalem wczesniej ze karty na PCI (jakimkolwiek) sa
    jednakk lepiej separowane (nawet bez ekranu z blachy) i mniej zbieraja
    zaklocenia.

    > Co nie jest żadnym powodem do załamywania rąk. Xonar radzi sobie bez
    > hardware z EAXem, w tym HD.

    Ale potrzebuje do tego wiecej mocy CPU.

> [...]
    > 4x1GB RAM PC6400, ST3160815AS 160GB, ST3500320AS 500GB, WD2000JS 200GB
    > Pioneer DVR-115, Tagan TG480-U15 480W, VideoMate E850F, Asus Xonar DX

    No nie wiem - tez mam R4850 tylko Asusa i A64 X2 @2500 MHz (czyli cos
    kolo 4600-4800+) tez Z AC F-PRO i zdecydowanie waskim gardlem w gierkach
    jest na dzis CPU. Odciazenie go przez liczenia czesci dzwieku za pomoca DSP
    dzwiekowki (OpenAL/EAX) zawsze sie przydaje. Owszem mozna zminic CPU, ale
    to wiaze sie ze zmiana plyty glownej, pamieci, OSa OEMowego itp. Nie widze
    potrzeby - na dzis taki X2 @2500 MHz do wszystkiego poza grami spokojnie
    wystarcza, a gonic sprzetowego kroliczka grajac raz na tydzien-dwa po
    godzinie w TF2 czy Fallouta to nie ma IMHO sensu.

    --
    Pozdrawiam, Michal Bien
    #GG: 351722 #ICQ: 101413938

  • 5. Data: 2009-02-24 19:27:32
    Od: "marfi" <marfi @bb.onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej Libiszewski" <a...@g...USUNTO.pl> napisał w
    wiadomości news:49a43b12$1@news.home.net.pl...

    > Moja karta TV i muzyczna pracują w slotach PCIe. Znaczy piszesz lekko bez
    > sensu, bo możesz sobie wybrać sprzęt na takie złącze jakie masz. Z USB
    > włącznie.

    Ty piszesz bez sensu...wyrzuciłbyś karty PCI warte sporo pieniędzy tylko
    dlatego, ze są nowsze tosamorobiące?

    Piszę jako mający w komputerze trzy karty PCI do odbioru DVB-S/T.

    --
    marfi

  • 6. Data: 2009-02-24 19:50:56
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>

    Dnia Tue, 24 Feb 2009 20:02:57 +0100, Michal Bien napisał(a):

> [...]
    > Jakbym mial wybierac to juz wolal te pieniadze przepic czy na kino/muzyke
    > wydac niz placic drugi raz za sprzet spelniajacy te same funkcje.

    Z pół roku temu.

    > Owszem, ale pisalem wczesniej ze karty na PCI (jakimkolwiek) sa
    > jednakk lepiej separowane (nawet bez ekranu z blachy) i mniej zbieraja
    > zaklocenia.

    Jak najbardziej. Chociaż to nie wynika z tego, że się nie da, tylko z tego
    że producent oszczędza.

    > Ale potrzebuje do tego wiecej mocy CPU.

    To więcej nie jest do zauważenia na wykresach użycia CPU więc jest w
    praktyce pomijalna i w granicach błędu pomiarowego.

    > No nie wiem - tez mam R4850 tylko Asusa i A64 X2 @2500 MHz (czyli cos
    > kolo 4600-4800+) tez Z AC F-PRO i zdecydowanie waskim gardlem w gierkach
    > jest na dzis CPU.

    Prawda, ale to wynika z faktu że mało gier umie skorzystać z więcej niż
    jednego rdzenia. Opieram to na obserwacjach co się u mnie dzieje w
    Wiedźminie czy Call of Duty 4.

    > Odciazenie go przez liczenia czesci dzwieku za pomoca DSP
    > dzwiekowki (OpenAL/EAX) zawsze sie przydaje.

    Nie zauważam różnicy przy wyłączonym EAX i przy włączonym, jak pisałem
    różnica jest w granicach błędu pomiarowego, i to mimo włączonego dodatkowo
    Dolby Headphone.

    I dlatego mam to co mam.

  • 7. Data: 2009-02-24 19:52:59
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>

    Dnia Tue, 24 Feb 2009 20:27:32 +0100, marfi napisał(a):

> [...]
    > wiadomości news:49a43b12$1@news.home.net.pl...

    > Ty piszesz bez sensu...wyrzuciłbyś karty PCI warte sporo pieniędzy tylko

    Nie, ale dobrałbym na przykład tak płytę główną aby wszystko podłączyć,
    czyli z odpowiednią ilością złączy odpowiedniego typu - jeśli mam już karty
    a kupuję płytę. W sytuacji odwrotnej wybacz, ale kupię na PCIe jeśli mam
    tylko wolne złącza.

    > Piszę jako mający w komputerze trzy karty PCI do odbioru DVB-S/T.

    Oglądasz trzy programy TV na raz, z ciekawości?

  • 8. Data: 2009-02-25 00:36:54
    Od: "maX" <aver@_out_of_spam_interia.pl>

    Użytkownik "Andrzej Libiszewski" <a...@g...USUNTO.pl> napisał w
    wiadomości news:49a44fa2$1@news.home.net.pl...

    Wifi jest coraz częściej montowane na płytach głównych, lub można podłączyć
    je przez USB.

    Tyle że kogo stać na Xonara, ten raczej nie ma problemów z brakiem slotów
    PCI.

    > To więcej nie jest do zauważenia na wykresach użycia CPU więc jest w
    > praktyce pomijalna i w granicach błędu pomiarowego.

    Schodki w tym temacie to chyba zaczynają sie przy większej ilosci głośników
    (choc EAX tez napewno odbiera swoją część "CPU Usage")

    Najbardziej CPU-żerne gry otrzymały możliwość zmniejszenia obciążenia dla
    CPU poprzez zmniejszenie w opcjach poziomu fizyki (np."Crysis).

  • 9. Data: 2009-02-25 09:45:39
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>

    Dnia Wed, 25 Feb 2009 01:36:54 +0100, maX napisał(a):

> [...]
    > wiadomości news:49a44fa2$1@news.home.net.pl...

    > Wifi jest coraz częściej montowane na płytach głównych, lub można podłączyć

    Wiem - myślisz, że dlaczego napisałem o USB?

    > Tyle że kogo stać na Xonara, ten raczej nie ma problemów z brakiem slotów
    > PCI.

    To samo można napisać o posiadaczach dowolnej niezintegrowanej dźwiękówki
    klasy średniej.

    > Schodki w tym temacie to chyba zaczynają sie przy większej ilosci głośników
    > (choc EAX tez napewno odbiera swoją część "CPU Usage")

    Mam ustawione na 7.1 + Dolby Headphone do przetransformowania tego na
    słuchawki.

    > Najbardziej CPU-żerne gry otrzymały możliwość zmniejszenia obciążenia dla
    > CPU poprzez zmniejszenie w opcjach poziomu fizyki (np."Crysis).

    Zyskałyby wiele więcej, gdyby ktoś je porządniej napisał, ale to już inna
    bajka...

  • 10. Data: 2009-02-25 11:55:22
    Od: "maX" <aver@_out_of_spam_interia.pl>

    Użytkownik "Andrzej Libiszewski" <a...@g...USUNTO.pl> napisał w
    wiadomości news:49a51343$1@news.home.net.pl...

    > Mam ustawione na 7.1 + Dolby Headphone do przetransformowania tego na
    > słuchawki.

    Bo częściej ogranicznikiem framerate jest karta graficzna. Ale w tych
    momentach gdy CPU jest wąskim gardłem, to przełączenie na 2ch i wyłączenie
    EAX powinno przynieść zauważalne przyspieszenie gry.

    > Zyskałyby wiele więcej, gdyby ktoś je porządniej napisał, ale to już inna
    > bajka...

    Ale one specjalnie są tak pisane żeby wolno chodziły. Producenci kart
    graficznych i procesorów na tym procederze zarabiają.