  • 1. Data: 2009-01-01 15:49:18
    Temat: Re: Acer'y w Biedronce [OT]
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Mariusz Kruk wrote:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done< "Radosław Sokół"
    >
    > I uważasz to za zdrową sytuację?

    Nie. Ale taka sytuacja *jest* i trzeba się nauczyć z nią
    żyć, a nie pakować się na odstrzał z własnej woli.

    Od lat już chyba powtarzam, że notebooki to systemy *zam-
    knięte*, sprzedawane w konkretnej konfiguracji sprzętowej
    i z konkretnym oprogramowaniem. Tak, jak mało kto wpada na
    pomysł zainstalowania czegoś innego niż Mac OS na maszynach
    Apple, tak zazwyczaj należy pogodzić się z tym, że kupując
    notebooka z Vistą trzeba tej Visty używać. Bo niestety ze
    sprzętem w komputerach przenośnych są takie jaja, że pal
    licho Windows XP -- nawet Linux sobie często nie radzi.

    Oczywiście, wina producentów -- ale można to sobie co najwy-
    żej wykrzyczeć na ulicy, bo czym podkulić ogon i wrócić do
    domu.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 2. Data: 2009-01-01 15:58:48
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Radosław Sokół"
    >Nie. Ale taka sytuacja *jest* i trzeba się nauczyć z nią
    >żyć, a nie pakować się na odstrzał z własnej woli.

    Pozwolę sobie się nie zgodzić.

    >Od lat już chyba powtarzam, że notebooki to systemy *zam-
    >knięte*, sprzedawane w konkretnej konfiguracji sprzętowej
    >i z konkretnym oprogramowaniem.

    Tak byłoby, gdyby faktycznie notebook był zamknięty. Czyli dostawałbyś
    czarną skrzynkę, do której nic nie doinstalowujesz. A tak nie jest.

    >Tak, jak mało kto wpada na
    >pomysł zainstalowania czegoś innego niż Mac OS na maszynach
    >Apple,

    Mało kto kupuje Apple po coś innego niż używanie MOX. To trochę inna
    sytuacja. (a i tak ludzie linuksy instalują ZTCW).

    >Oczywiście, wina producentów -- ale można to sobie co najwy-
    >żej wykrzyczeć na ulicy, bo czym podkulić ogon i wrócić do
    >domu.

    Można próbować uświadamiać klientów, że są robieni w dupsko. Samo się
    nie zmieni.

    --
    [------------------------] I am Ahrnold of Borg. Hasta l'ahssimilation,
    [ K...@e...eu.org ] baby!

  • 3. Data: 2009-01-01 18:43:43
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Mariusz Kruk wrote:
    > Pozwolę sobie się nie zgodzić.

    Ależ masz prawo -- to tylko opinia :)

    > Tak byłoby, gdyby faktycznie notebook był zamknięty. Czyli dostawałbyś
    > czarną skrzynkę, do której nic nie doinstalowujesz. A tak nie jest.

    W wielu przypadkach tak jest. Przykład? Asus Eee. Dostajesz
    komputer z zainstalowanym systemem, pakietem biurowym, komu-
    nikatorem, przeglądarką WWW i programem pocztowym. W zasa-
    dzie do wielu zastosowań *nic* nie musisz doinstalowywać
    (choć oczywiście masz taką możliwość, gdy jednak jest Ci
    potrzebne coś więcej).

    W przypadku notebooków pojęcie "zamknięty system" oznacza
    "dostaje się sprzęt i system operacyjny nawzajem do siebie
    dopasowane i niekoniecznie niezgodne z czymś innym".
    Oprogramowanie aplikacyjne można sobie wgrywać dowolne,
    byle zgodne z tym systemem.

    Analogicznie mój telefon z Symbianem jest tak samo zamknięty,
    jak wiele (większość?) notebooków. Mogę wgrywać do niego do-
    wolne programy i pisać swoje, ale Symbiana na Windows Mobile
    nie wymienię.

    > Mało kto kupuje Apple po coś innego niż używanie MOX. To trochę inna
    > sytuacja. (a i tak ludzie linuksy instalują ZTCW).

    No instalują Linuksy. I na tej samej zasadzie można w razie
    potrzeby instalować Windows XP czy Linuksa na tych modelach
    notebooków, w których przypadku wiadomo, że nie sprawia to
    żadnych problemów, są dostępne sterowniki i tak dalej. Ale
    nie oznacza to wcale, że należy zaczynać używanie notebooka
    od wywalenia z niego Visty i wgrania XP "bo się przyzwyczaiłem
    a jestem na tyle nieedukowalny że nic innego nie obsłużę" --
    a tak to niestety zbyt często wygląda...

    > Można próbować uświadamiać klientów, że są robieni w dupsko. Samo się
    > nie zmieni.

    Obawiam się, że uświadamianie też tu nic nie da. Ale jestem
    jak najbardziej *za* uświadamianiem -- aczkolwiek z innych
    nieco powodów.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 4. Data: 2009-01-01 19:38:05
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

> [...]
    >dzie do wielu zastosowań *nic* nie musisz doinstalowywać
    >(choć oczywiście masz taką możliwość, gdy jednak jest Ci

    Please.
    1. To dość specyficzny segment rynku
    2. Czym innym jest "nie musisz", a czym innym "nie możesz".

> [...]
    >jak wiele (większość?) notebooków. Mogę wgrywać do niego do-
    >wolne programy i pisać swoje, ale Symbiana na Windows Mobile

    Trochę nie analogicznie, bo to zupełnie inny rynek, na zupełnie innych
    zasadach. (a tak na marginesie, też uważam, że to robienie klienta w
    trąbę, że np. nie mogę sobie zrobić - a niechby i za pieniądze -
    upgrade'u Windows Mobile w moim PDA).

> [...]
    >a jestem na tyle nieedukowalny że nic innego nie obsłużę" --
    >a tak to niestety zbyt często wygląda...

    Ale nie mówimy tu o tym dlaczego ktoś chce to zrobić, tylko o tym, że
    jak chce coś takiego zrobić, to nie ma takiej możliwości.
    Zabronisz klientowi przyzwyczajeń? Bo Vista jest jedyna słuszna i teraz
    wszyscy muszą być przyzwyczajeni do Visty?

    >Obawiam się, że uświadamianie też tu nic nie da.

    Nie twierdzę, że jutro rynek się zmieni, ale jeśli nie będziemy
    próbować, samo się nie zrobi.

    --
    [------------------------] Okruchami życia można nakarmić wróble, ale
    [ K...@e...eu.org ] nie sępy.(Wojtek Moszko)

  • 5. Data: 2009-01-01 21:42:46
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 01.01.2009 20:38, Mariusz Kruk pisze:
    > Please.
    > 1. To dość specyficzny segment rynku

    Ale zasada jest podobna.

    > 2. Czym innym jest "nie musisz", a czym innym "nie możesz".

    Oczywiście. To jest jednak przykład na to, że w zasadzie
    możesz dzisiaj kupić komputer przenośny z jednej strony
    będący normalnym pecetem, a z drugiej -- nie wymagający
    instalowania *niczego*.

    > Trochę nie analogicznie, bo to zupełnie inny rynek, na zupełnie innych

    Ale tym razem zasada identyczna: kupujesz sprzęt z systemem
    i nijak tego systemu nie zmienisz.

    > zasadach. (a tak na marginesie, też uważam, że to robienie klienta w
    > trąbę, że np. nie mogę sobie zrobić - a niechby i za pieniądze -
    > upgrade'u Windows Mobile w moim PDA).

    Ino że kolejne wersje Windows Mobile często wymagały jednak
    drobnych zmian sprzętowych (np. miały inne wymagania co do
    pamięci Flash EEPROM). Ale owszem, niektóre aktualizacje
    mogłyby być udostępniane.

    Może przyszłością jest Linux nawet na PocketPC sprzedawanych
    firmowo z Windows Mobile? :)

    > Ale nie mówimy tu o tym dlaczego ktoś chce to zrobić, tylko o tym, że

    Pytanie "dlaczego" też jest istotne. Często zmiany systemu
    da się po prostu uniknąć przekonując klienta, że on wcale
    nie musi tego robić, tylko się przy tym bezpodstawnie upiera.

    > Zabronisz klientowi przyzwyczajeń? Bo Vista jest jedyna słuszna i teraz
    > wszyscy muszą być przyzwyczajeni do Visty?

    Zabronię klientowi przyzwyczajeń. Nie dlatego, że Vista jest
    jedyna słuszna (bo nie jest), ale dlatego, że mam po uszy
    ludzi z zamkniętymi umysłami, którym nie chce się czytać
    tego, co jest na ekranie, czy myśleć w czasie pracy.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 6. Data: 2009-01-01 22:30:49
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

> [...]
    >możesz dzisiaj kupić komputer przenośny z jednej strony
    >będący normalnym pecetem, a z drugiej -- nie wymagający

    Ale znowu - możesz sobie doinstalywywać oprogramowanie. To nie jest
    zamknięta czarna skrzynka.

    >Ale tym razem zasada identyczna: kupujesz sprzęt z systemem

    I ten przymus jest IMHO zły.

    >i nijak tego systemu nie zmienisz.

    Dlategoboponieważ? Monopol AT&T też wydawał się wieczny.

    >Ino że kolejne wersje Windows Mobile często wymagały jednak
    >drobnych zmian sprzętowych (np. miały inne wymagania co do
    >pamięci Flash EEPROM). Ale owszem, niektóre aktualizacje
    >mogłyby być udostępniane.

    A tu dupa.
    O, przepraszam. Ostatnio sciągnąłem z MS jakąś łatkę na WinMobile. Na
    jakiś błąd z ustawieniami stref czasu w Australii, czy coś takiego.

    >Może przyszłością jest Linux nawet na PocketPC sprzedawanych
    >firmowo z Windows Mobile? :)

    Niestety, tu jest jeszcze gorzej niż ze sterownikami na pecetach. Brak
    dokumentacji, niska popularność.
    A, powiedzmy sobie szczerze, konsola tekstowa, to nie jest to, co
    tygrysy lubią najbardziej na PDA ;-)
    (chociaż nie pamiętam, czy to coś, co kiedyś testowo odpalałem u siebie
    nie miało jakiegoś GUI).

    >Pytanie "dlaczego" też jest istotne. Często zmiany systemu
    >da się po prostu uniknąć przekonując klienta, że on wcale
    >nie musi tego robić, tylko się przy tym bezpodstawnie upiera.

    >Zabronię klientowi przyzwyczajeń.

    Ano właśnie.

    >Nie dlatego, że Vista jest
    >jedyna słuszna (bo nie jest), ale dlatego, że mam po uszy
    >ludzi z zamkniętymi umysłami, którym nie chce się czytać
    >tego, co jest na ekranie, czy myśleć w czasie pracy.

    Akurat na to, że ludziom się nie chce myśleć, nijak nie poradzisz.
    A przyzwyczajenia to nie to samo, co "nie chce się czytać, czy myśleć".
    (zresztą, jak myślisz, po co MS zostawił w windows starą, dobrą, szarą
    kanciatą wersję interfejsu?)

    --
    \.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\ Such booboos are generally harmless, so keep
    .\....@e...eu.org.\.\. going.(TeX)

  • 7. Data: 2009-01-02 10:09:25
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Tyle, że do napisania tego listu do Cioci potrzebny może być notebook, ale wcale
    niepotrzebna Vista.
    JaC

    -----

  • 8. Data: 2009-01-02 10:17:23
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 02.01.2009 11:09, 666 pisze:
    > Tyle, że do napisania tego listu do Cioci potrzebny może być notebook, ale wcale
    niepotrzebna Vista.

    1) Zacznij cytować poprawnie, bo znowu plonknę.

    2) Potrzebna może nie być, owszem. Można napisać i w DOSie.
    Ale czy przeszkadza? Nie. To w czym problem?

    2) Notebook może też nie być potrzebny. Równie dobry list
    do cioci można napisać na komputerze stacjonarnym. Nawet
    pięcioletnim, kupionym wtedy z Windows XP.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 9. Data: 2009-01-02 11:16:07
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 01.01.2009 23:30, Mariusz Kruk pisze:
    > Ale znowu - możesz sobie doinstalywywać oprogramowanie. To nie jest
    > zamknięta czarna skrzynka.

    Wcale nie musi być *absolutnie* zamknięta czarna skrzynka,
    by nazywać to "zamkniętym systemem".

    > I ten przymus jest IMHO zły.

    Pełna dowolność nie zawsze jest możliwa, a zawsze jest bardzo
    kosztowna.

    > Niestety, tu jest jeszcze gorzej niż ze sterownikami na pecetach. Brak
    > dokumentacji, niska popularność.

    Ale to jedyny sposób, by zapewnić dłuższy żywot starszych
    wersji sprzętu, wystarczających ich użytkownikom ale nie
    łatanych już przez producentów i nie wyposażanych w nowe,
    wcale nie wymagające zmiany sprzętu funkcje.

    > A, powiedzmy sobie szczerze, konsola tekstowa, to nie jest to, co
    > tygrysy lubią najbardziej na PDA ;-)

    Nie musi być konsoli. Można przeca zrobić całkiem normalne
    GUI. W pewnym sensie takim PDA z Linuksem jest przecież
    ASUS Eee.

    > Akurat na to, że ludziom się nie chce myśleć, nijak nie poradzisz.

    Noo, na to mogę więcej poradzić niż na nieczyste zagrania
    biznesu. Biznes się nie przejmuje, gdy się po nim jedzie
    od góry do dołu. Ludzie się przynajmniej obrażają.

    > A przyzwyczajenia to nie to samo, co "nie chce się czytać, czy myśleć".

    Oczywiście. Ale zdecydowanie zbyt często przyzwyczajenia są
    wygodnym wytłumaczeniem tego "nie chce się czytać czy myśleć".

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 10. Data: 2009-01-02 11:27:30
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Radosław Sokół"
    >Wcale nie musi być *absolutnie* zamknięta czarna skrzynka,
    >by nazywać to "zamkniętym systemem".

    Ale sam tu sobie przeczysz. To tak, jakbyś nazywał dziurawy balon
    szczelnym ;-)

    >Pełna dowolność nie zawsze jest możliwa, a zawsze jest bardzo
    >kosztowna.

    Pytanie dla kogo. Obecny układ jest kosztowny dla konsumenta.

    >Nie musi być konsoli. Można przeca zrobić całkiem normalne
    >GUI. W pewnym sensie takim PDA z Linuksem jest przecież
    >ASUS Eee.

    Ale co mi po Eee, skoro ja już mam PDA?

    >Noo, na to mogę więcej poradzić niż na nieczyste zagrania
    >biznesu. Biznes się nie przejmuje, gdy się po nim jedzie
    >od góry do dołu. Ludzie się przynajmniej obrażają.

    Ludzie się obrażają i idą do prezesa/dyrektora/whatever na skargę.

    >Oczywiście. Ale zdecydowanie zbyt często przyzwyczajenia są
    >wygodnym wytłumaczeniem tego "nie chce się czytać czy myśleć".

    Bo w pewnym zakresie ludziom się nie chce. I to w sumie nic dziwnego.
    O ile doprowadza mnie do furii, jeżeli widzę, że człowiek nie potrafi
    posługiwać się podstawowym narzędziem swojej pracy (niech to będzie
    przysłowiowy Office nawet), ale to, że człowiek się nie chce zastanawiać
    dlaczego nagle coś, co od wieków mu działało w dany sposób nagle
    przestało, to coś najzupełniej zrozumiałego.
    Nie wszyscy muszą mieć wszystko w najnowszych możliwych wersjach tylko
    dlatego, że te wersje są na rynku.

    --
    [------------------------] C :The power of Asm w/the flexibility of Asm
    [ K...@e...eu.org ]