    From: Piotrne <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: cyfryzacja klisz 36mm
    Date: Sat, 28 Mar 2015 00:26:51 +0100

    W dniu 2015-03-27 o 21:57, Krzysztof Halasa pisze:

    > Przy czym należy wiedzieć, że CCFLe są różne, a tu generalnie chodzi
    > o to, by widmo przez nie generowane było dość pełne.

    Też kiedyś chciałem fotografować stare negatywy i nie miałem
    czym równomiernie ich oświetlić. Kupiłem na Allegro pokrywę
    starego skanera z funkcją skanowania slajdów - miała wbudowane
    oświetlenie świetlówkowe z rozpraszającą światło płytką szklaną.
    Obciąłem oryginalny kabel, sprawdziłem eksperymentalnie
    jakie powinno być zasilanie - było 9V. Podłączyłem zasilacz
    9V i miałem świecące równomiernie, białe tło.

    Potem wziąłem negatyw, ustawiłem balans bieli na nienaświetlone
    miejsce. Negatywy są zwykle pomarańczowe, ustawienie balansu
    bieli pozwala pozbyć się tego zabarwienia. Zrobiłem zwykłe
    zdjęcie negatywu, przyciąłem, odwróciłem kolory (w IrfanView - Negative),
    trochę poprawiłem kolory, gammę i kontrast i wyszło dosyć dobre
    zdjęcie pozytywowe. Tak wyglądały próby i wynik przetwarzania:

    http://piotrne.republika.pl/NegatywF/index.html

    Zdjęcia robione z ręki, więc z geometrią może nie być wszystko
    w porządku. To są zdjęcia z 1999 roku (zaćmienie Słońca 11 sierpnia),
    niebo zachmurzone i zaćmione - kolory mogły być trochę zniekształcone.

    Za to zdjęcia slajdów wychodzą idealnie (jeżeli chodzi o kolory)
    - wyglądają jak zdjęcia "z natury".

    P.