  • 61. Data: 2010-08-25 09:59:30
    Temat: Re: czestotliwosciomierz do pomiary f swiatla laserowego
    Od: Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl>

    On Wed, 25 Aug 2010, J.F. wrote:
    > A to mnie zainteresowales - jak to robiliscie ?

    Cos podobnego do urzadzen opisanych w pracach:

    G. Allen Holloway Jr. and Dennis W.Watkins
    LASER DOPPLER MEASUREMENT OF CUTANEOUS BLOOD FLOW
    http://www.nature.com/jid/journal/v69/n3/abs/5616676
    a.html

    Nilsson, Gert E.; Tenland, Torsten; Oberg, P. Ake;
    LASER DOPPLER MEASUREMENT OF CUTANEOUS BLOOD FLOW
    http://www.nature.com/jid/journal/v69/n3/abs/5616676
    a.html

    -=-=-=-=-=-=-
    The system utilizes the Doppler shift of laser light backscattered
    from moving red blood cells in the cutaneous microcirculation,
    the shift being obtained by an optical heterodyning technique.
    -=-=-=-=-=-=-

    Pomiary maja charakter bardziej jakosciowy niz ilosciowy.

    Pzdr.J.P.

  • 62. Data: 2010-08-25 10:15:47
    Od: Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl>

    On Wed, 25 Aug 2010, Jerzy Pastusiak wrote:

    | Nilsson, Gert E.; Tenland, Torsten; Oberg, P. Ake;
    | LASER DOPPLER MEASUREMENT OF CUTANEOUS BLOOD FLOW
    | http://www.nature.com/jid/journal/v69/n3/abs/5616676
    a.html

    Przepraszam pomylka. Powinno byc:

    Nilsson, Gert E.; Tenland, Torsten; Oberg, P. Ake;
    Evaluation of a Laser Doppler Flowmeter for Measurement
    of Tissue Blood Flow

    http://ieeexplore.ieee.org/xpl/freeabs_all.jsp?arnum
    ber=4123142

    > Skóra nie szyba - laser w ogole moze przeplyw krwi zobaczyc?

    Nie jest tak zle, zalezy to tez od dlugosci fali lasera.
    Chodzi o swiatlo odbite od poruszajacych sie czerwonych cialek krwi.

    Pzdr.J.P.

  • 63. Data: 2010-08-25 10:46:52
    Od: Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl>

    > A to mnie zainteresowales - jak to robiliscie ?

    poniewaz aktualnie mam troche luzu, to sobie tak przegladam
    ten temat i widze swietna strone dokladnym opisem teoretycznym
    pomiaru i pieknymi obrazkami:

    Ingemar Fredriksson, Carina Fors and Johannes Johansson
    Department of Biomedical Engineering, Linkoping University

    [Laser Doppler Flowmetry - a Theoretical Framework]
    http://www.imt.liu.se/bit/ldf/ldfmain.htm

    dostepna jako pdf:
    http://www.imt.liu.se/bit/ldf/ldf.pdf

    a tez widze, ze obrazownie ukrwienia jest juz dwuwymiarowe:
    [Blood flow imaging is enhanced using new detector technology]
    http://spie.org/x8892.xml?ArticleID=x8892

    [Laser Doppler Blood Flow Measurements]
    http://www.rnhrd.nhs.uk/departments/clinical_measure
    ment/laser_doppler.htm

    jp

  • 64. Data: 2010-08-25 11:54:55
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 23 Sie, 19:33, "Tornad" <t...@h...com> wrote:

> [...]
    > wozek na ktorym chce umiescic moj "f-meter" i jechac z nim z predkoscia
    > powiedzmy 1 m/sec w kierunku swiecacego z przeciwka lasera i odczytac jego
    > odebrana czestotliwosc, nazwijmy ja f1. Potem moj przyrzad ustawiam na
    > statywie a na wozek pakuje laser i znowu jade z nim w kierunku przyrzadu z
    > predkoscia 1 m/sec. Odczytam na nim wartosc f2. Twierdze, ze te wartosci f1 i
    > f2 beda sie nieco roznic.
    >  A wg znanej najgenialniejszej w dziejach nauki Teorii Wzglednosci, tej
    > Szczegolnej nawet, wartosci te powinny byc identyczne...

    Witaj Tornad, desant z psf przybyl;)

    Dobrze Ci doradzał MaW żebyś zajrzał do tych linkow.

    Teoria wzglednosci _przewiduje_ ze f1 i f2 bedą ciut rozne.
    Wzgledna zmiana przy predkosci 'autodtradowej' 110km/h
    bedzie o 10^-7. To bardzo malo. Tak jakbyś kilometr
    mierzyl z dokladnoscia do 0.1mm.

    pozdrawiam
    bartekltg

  • 65. Data: 2010-08-25 12:41:09
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 25 Sie, 13:54, bartekltg <b...@g...com> wrote:

> [...]
    > Wzgledna zmiana przy predkosci 'autodtradowej' 110km/h
    > bedzie o 10^-7. To bardzo malo. Tak jakbyś kilometr

    Umm, optyczny grzebien czestotliwosci zmiesci sie na
    Twoj wozek? Ile trwapomiar? chyba szybko. No, ale to
    szczegoly techniczne.
    Moze latwiej ten wózek/rakiete wyposazyc w laser.

    Wrocmy do przypadku czestotliwosciomierza na wozku.

    Klasyczny dopler mowi:

    f/f_0=(c+v)/c = 1+v/c

    STW, dla swiatla*, mowi

    f/f_0 = sqrt( (c+v)/(c-v) ) =~= 1 + v/c + v^2/c^2 /2 + O( (v/c)^3 )

    Przewidywania roznią sie dopiero przy (v/c)^2,
    10^-14 dla 110km/h.

    Dla odwroconej sytuacji (laser na wozku) jest podobnie,
    zmiania sie tylko wzor klasyczny na
    f/f_0=c/(c-v) = 1+v/c + v^2/c^2 + O( (v/c)^3 )

    W roznicy zmiania sie wiec tylko staly czynnik.

    pozdrawiam
    bartekltg

  • 66. Data: 2010-08-25 13:41:17
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

> [...]
    > Wzgledna zmiana przy predkosci 'autodtradowej' 110km/h
    > bedzie o 10^-7. To bardzo malo. Tak jakbyś kilometr

    Rowniez witam, zaczynam sie na tej grupie czuc swojsko; zasze lepiej spotkac
    znajomego oponenta niz babrac sie w dyskusjach z obcymi trolejbusami, ktorym
    sie tylko wydaje, ze wszystkie rozumy zjedli. Lokalna banda uchwalila, ze
    czestosci swiatla laserowego zmierzyc sie nie da i mam z grupy sp... i to w
    podskokach.
    Jedynie Filip Ozimek okazal sie miec inne od uchwalonego zdanie i spoko
    wyjasnil mi to, o co mi chodzi. Jeszcze raz Mu za to bardzo dziekuje.
    Wczesniej grg12 zasugerowal aby zajac sie zakresem fal decymetrowych, bedzie
    latwiej. Nawet zaczynam powazniej o tym myslec, mam gdzies przecie z
    wojskowego demobilu klistron refleksowy na zakres decymetrowy.

    Zaskoczyles mnie stwierdzeniem, ze wg Teorii Wzglednosci uzyskam ciut rozniace
    sie wyniki pomiarow. I jest to dla mnie nowoscia i to kontrowesyjna.
    Sama nazwa teoria wzglednosci oznacza, ze nie ma ukladow wyroznionych,
    wszystkie sa demokratyczne, w ktorych wszystkie prawa fizyki dzialaja
    jednakowo. Tak zapostulowal jej wynalazca - Einstein. Wiec zgodnie z tym
    postulatem, moge sobie przyjac uklad odniesienia zwiazany z tym moim wozkiem a
    drugim razem zwiazny z Ziemia. W obu przypadkach musze uzyskac ten sam wynik.
    Wg postulatu Teorii w obu przypadkach nadajnik bedzie sie zblizal do
    odbiornika a odbiornik do nadajnika. Ze stala predkoscia wzgledna rowna ten 1
    m/sec. Zatem wyniki pomiarow zgodnie z TW musza byc identyczne.

    A Ty mi piszesz, ze beda sie ciut roznic. Na jakiej podstawie? No chyba, ze
    masz na mysli te wyzsza szkole jazdy czyli ogolna teorie wzglednosci w ktorej
    wystepuje promien Schwarcenegera czy jak mu tam i zakrzywienie
    czasoprzestrzeni w rozne obwarzanki, to co innego. Ale mnie chodzi o te prosta
    podstawowa teorie a scislej o sprawdzenie jej postulatow, ktore uwazam za
    bledne.

    Pzdr.
    Tornad

  • 67. Data: 2010-08-25 14:18:30
    Od: "Artur Miller" <a...@n...pl>

    Użytkownik "Tornad" <t...@h...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > prosta
    > podstawowa teorie a scislej o sprawdzenie jej postulatow, ktore uwazam za

    predkosc swiatła bedzie taka sama, ale nie długośc jego fali ...
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Przesuni%C4%99cie_ku_cz
    erwieni

    pozdr

    @

  • 68. Data: 2010-08-25 14:53:32
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

    > predkosc swiatła bedzie taka sama, ale nie długośc jego fali ...
> [...]

    Dzieki za zainteresowanie i probe zreformowania moich pogladow. Te wszystkie
    bajeczki nawet aplety "dowodzace" poprawnosci TW znam. Rysunek na tym obrazku
    pokazuje malego Jasia, ktorego glowke atakuje fala EM o czestotliwosci
    zaleznej od predkosci poruszania sie zrodla i o stalej predkosci wzgledem...
    tu juz nie jest tak prosto, zalozmy, ze w stosunku do tej glowki.
    I to sie kupy trzyma. Ale istnieje jeszcze taka alternatywa, w ktorej to
    sloneczko sobie stoi a ta glowka jedzie czy idzie ku niemu lub sie od niego
    oddala. Wtedy teoria wzglednosci pada.
    Wg Dopplera swiatlo odbite od tej glowki bedzie mialo inna od zrodlowej
    czestosc; bedzie ona wieksza gdy ta glowka sie przybliza i mniejsza gdy
    oddala. Ale powodem, zrodlem tej pozornej zmiany czestosci jest fakt, ze
    predkosc swiatla mierzona na styku z ta glowka bedzie rozna od predkosci
    swiatla c, ktora wg postulatu Teorii musi miec wartosc stala rowna c.
    I to jest najprostszy dowod na blednosc postulatu jakoby predkosc swiatla
    mierzona w stodunku do KAZDEGO ukladu odniesienia byla stala. Aby nastapilo to
    przesuniecie prazkow swiatla odbitego od obiektu bedacego w ruchu, predkosc
    swiatla musi byc rowna arytmetycznej sumie lub roznicy predkosci swiatla c i
    predkosci ukladu v. Czyli c' = c +- v. Wartosci te wystepuja we wszystkich 4
    wzorach Dopplera i w oparciu o te wartosci okrsesla sie, liczy wartosc
    czestotliwosci swiatla odbitego od obiektu. Bez tej sumy czy ronicy predkosci
    efekt Dopplera nie ma prawa wystapic.
    A to jest sprzedzne z drugim postulatem Einsteina.
    Wiedza to Wierni Teorii i dlatego zawezaja zjawisko Dopplera do tylko dwu
    przypadkow gdy odbiornik i zrodlo od siebie sie oddalaja lub zblizaja,
    calkowicie ignorujac medium w stosunku do ktorego i w ktorym nastepuje
    propagacja swiatla. Stad wywodzi sie usuniecie ze slownictwa slowa eter. I to
    jest podstawowy fundamentalny blad w tej fundamentalnej teorii.
    Pzdr.
    Tornad

  • 69. Data: 2010-08-25 14:56:22
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-08-25 15:41, Tornad pisze:
> [...]
    > czestosci swiatla laserowego zmierzyc sie nie da i mam z grupy sp... i to w

    Nie da się przy pomocy zaproponowanego przez ciebie urządzenia:
    http://english.cxem.net/izmer/measured25.php
    A sp.. z grupy powinieneś jeśli niegrzecznie próbujesz moderować
    dyskusję która się tworzy.

    MD

  • 70. Data: 2010-08-25 17:29:07
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    bartekltg wrote:

    > Moze latwiej ten wózek/rakiete wyposazyc w laser.

    Mam inny pomysł:
    Robimy coś na kształt śmigła, na końcach jednej z łopat umieszczamy
    źródło światła. Nie wiem jaką prędkość liniową tutaj da się uzyskać, ale
    z poddźwiękowymi raczej nie będzie problemu. Umieszczamy trzy detektory
    - dwa na stycznej do okręgu jaki wykonuje źródło światła, trzeci
    prostopadle - oczywiście w równej odległości. Błyskamy w odpowiednim
    momencie i mierzymy czas dotarcia błysku do poszczególnych detektorów.

    Mirek.