  • 141. Data: 2016-01-29 18:33:51
    Temat: Re: detektor 5V
    Od: Czarek Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 29.01.2016 o 18:12, t...@h...com pisze:

    > Rzeczywiscie powinienem tez od razu napisac, ze w obwod należy wstawić jakiś
    > maly opornik. W sumie wyjasnikes mi, ze budowa takiego wskaznika napięcia jest
    > bardziej zlozona niż zakladalem. Ale chyba jednak możliwa do realizacji.

    Za dużo trudności moim zdaniem. Poza zależnością spadku napięcia na
    diodzie od prądu i temperatury masz jeszcze to, że wzrokowo oceniasz
    jasność świecenia diody. W ciemności powiesz, że świeci przy malutkim
    prądzie, w słońcu już musi świecić nieco jaśniej.
    No i dobry wskaźnik powinien wytrzymać spory zakres napięcia, tak,
    żebyś nie spalił przy omyłkowym podłączeniu do np akumulatora 12V.
    Diody muszą być dobrane, mieszanie krzemowych i germanowych nie ma
    sensu, w razie naprawy będziesz się zastanawiał.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 142. Data: 2016-01-29 20:16:22
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>

    > Czego nie możesz ogarnąć ?

    co to za tabelka?

  • 143. Data: 2016-01-29 20:34:15
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapeel_@xx>

    > co to za tabelka?
    A jaki ma opis ?

  • 144. Data: 2016-01-29 20:45:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik tadeuszwajda napisał w wiadomości grup
    On Friday, January 29, 2016 at 5:53:50 PM UTC+1, Mario wrote:

    >Dziekuje za obszerny wykład i zauważenie moich bledow.
    > Oczywiście bralem pod uwagę fakt, ze ta wartość napięcia Uf zależy
    > od
    > natężenia pradu (rosni wraz z ze wzrostem pradu) ale traktowałem to
    > jako
    > korzystna forme sprzężenia ujemnego chroniącego LED przed
    > przepaleniem.

    Dla ciebie korzystna, a dla nas malo korzystna.

    Tu nie o to chodzi ze rosnie wraz z pradem, ale ze malo rosnie wraz z
    pradem.

    Innymi slowy - prad silnie rosnie przy niewielkiej zmianie napiecia.

    Innymi slowy - grozi bardzo duzy prad, niszczacy, jesli napiecie
    niewiele wzrosnie.
    A przeciez zakladamy mozliwosc wzrostu napiecia.

    Dlatego zawsze z LED jest szeregowy opornik.
    A np przy zarowkach niepotrzebny.

    >Ale już nie wzialem pod uwagę tego, ze z kolei napiecie to zależy
    >niekorzystnie
    > od temperatury a ta może rosnąć powodując groźne sprzężenie
    > dodatnie.

    A to dodatkowy kwiatek do kozucha

    >Rzeczywiscie powinienem tez od razu napisac, ze w obwod należy
    >wstawić jakiś
    >maly opornik.

    Jak pisalem - niewiele daje.
    Owszem - zabezpieczy LED przed niewielka zmiana napiecia (skoro maly
    opornik), ale tez zmiejszy "czulosc" jesli chodzi o pokazywanie
    prawidlowosci napiecia.

    J.

  • 145. Data: 2016-01-29 20:45:40
    Od: Jawi <g...@p...fm>

    W dniu 2016-01-29 o 16:27, ACMM-033 pisze:
    > Naqwet to OIDP w jakimś radioklubie powiedzmy, że zaliczyłem, tylko po
    > prawier 40 latach już nie pamiętam, co było w środku... Który, to też do
    > końca nie wiem, chyba 024, były tam różne rzeczy, mniejsze i większe,
    > ale układ nie był mój. Z pomiaru coś wyszło nie halo i grono zdecydowało
    > się go zdekomponować.
    > U mnie chyba się 026 gdzieś kurzy, ale spróbuję, moze go wykorzystam?
    Wykorzystać to nie ma go chyba do czego już...
    Tam była normalna końcówka mocy na BD139 i BD285.

  • 146. Data: 2016-01-29 21:44:04
    Od: Michał Czarkowski <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik platformowe głupki napisał:

    > czy istnieje jakiś prosty element pokazujący, że na pięcie 5V jest "w
    > normie"?
    Na lewej pięcie możesz (pozwalam :-D ) zastosować takie coś:
    http://www.unisonic.com.tw/datasheet/3511.pdf
    Tylko to nie jest prosty element. Poza tym nie wiem o jaką normę Ci chodzi.
    Z kolei na prawej pięcie coś na diodach mogłoby zadziałać w zależności od
    pięty.
    Temat rozwinął się przednie.
    :-D
    Pozdrawiam wszystkich.

  • 147. Data: 2016-01-29 22:12:39
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    > To nie ja mam problem, lecz chyba Ty i kilku innych, którym wydaje się,

    >ze ja mam problem. Ja chciałem tylko Pytajnikowi zapodać najtańszy i najprostszy

    >sposób uzyskania tego co zamierzal, czyli wskaźnika napięcia zasilającego.

    Ty nadal nie rozumiesz albo udajesz głupiego, jak autor wątku,
    jakbyś tak rozwiązał zadanie w szkole to dostałbyś pałę, bo ten sposób
    rozwiązania jest zły, a że tutaj są prawie sami elektronicy z
    doświadczeniem którzy doskonale o tym wiedzą, więc dlatego zmywają ci
    głowę, ty jako bardzo początkujący musisz sie jeszcze duużo uczyć,
    dlatego tele dostajesz uwag.

    > Tu tez wszystko było OK, role opornika pelni opornosc wewnetrzna zsilacza.
    Coś słyszałeś że w którymś kościele dzwonią ale nie do końca wiesz
    gdzie, zasilacze nawet głupi do komórki potrafi dać pokazny prąd co
    oznacza małą oporność wyjściową, błędem jest takie projektowanie układu
    a Rwe ograniczała prąd jeżeli zasilacz nie został do tego specjalnie
    zaprojektowany.

    > Może wreszcie Ty i Inni pojmiecie osso chodzi.
    My wiemy o co chodzi, tak robią bardzo początkujący
    elektronicy, potem jak nabiorą doświadczenia
    to im przechodzi i wiedzą dlaczego :)

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 148. Data: 2016-01-29 23:26:57
    Od: t...@h...com

    On Friday, January 29, 2016 at 10:12:47 PM UTC+1, janusz_k wrote:

> [...]

    > zaprojektowany.

    > My wiemy o co chodzi, tak robią bardzo początkujący
    > elektronicy, potem jak nabiorą doświadczenia

    Dzieki za wycwike czyli rzeczowe uwagi. Ze wszystkimi się zgadzam i chwale Cie
    za to, ze poswieciles mi troche cennego czasu na zreformowanie. Martwie się
    tylko tym, ze ja już nie jestem poczatkujacy elektronik lecz raczej konczacy
    swoja karierę. Myslalem, ze swoimi wiadomościami z przed 20 lat zaimponuje
    komus a tu klapa.
    Na Twoje rece czy klawiaturę składam wyrazy uznania nie tylko dla Ciebie lecz
    Wszystkich, którzy wzięli udzial w tej dość burzliwej dyskusji. Jeśli
    zachowałem się zbyt wojowniczo to oczywiście przepraszam majac nadzieje, ze mi
    wybacza.
    Koronnym argumentam stal się list Michala Czarkowskiego, w którym zapodal
    chyba dedykowany do rozważanego celu scalak i jego aplikacje. Zapewne układ
    wykonany na jego bedzie bedzie mniejszy od diodowego a na pewno bardziej
    nowoczesny, chociaz nie mnie go oceniac.

    Pzdr
    Tornad

  • 149. Data: 2016-01-30 01:58:50
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Jawi" <g...@p...fm> napisał w wiadomości
    > Wykorzystać to nie ma go chyba do czego już...
    > Tam była normalna końcówka mocy na BD139 i BD285.

    Coś się wymyśli, może Rydzy...Radyjko Dla Babci? :)

    --
    WFM

  • 150. Data: 2016-01-30 08:24:18
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "ACMM-033" <v...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Desoft" <N...@i...pl> napisał w wiadomości

    > W tym momencie raczej jednak obcinanie szczytów. Sygnałowi użytecznemu
    > większej krzywdy nie zrobi, trzaski utnie prawie przy samej rzyci.

    Niestety dioda nie odróżnia trzasku od krzyku. Jednakowo reaguje na jedno i
    drugie.
    To nasze ucho bardziej reaguje na trzask, więc odnosimy wrażenie, że wycina
    trzaski.
    Co do obcinania też bym się kłocił. Gdyby dioda była idealna = obcinała
    dokładnie na jednym poziomie, to zniekształcenia byłyby zbyt duże. Działa
    raczej na zasadzie: im większy tym mocniej.
    Charakterystyka tego układu zbliżona jest do logarytmicznej.

    > Dobra, powiedzmy, że to półautomat.

    Ty mi tu z inteligentnym proszkiem do prania nie wyjeżdżaj :-)

    --
    Desoft