  • 31. Data: 2016-01-25 11:30:27
    Temat: Re: detektor 5V
    Od: t...@h...com

    On Monday, January 25, 2016 at 10:14:37 AM UTC+1, JDX wrote:

    > Cytuję: "Moje ustrojstwo nie wymaga tak wyzylowanych parametrow. I
    > zloconych obudow laserkow. I musi sie zmiescic w obudowie 2 pudelek
    > zapalek i kwocie okolo 2 tys. zlotych."
    Rzeczywiscie, przyznaje, ze cos takiego naskrobałem i zapomniałem. Okazuje się,
    ze mam bardzo dobra pamięć tyle, ze krotka:)
    Ponieważ pieniadz się dewaluuje, ostanio wręcz leci na pisk, to podwyższam
    stawke o... 200 zl. To jest za robote oczywiście. Materialy ekstra.

    Pzdr
    Tornad

  • 32. Data: 2016-01-25 13:03:06
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    platformowe głupki wrote:

    > czy istnieje jakiś prosty element pokazujący, że na pięcie 5V jest "w
    > normie"?

    wnormistor.

    Piotr

  • 33. Data: 2016-01-25 15:12:35
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2016-01-24 o 18:14, t...@h...com pisze:

    > Dzieki za zainteresowania. Uklad jest nazwijmy to teoretycznie prosty a w
    > praktyce nikt, się tego czepic nie chce.

    Bo jak zleceniodawca podaje, że temat jest prosty, to znaczy, że nie
    zamierza za niego dużo płacić. No bo jego zdaniem jest prosty. A
    komentarz się ciśnie od razu jeden. Skoro temat jest twoim zdaniem
    prosty to go sobie ogarnij sam.

    > To, czy jesteś cienki czy wypasiony nie ma znaczenia: ważne jest abys mial
    > jakiś warsztacik i podstawowe oprzyrządowanie. No i jakas malutka plytke
    > wytrafic potrafil.
    >
    > 0to krotki opis. Przyrzad ma się skladac z dwóch części:
    >
    > * Uniwibratora dość krótkich, bo kilkunanosekundowych impulsow. Uniwibrator to
    > jest generator pojedynczych impulsow o stalych parametrach, który jest
    > wyzwalany przez podanie na jego "trigger" impulsu wyzwalającego. Sa do tego
    > układy scalone; jeden taki mam.
    > Na wyjście tego uniwibratora chce podlaczyc diode swiecaca o malej mocy rzedu 5
    mW. Dioda ma się zapalac na te kilka milisekund i gasnac.

    Kilkusekundowe impulsy mają zapalać diodę na kilka milisekund? Nie wiem
    czy wiesz ale nanosekundy są milion razy mniejsze od milisekund.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 34. Data: 2016-01-25 16:36:40
    Od: Mario <M...@...pl>

> [...]

    > Na wyjście tego uniwibratora chce podlaczyc diode swiecaca o malej mocy rzedu 5
    mW. Dioda ma się zapalac na te kilka milisekund i gasnac.

    Kilkunanosekundowe impulsy mają zapalać diodę na kilka milisekund? Nie

  • 35. Data: 2016-01-25 16:47:22
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>

    ... może coś bliżej?

    na diodzie zenera jako na wzorcu to ja nie polegam...
    aczkolwiek pomysł jest nie taki zły, bo przynajmniej można zasilać
    zmiennym co do wartości napięćiem...

  • 36. Data: 2016-01-25 17:19:35
    Od: Tornad <t...@h...com>

    On Monday, January 25, 2016 at 3:12:38 PM UTC+1, Mario wrote:
> [...]

    mW. Dioda ma się zapalac na te kilka milisekund (popr. nanosedkundowe) i gasnac.

    > Kilkusekundowe (poprawnie kilku-nano-sekundowe) impulsy mają zapalać diodę na kilka
    nanosekund? Nie wiem
    > czy wiesz ale nanosekundy są milion razy mniejsze od milisekund.

    > pozdrawiam
    > MD

    Sluszna uwaga. Dziekuje za zauważenie poważnej pomyłki. Chodzi oczywiscie o
    zarówno nano-sekundowe impulsy jak i nanosekundowe okresy swiecenia się diody.

    Przy okazji dodam, ze mam odpowiedni do tego celu układ scalony. Ma on
    oznaczenie MC10598. Można w necie znaleźć jego data shit. I zapewne przykłady
    aplikacyjne. Jest to jednak układ, którego producent nie zaleca do stosowania
    w nowych projektach. Być może sa jego nowsze odpowiedniki bez tych zastrzezen.
    Ale do budowy prototypu zapewne nadaje się ten MC10598.

    Pzdr
    Tornad

  • 37. Data: 2016-01-26 11:15:49
    Od: Czarek Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 24.01.2016 o 10:08, t...@h...com pisze:
    > Sprobuj wlaczyc szeregowo diode swiecaca i z 5 lub 6 diod krzemowych. Wszystko w
    kierunku przewodzenia.
    > Pzdr
    > Tornad

    Bez jaj, w normie to znaczy + - jakaś odchyłka. Ma wzrokowo patrzyć czy
    nie za mocno świeci?

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 38. Data: 2016-01-26 17:59:38
    Od: t...@h...com

    On Tuesday, January 26, 2016 at 11:16:25 AM UTC+1, Czarek Grądys wrote:
    > W dniu 24.01.2016 o 10:08, tadeuszwajdapisze:
    > Bez jaj, w normie to znaczy + - jakaś odchyłka. Ma wzrokowo patrzyć czy
    > nie za mocno świeci?
    Te diody polaczone w szereg w kierunku przewodzenia robia za diode zenera.
    Z tym, ze diode zenera podlacza się w szereg odwrotnie.

    Przy pewnym wysiłku, dobierając diody krzemowe i germanowe, można w ten sposób
    uzyskac napiecie odniesienia o dowolnej wartości, podczas gdy zenerki sa
    produkowane tylko na określone wartości. Sprobuj tak z proznosci i zobaczysz,
    ze dioda LED przy określonym spadku napiecia będzie gasla a gdy to napiecie
    nieco wzrośnie, będzie zaswiecac.

    Pzdr
    Tornad

  • 39. Data: 2016-01-27 09:11:21
    Od: Czarek Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 26.01.2016 o 17:59, t...@h...com pisze:
> [...]
    > ze dioda LED przy określonym spadku napiecia będzie gasla a gdy to napiecie

    A jak się przepali, to znaczy, że te 5V było za wysokie, ciekawa metoda
    pomiaru.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 40. Data: 2016-01-27 10:09:01
    Od: Tornad <t...@h...com>

    On Wednesday, January 27, 2016 at 9:11:22 AM UTC+1, Czarek Grądys wrote:

    > A jak się przepali, to znaczy, że te 5V było za wysokie, ciekawa metoda
    > pomiaru.

    Dla Ciebie "ciekawa" gdyż jak wielu nie wiesz, ze na każdej diodzie powstaje
    określony spadek napiecia, który dla danego typu ma wartość stala. Dla diod
    krzemowych spadki te zawierają się w granicach około 0.5 - 0.7 V, niezależnie
    od natężenia pradu przez te diode plynacego. Dla diod germanowych te spadki
    sa mniejsze i wynoszą od 0 V do kilkudzieieciu mV.

    Przez szeregowe polacznie diod można uzyskac dowolna wartość tego stałego
    spadku i go wykorzystać.
    Oczywiście w procesie dobierania ilości diod, w obwod można wlaczyc jakiś maly
    rezystor aby uniknąć "przepalenia" się diody w przypadku gdy napiecie
    roznicowe przekroczy wartosc, przy której prad plynacy w obwodzie może być dla
    zycia LEDa grozny.
    Mysle, ze to zrozumiesz i przestaniesz ironizować. I tak mam szczęście, ze mnie
    jeszcze nie zwyzywales jak to na grupach często bywa.

    Pzdr
    Tornad