    From: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: flyback raz jeszcze - zwoje
    Date: Wed, 1 Oct 2014 14:01:22 +0200
    Sender: r...@n...agh.edu.pl

    Hello J.F.,

    Wednesday, October 1, 2014, 1:34:25 PM, you wrote:

    > Ale to jest "energia zgromadzona w rdzeniu"

    Raczej w szczelinie...

    > i od tego trzeba zaczac, a nie utrudniac sobie jakim I2*L :-)

    Masz obliczone I i L - dlaczego nie wykorzystać? E energia to I^2*L/2
    właśnie.

    > No chyba ze ten wykres uwzglednia jakies praktyczne cechy, np odpad
    > miejsca na izolacje drutu.

    Nie może do końca uwzględniać, ponieważ prąd szczytowy jest różny od
    prądu skutecznego a przekrój uzwojenia jest zależny pd prądu
    skutecznego a nie szczytowego. Inne są stosunki prądu szczytowego do
    skutecznego w trybie DCM a inne w CCM - to nie jest takie proste.

    > Tak nawiasem mowiac ... to dawniej takiego wykresu chyba nie bylo,
    > nie pojawil sie wraz z rozwojem przetwornic i metod projektowania ?

    Dawniej, to znaczy kiedy? Najstarsza wersja katalogu Ferroxcube, jaką
    mam pod ręką pochodzi z 2002 roku i te wykresy w niej są. To bardzo
    przydatne narzędzie i nie pojmuję Twoich fochów.

    > Byly, a moze i nadal sa, specjalne materialy proszkowe, z taka ...
    > "szczelina rozproszona" :-)

    Ale rozmawiamy teraz o ferrytach ze szczeliną dyskretną. Proszki to
    zupełnie inna para kaloszy. Choć i tu, przy liczeniu ,,na piechotę"
    nadal najprościej polegać na I^2*L. Polecam:

    Jednak w rzeczywistych układach zdecydowanie lepiej polegać na
    oprogramowaniu producentów rdzeni, choć nie jest proste w używaniu i
    też trzeba sporej praktyki.

    --
    Best regards,
    RoMan