eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriagaz do zapalniczek › Re: gaz do zapalniczek
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news-1.dfn.de!n
    ews.dfn.de!2.eu.feeder.erje.net!feeder.erje.net!border1.nntp.ams1.giganews.com!
    nntp.giganews.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-a-
    02.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    References: <5e9c15b3$0$503$65785112@news.neostrada.pl>
    <4...@g...com>
    <r7hij7$1315$1@gioia.aioe.org>
    <7...@g...com>
    <dpviyz12ihmo$.1vbzdgej17nvb$.dlg@40tude.net>
    <0...@g...com>
    <5e9eb5f5$0$17351$65785112@news.neostrada.pl>
    <6...@g...com>
    <5e9ecb82$0$560$65785112@news.neostrada.pl>
    <e...@g...com>
    <5e9eda9a$0$17345$65785112@news.neostrada.pl>
    <8...@g...com>
    In-Reply-To: <8...@g...com>
    Subject: Re: gaz do zapalniczek
    Date: Tue, 21 Apr 2020 15:09:43 +0200
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="UTF-8"; reply-type=original
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    Importance: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Windows Live Mail 16.4.3528.331
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V16.4.3528.331
    Lines: 146
    Message-ID: <5e9ef098$0$539$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.26.57.78
    X-Trace: 1587474584 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 539 83.26.57.78:56590
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.inzynieria:44200
    [ ukryj nagłówki ]

    Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:83bac64f-ca6c-4b8e-b5a5-d5db67cd87dd@go
    oglegroups.com...
    W dniu wtorek, 21 kwietnia 2020 20:40:02 UTC+9 użytkownik J.F.
    napisał:
    >> >Samochód na LPG ma parownik, taki wymiennik ciepła.
    >> >Odpalisz auto na oparach które zawsze są w zbiorniku, a zanim
    >> >ciśnienie tych oparów spadnie, ciepło silnika zacznie wytwarzać
    >> >gaz.
    >
    >> To niewiele da, bo jak cisnienie w parowniku przekroczy to w
    >> zbiorniku, to przestanie LPG doplywac.

    >Nie wiem, może tam są dwa wężyki, grawitacyjnie dopływa.

    Jeden wezyk i parownik czesto wysoko.

    >> Ale w starych instalacjach niewielkie cisnienie potrzebne bylo, to
    >> moze starczy tego cisnienia co w zbiorniku jest.
    >> Szczegolnie jak stacja sprzedaje mieszanke "zimowa", z wiekszym
    >> udzialem propanu.
    >25 lat temu to ja miałem Escorta z gaźnikiem.

    A ja sierre z gaznikiem :-)

    >> >Teraz projektuję takie parowniki do tankowców LPG, żeby ze
    >> >zbiornika
    >> >cargo zasilać silnik, wtedy nie trzeba diesla bunkrować.
    >
    >> Gdzies tam czytalem odnosnie CNG, z silnikami dwustemowymi, ze
    >> paliwo
    >> mozna wybierac w zaleznosci od ceny NG i mazutu :-)

    >Błąd, chodziło mi o tankowce LNG.

    I NG dochodzi do silnika tlokowego ?

    >> >Trzeba dostarczyć dużo ciepła żeby cały ten gaz odparować. Problem
    >> >z
    >> >ciśnieniami, wtrysk w silniku MEGI jest na 300 bar. Weź odparuj
    >> >ten
    >> >gaz przy takim ciśnieniu :-)
    >
    >> A jest jakis problem ?
    >> Bo wydaje sie, ze jakby tak LPG doprowadzic do pompy wtryskowej w
    >> dieslu, to powinno dzialac bez problemu.
    >> Odparowac ma dopiero w cylindrze, a tam goraco.
    >> Problem moze byc ze smarowaniem tej pompy, czy uszczelnieniem po
    >> stronie niskiego cisnienia.

    >Tylko że tak odparowując zabiera dużo ciepła, a w cylindrze trzeba
    >grzać a nie mrozić. No i zmęczenie.

    Podejrzewam, ze podobnie jak benzyna czy mazut - tez musza odparowac.
    Tylko beznyna nie ma na poczatku -150C ..

    >> >> >> Nie siedze w branzy, nie mam dostepu do norm ... ale tak sie
    >> >> >> zastanawiam czym sie rozni kartusz od "zbiornika".
    >> >> >> Jedno i drugie i z blachy :-)
    > >
    >> >> >Jedno pod EN 13445, drugie pod EN 417.
    >> >> To tym bardziej nie mam dostepu do norm.
    >> >> I co tam dokladnie jest ograniczone ?
    >> >Kartusze do 6 bar.
    >
    >> A tu nie chodzi o jakies ogolne wytyczne, ze maly zbiornik do 6 at
    >> to
    >> nie podlega dozorowi technicznemu ?

    >Ogólne wytyczne. Nie pamiętam numeru tej dyrektywy od kartuszy.

    >> Bo sie tak zastanawiam ... jak zdefiniowac "kartusz" :-)
    >> No i ... ostatnio jakos podwazaja obowiazywalnosc norm
    >> zharmonizowanych, ale moze nikt nie chce sie wychylac.

    >Nie ma potrzeby niczego heroicznie podważać. Ja je olewam na codzień.
    >Czasem używam, zależy czy warto w danym projekcie.

    Ciebie byc moze nie obchodza tak mocno, bo tego nie sprzedajesz w
    sklepie.

    Dla producenta/importera jest jednak roznica czy wystarczy wykazac
    "spelnia wymagania normy",
    czy "produkt jest bezpieczny a producent dochowal wsszelkich staran,
    aby taki byl".
    Dziala do pierwszego wypadku, albo i kontroli ...

    > >> Pewnie nie znasz akcji, jak to w Polsce wybuchlo pierwsze auto
    > >> zasilane LPG ... niedawno.
    >
    >> W tym przypadku tez nie - wlasciciel z dwoma kolegami pojechal na
    >> stacje zatankowac LPG.
    >> Przy tankowaniu sobie przypomnial, ze zbiornik wymontowal pare dni
    >> wczesniej, zeby przeglad przejsc.
    >
    >> Wiec ze smutkiem zatankowal benzyne i pojechali.
    >> I moze by dojechali gdzie chcieli, ale komus sie papierosa
    >> zachcialo.
    >> No i wybuchlo auto pareset metrow za stacja.

    >Znaczy gaz w bagażniku?

    Tak. I pewnie smierdolil po calej kabinie.

    >> >Nie mieszają. Sprzedają czyste składniki. Zaprojektowałem tam 15
    >> >wymienników na kolejne frakcje. Dosyć czysto im to wychodzi.
    >
    >> Ale butan to do zapalniczek i dezodorantow, propan - dla turystow
    >> ekstremalnych i moze gdzies dla przemyslu,
    >> reszta sie sprzedaje jako mieszanka.

    >Mieszanka jest z crackingu i z lean FLNG. Porządne FLNG, jak u
    >Shella, rozdzielają gaz ziemny na bardzo czyste frakcje, bo można je
    >drogo sprzedać.

    A potem i tak w wiekszosci sprzedaje sie propan-butan do celow
    grzewczych.

    Crackuja do propanu/butanu ? Czy to sie raczej nie oplaca, bo i tak
    jest tego za duzo ?

    >> >> >> Tak czy inaczej - butan do zapalniczek wydaje sie w sam raz.
    >> >> >> Tylko ... nie zostawiac na noc w namiocie na zimowym biwaku
    >> >> >> ...
    > >
    >> >> >Nic mu nie będzie. Temu kartuszu.
    > >
    >> >> Temu kartuszu nic, ale goracej herbaty rano nie bedzie :-(
    >> >> No - zapalniczke to mozna w rekach ogrzac.
    >
    >> >A to zależy przy jakim ciśnieniu da się zapalić palnik. Bo nawet
    >> >na
    >> >mrozie jakieś niskie ciśnienie w butli będzie.
    >
    >> Jak ma wlasny iskrownik piezo, i sprawny.
    >> Bo jak w zapalniczce masz czysty n-butan, to juz przy -2 moze nie
    >> zadzialac i po herbacie :-)

    >Czysty butan byłby za drogi do takich kartuszy. No i nieodpowiedni na
    >zimowe warunki.

    w kartuszu masz p-b.
    Ale w zapalniczce butan, czy p-b z wiecej butanu, wiec mozesz kuchenki
    nie zapalic :-)

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: