    From: Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: hala katowice
    Date: Thu, 01 Jan 2009 15:39:23 +0100

    Dnia 2009-01-01 14:48, Użytkownik Robert Tomasik napisał:
    > Użytkownik "Michał Grodecki" <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to> napisał w
    > wiadomości news:gjghle$6ku$1@inews.gazeta.pl...

    > Przy projektowaniu obiektów hydrotechnicznych projektuje się je na
    > najwyższą wodę z ostatnich iluś tam lat (bodajże 100).

    Nie całkiem tak. Na przepływ o określonym prawdopodobieństwie
    przekroczenia. Zależnym od klasy budowli, która jest funkcją jej
    wielkości i skutków ew. katastrofy. To tak w największym uproszczeniu.

    > Poza tym da się
    > grubość warstwy śniegu zbadać statystycznie. Policzyć rozkład Gausa i
    > przyjąć od góry z określonym pradopodobiestwem przedział projektowy.

    Owszem, tylko akurat rozkład Gaussa nie jest właściwy w przypadku
    szacowania prawdopodobieństwa "że czegoś nie przekroczymy" (w tym
    wypadku grubości warstwy śniegu). Zresztą we wspominanej już
    hydrotechnice prawdopodobieństwo przepływów maksymalnych też nie jest
    dobrze odwzorowywane rozkładem Gaussa. Ale to już specjalistyczna sprawa
    statystyczna.

    > Tylko, że przyjęcie prawdopodobieństwa załóżmy 99,999% spowoduje, że
    > najpewniej projektowana warstwa wyjdzie kilkanaście metrów.

    O to właśnie chodzi...

    > Nie mam teraz dostępu do norm, bo się tym nie zajmuję. Orientuje się
    > ktoś, czy po katastrofie zmieniono normatywne obciążenia?

    Z tego co wiem to nie.

    > A swoją drogą, to mi się wydaje, że jakimś tam rozwiązaniem było by
    > zastosowanie tensometrycznego opomiarowania i alarmu podobnego do
    > przeciwpożarowego na obiektach zagrożonych tego typu awariami, czyli
    > generalnie na obiektach o płaskich dachach o dużej rozpiętości.
    > Elektronika teraz jest relatywnie tania. Założenie kilku tensometrów w
    > krytycznych miejscach i podłączenie tego do jakiejś centralki, która
    > podniesie alarm, gdy odkształcenia przekroczą założone powinno moim
    > zdaniem zapobiec poważniejszym skutkom podobnych katastrof.

    Przynajmniej da czas na ewakuację ludzi.

    --
    Michał Grodecki
    Uwaga - w nagłówku adres antyspamowy