  • 11. Data: 2012-02-15 17:01:04
    Temat: Re: [hrdw] ssd ze zrownoleglaniem
    Od: Przemek O <p...@o...eu>

    W dniu 2012-02-15 16:43, bartekltg pisze:

    > Aż się rozmarzyłem:)
    >
    > Do czego tego używacie? I pytanie zupełnego laika,
    > jak z kompatybilnością? Działa z marszu czy trzeeba
    > pobawić się ze sterownikami. Nawet, jeśli to bez sensu,
    > da się tam system postawić i on zbootuje?

    Medyczne stacje diagnostyczne. Sterowniki instaluje się na poziomie
    instalacji systemu. Do ostatniej wersji nie działało to z Win7 64bit,
    teraz działa. Dysk jest widziany jako urządzenie SCSI w jakiejś ich tam
    własnej odmianie umożliwiającej tego typu transfery.

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 12. Data: 2012-02-15 19:27:01
    Od: " " <f...@g...pl>

    hardware to ciekawy temat, to raczej wlasnie od
    hardware zalezy caly krajobraz, zmieni sie hardware
    i (pewnie) zmnieni sie "wszystko".
    innymi slowyod zmian w hardware mz zapewne wlasnie
    zalezec bedą zmiany o ile nastapia (a pewnie bastapia),

    i tak najbardziej irytujaca stagnacja mz jest w inpucie,
    a wydaje sie ze jest totalna, mogliby przybajmniej dorobic
    poziomy nacisku klawiszom w klawkach (jeszcze inna fajna
    rzecz mz to bylyby 'naparstki' do sterowania (przynajmniej dla
    mnie ktory uwielbiam (a w kazdtn razie uwielbialem jak bylem
    mlodszy ) hiphopowa gestykulacje)

  • 13. Data: 2012-02-15 19:45:42
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    Nacisk na klawisze mierzy się już od dawna - w klawiaturach midi. Cała reszta jest
    mało praktyczna - najlepsze urządzenie wejściowe to takie które które daje największą
    dokładność przy jak najmniejszym wysiłku. Machanie rękoma itp. jest na dłuższą metę
    zbyt męczące.

  • 14. Data: 2012-02-15 20:05:11
    Od: " " <f...@g...pl>

    Adam Klobukowski <a...@g...com> napisał(a):

    > Nacisk na klawisze mierzy si=EA ju=BF od dawna - w klawiaturach midi. Ca=B3=
    > a reszta jest ma=B3o praktyczna - najlepsze urz=B1dzenie wej=B6ciowe to tak=
    > ie kt=F3re kt=F3re daje najwi=EAksz=B1 dok=B3adno=B6=E6 przy jak najmniejsz=
    > ym wysi=B3ku. Machanie r=EAkoma itp. jest na d=B3u=BFsz=B1 met=EA zbyt m=EA=
    > cz=B1ce.

    mz machanie palcem ma wyjatkowo dobry 'wspolczynnik przenoszenia'
    przy tym chocby mowienie wydaje mi sie tak meczace ze az dziw
    ze ktos wogole zmusza sie by wydawac z siebie glos:
    temat inputu uwazam jest 'niedoinwestowany'

  • 15. Data: 2012-02-15 20:08:54
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-02-15 18:01, Przemek O pisze:

> [...]
    > teraz działa. Dysk jest widziany jako urządzenie SCSI w jakiejś ich tam
    > własnej odmianie umożliwiającej tego typu transfery.

    Piękna rzecz. Dobrze, że uświadomiliście mi istnienie czegoś
    takiego. Drogie koszmarnie, ale taki 1T 'prawie RAMu'*)
    w paru przypadkach może się przydać.

    *) to prawie i w cenie
    $3600 za 960GB to 3.7$/GB

    A RAM juz od jakiś $7/GB

    Ale ma się terabajt czegoś bardziej podręcznego bez angażowania
    klastra.

    pzdr
    bartekltg

  • 16. Data: 2012-02-15 20:26:37
    Od: " " <f...@g...pl>

    bartekltg <b...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > $3600 za 960GB to 3.7$/GB
    >
    > A RAM juz od jakiś $7/GB
    >
    > Ale ma się terabajt czegoś bardziej podręcznego bez angażowania

    z hardwarem to jest bardzo dziwnie pewne rzeczy sa
    dla mnie niezrozumiale i nie wim jakie jest
    wytlumaczenie, ostatnio czytalem jeden tekst w ktorym
    bylo fajnie zaznaczone ze storage na wspolczesnych
    kompach jest struktura hierarchiczną o pieciu a
    nawet siedmu stopniach, najnizej jest dysk twardy
    a najwyzej (tu byc moze mala niespodzianka): rejestry

    bylo pokazywane ze rejestry maja ok 6 razy wieksza
    przepustowosc niz najlepszy cache (uzasadniane bylo jakos
    tym ze adresowanie rejestru wymaga kilka bitow a cache
    wiele razy wiecej itp) - i ze korzystnie jest miec
    ich duzo (mz przydalo by sie przynajmniej 16 a jeszcze
    lepiej i z 64 czemu nie) tak by przynajmniej fastcalle
    moc robic bez problemu - tymczasem x86 ma biedne pare
    i dla mnie jest to niewytlumaczalne (tj niezrozumiale ale
    jakos nie moge sie doszukac wytlumaczenia)

    obok innych ciekawych informacji bylo nt tego ze kosci ramu
    sa 50 nanosekundowe (a byla to ksiazka chyba gdzies tak z 2003
    czyli dosyc stara) i nietrafienie w cache kosztuje wlasnie te
    50 ns - wiec tu przynajmniej nie jest tak zle bo ta liczba
    (czyli totalne nietrafienie) dla mnie urastala juz do legendy :/

  • 17. Data: 2012-02-15 21:12:01
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-02-15 21:26, f...@g...pl pisze:

> [...]
    > struktura hierarchiczną o pieciu a nawet siedmu stopniach, najnizej
    > jest dysk twardy a najwyzej (tu byc moze mala niespodzianka):

    Ale co w tym dziwnego. Przecież to od zawsze
    'jest na wykładach'
    http://wazniak.mimuw.edu.pl/index.php?title=MN06#Hie
    rarchia_pami.C4.99ci
    Żadne zaskoczenie, żadna tajemnica;)

> [...]
    > najlepszy cache (uzasadniane bylo jakos tym ze adresowanie rejestru
    > wymaga kilka bitow a cache wiele razy wiecej itp) - i ze korzystnie

    Bardzo rozsądne wytłumaczenie tłumaczenie.
    Hmm, coś nie mogę znaleść porównania prędkośći
    mov rejest rejestr
    mov rejestr pamiec
    mov pamiec rejestr

    http://www.intel.com/content/dam/doc/manual/64-ia-32
    -architectures-software-developer-instruction-set-re
    ference-manual-325383.pdf
    ale te półtora tysiąca stron mogło to gdzieś ukryć;)

> [...]
    > tymczasem x86 ma biedne pare i dla mnie jest to niewytlumaczalne (tj
    > niezrozumiale ale jakos nie moge sie doszukac wytlumaczenia)

    Jeśli doża liczba rejestrów jest potrzebne 'aby szybko
    robić fastcall' to napraqwdę jest to najmniejszy problem:)

    Rejestrów nie jest tak mało

    16 bitór miały 6+2
    32 bity mają 6+2
    64 bity mają 14+2

    wygląda więc, że cie posłuchali i zwiększyli ich ilość;)

    No i do tego mamy jeszcze sporo rejestrów 'dodatkowych'
    koprocesora/MMX (8 po 80/64 bitów)
    i 16 XMM (po 128bitów) przynajmniej na x64.

    Ręcznie bym tego nie ogarnął;)

> [...]
    > przynajmniej nie jest tak zle bo ta liczba (czyli totalne
    > nietrafienie) dla mnie urastala juz do legendy :/

    Widzisz ten link na samej górze. Był na tej grupie jakieś 5 razy.

    Jest tam tabelka:

    Algorytm ijk ikj bikj(16) bikj(32) DGEMM ATLAS DGEMM
    Czas (s) 320.49 24.28 8.68 30.45 25.72 2.58
    Mflop/s 10.06 132.67 371.11 105.79 125.24 1248.53

    Te algorytmy robią to samo. Praktycznie tak samo (tyle samo mnożeń!
    bardziej skomplikowane algorytmy robią nawet więcej dodatkowych rzeczy)
    Główna różnica to 'inna kolejność działań'.

    Algorytm naiwny olewający sprawę cache jest ponad 100 razy gorszy.

    Przeanalizuj różnicę między "ijk" a "ikj". Trywialna zamiana,
    a przyspieszenie o kilkanaście razy.

    [na różnych precesorach wyniki są oczywisćie różne. choćby
    algorytmy blokowe mają optimum dla różnych rozmiarów bloku,
    ale prawidłowość pozostaje
    T_naiwny >> T_{z pomysłem} > T_specjalistyczny ]

    Oczywiście, trzeba wiedzieć, gdzie to jest istotne.
    Tu mielimy wielokrotnie dany obszar, więc zysk jest duży.
    Gdzie indziej może nie być. W przeszukiwaniu binarnym bazy
    danych nie będzie;)

    pzdr
    bartekltg

  • 18. Data: 2012-02-15 21:15:24
    Od: Marcin Biegan <a...@u...lama.net.pl>

    On 2012-02-15 21:08, bartekltg wrote:
    > Ale ma się terabajt czegoś bardziej podręcznego bez angażowania
    > klastra.

    albo 5TB :) i 6GB/s bandwidth:
    http://www.sabrepc.com/p-2521-fusion-io-fs6-802-640-
    cs-0001-512tb-iodrive-octal-multi-level-cell.aspx

    --
    MB

  • 19. Data: 2012-02-15 21:29:04
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-02-15 22:15, Marcin Biegan pisze:

    > albo 5TB :) i 6GB/s bandwidth:
    > http://www.sabrepc.com/p-2521-fusion-io-fs6-802-640-
    cs-0001-512tb-iodrive-octal-multi-level-cell.aspx

    Zbieram szczękę z podłogi...

    "You Save: $10,556.00"

    dobrze, że nie mam szczęki;)

    Hmm. 5 razy większy, 6 razy szybszy, i 30 razy droższy.
    Technologia liniowa;)

    pzdr
    bartekltg

  • 20. Data: 2012-02-15 21:47:39
    Od: Edek <e...@g...com>

    Dnia Wed, 15 Feb 2012 22:29:04 +0100 bartekltg napisał:

> [...]
    >
    > "You Save: $10,556.00"
    >
    > dobrze, że nie mam szczęki;)
    >

    > Hmm. 5 razy większy, 6 razy szybszy, i 30 razy droższy.

    Pozwolę sobie przypomnieć tego posta za 5 lat ;)

    Edek