  • 1. Data: 2009-01-01 15:35:49
    Temat: Re: jak naswietlac w nocy ?
    Od: Kell a <k...@n...com>

    l...@l...localdomain napisał(a):

    >Różnice w widzeniu u _zdrowych_ ludzi są znacznie większe niż
    >między dzisiejszymi cyfrówkami. O dostępnych chorobach to nawet
    >nie ma co wspominać.

    Wydaje mi sie, ze niedoskonalosc wspolczesnych cyfrowek
    jest o WIELE wieksza niz roznice w postrzeganiu u ludzi.
    Ot chociazby dlatego, ze jak widze jasne niebo i ciemna ziemie,
    to nie mam problemow z dostrzezeniem szczegolow zarowno
    na niebosklonie jak i pod nogami. A cyfrowki maja problem
    nawet z tak podstawowa sprawa. Nie sadze, ze widzenie ludzi
    jak na tyle zroznicowane, ze niektorzy maja z tym problem,
    tak jak cyfrowka.
    To tylko przyklad - nie mowie o niuansach dostrzeganych
    kolorach, o ktorych pewnie ksiazka medycyny ma duzo do powiedzenia,
    ale o podstawowych ograniczeniach sprzet.
    Moze jescze nie porownujmy cusu natury jakim jest oko
    do kombinacji paru tranzystorow i szkla ;)

    --
    "Jeśli pozwolisz, by robactwo się rozmnożyło, rodzą się prawa robactwa.
    I rodzą się piewcy, którzy będą je wysławiać."

  • 2. Data: 2009-01-01 15:47:16
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Kell a pisze:

> [...]
    > Ot chociazby dlatego, ze jak widze jasne niebo i ciemna ziemie,
    > to nie mam problemow z dostrzezeniem szczegolow zarowno

    Ale ruszasz okiem przy tym, prawda? Ono potrafi bardzo szybko i
    niezauważalnie zmienić aperturę, a mózg robi z tego HDRa.

    --
    Pozdrowienia
    Janek

  • 3. Data: 2009-01-01 16:42:26
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Jan Rudziński rzecze:

    > Ono potrafi bardzo szybko i
    > niezauważalnie zmienić aperturę

    To nie to. Oko ma naprawdę większą dynamikę i już.

  • 4. Data: 2009-01-01 16:43:37
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Jan Rudziński rzecze:

    > Ono potrafi bardzo szybko i
    > niezauważalnie zmienić aperturę

    To nie to. Siatkówka ma naprawdę większą dynamikę i już. Przy takich
    krajobrazach nic się nie musi domykać czy otwierać.

  • 5. Data: 2009-01-01 16:59:26
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Mateusz Ludwin pisze:

    > To nie to. Siatkówka ma naprawdę większą dynamikę i już.

    No ma, ale nie aż tak, jak mój przedpisca sugerował.

  • 6. Data: 2009-01-01 17:13:10
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Jan Rudziński rzecze:

    > No ma, ale nie aż tak, jak mój przedpisca sugerował.

    Ma. Inaczej nie widziałbyś np. psa który przechodzi przed tobą, jesli
    patrzyłbyś na niebo.

  • 7. Data: 2009-01-02 23:45:29
    Od: Kell a <k...@n...com>

    Jan Rudziński <j...@a...net> napisał(a):

    >Ale ruszasz okiem przy tym, prawda? Ono potrafi bardzo szybko i
    >niezauważalnie zmienić aperturę, a mózg robi z tego HDRa.

    Widze to bez ruszania - tzw. katem oka.
    Widze obloki i ciemne drzewa _jednoczesnie_.
    Natomiast jak przeniose gwaltowanie wzrok z czegos
    bardzo jasnego na cos bardzo ciemnego - to nastepuje
    tzw. akomodacja oka - i tu akurat cyfrowka ma przewaga
    na okiem, jedna z nielicznych ;)

    --
    omnia homini, dum vivit, speranda sunt

  • 8. Data: 2009-01-03 07:53:33
    Od: Marcin 'Cooler' Kuliński <m...@p...gazeta.blah>

    Kell a pisze:

    > Widze to bez ruszania - tzw. katem oka.

    Kątem oka to widzisz obraz o paskudnie niskiej rozdzielczości i do tego
    praktycznie monochromatyczny.

    > Widze obloki i ciemne drzewa _jednoczesnie_.

    Nie, nie widzisz. Pamiętasz, ale nie widzisz.

    > Natomiast jak przeniose gwaltowanie wzrok z czegos
    > bardzo jasnego na cos bardzo ciemnego - to nastepuje
    > tzw. akomodacja oka

    Akomodacja to dopasowywanie kształtu soczewki do odległości obiektu, na
    który patrzysz, czyli ustawianie ostrości.

  • 9. Data: 2009-01-03 13:42:04
    Od: Kell a <k...@n...com>

    Marcin 'Cooler' Kuliński <m...@p...gazeta.blah> napisał(a):

    >Kątem oka to widzisz obraz o paskudnie niskiej rozdzielczości i do tego
    >praktycznie monochromatyczny.

    To chyba sa te roznice postrzegania u roznych ludzi, o ktorych
    mowa w watku :) Ja widze w kolorze.

    >Nie, nie widzisz. Pamiętasz, ale nie widzisz.

    Nonsens. Nie moge pamietac czegos, co pierwszy raz widze.

    >Akomodacja to dopasowywanie kształtu soczewki do odległości obiektu, na
    >który patrzysz, czyli ustawianie ostrości.

    Dziek iza sprostowanie. Cale zycie wydawalo mi sie,
    ze to dopasowanie do ciemnosci ;)

    --
    "Gdzie wszyscy myślą tak samo,
    nikt nie myśli zbyt wiele".

  • 10. Data: 2009-01-03 14:21:32
    Od: Marcin 'Cooler' Kuliński <m...@p...gazeta.blah>

    Kell a pisze:

    > To chyba sa te roznice postrzegania u roznych ludzi, o ktorych
    > mowa w watku :) Ja widze w kolorze.

    Musisz być zatem krzyżówką człowieka i obcego. Normalni ludzie w
    obszarach peryferyjnych siatkówki mają praktycznie same pręciki, więc
    widzenie kątem oka jest u nich niewyraźne i pozbawione kolorów, choć z
    drugiej strony bardziej czułe na różnice luminancji i jej ogólny poziom.

    > Nonsens. Nie moge pamietac czegos, co pierwszy raz widze.

    Nawet nie zdajesz sobie sprawy z tego, że twoja uwaga wzrokowa
    kilkanaście razy na sekundę przemieszcza się po obrazie, który
    postrzegasz jako całość. Ostro widzisz jedynie w kilkustopniowym stożku
    (obszar porównywalny z powierzchnią paznokcia kciuka oglądanego przy
    wyprostowanym ramieniu), kolorowo trochę szerzej; cała reszta to
    złudzenie, wynikające z pracy wykonywanej przez mózg.

    > Dziek iza sprostowanie. Cale zycie wydawalo mi sie,
    > ze to dopasowanie do ciemnosci ;)

    Dopasowanie otworu źrenicy i czułości siatkówki do poziomu natężenia
    oświetlenia nazywa się adaptacją.