  • 11. Data: 2013-01-01 18:43:19
    Temat: Re: jaki obiektyw do zdjec z daleka?
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2012-12-30 20:36, mt pisze:

    > Da radę. Przy użyciu 300 mm na A65 osoba o wzroście 1,80 m oddalona o
    > 500 m od fotografującego zajmie ok. 270 pikseli, to powinno wystarczyć.

    Jak to wyliczyłeś? Czy skala odwzorowania obiektywu nie ma znaczenia?

  • 12. Data: 2013-01-01 19:44:57
    Od: trolling tone <a...@a...org>

    W dniu 2013-01-01 18:43, Marek pisze:

    > Jak to wyliczyłeś? Czy skala odwzorowania obiektywu nie ma znaczenia?

    Dobrze wyliczył. Co rozumiesz przez "skalę odwzorowania obiektywu"?

  • 13. Data: 2013-01-02 00:35:11
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-01 19:44, trolling tone pisze:

    > Dobrze wyliczył. Co rozumiesz przez "skalę odwzorowania obiektywu"?

    Nie kwestionuję lecz pytam się jak :-)

    Skala to: jeśli obraz przed obiektywem ma 1cm a na matrycy powstaje
    obraz 0.5cm, to skala jest 1:2.

    Z tego wywnioskowałem, że jeżeli mamy 2 obiektywy o takiej samej
    ogniskowej lecz jeden o skali 1:2, to obiekt na matrycy zajmie połowę
    pikseli (np. na wysokość) niż w przypadku obiektywu o tej samej
    ogniskowej lecz o skali 1:1.

  • 14. Data: 2013-01-02 01:02:31
    Od: trolling tone <a...@a...org>

    W dniu 2013-01-02 00:35, Marek pisze:

> [...]
    > ogniskowej lecz jeden o skali 1:2, to obiekt na matrycy zajmie połowę
    > pikseli (np. na wysokość) niż w przypadku obiektywu o tej samej

    Nie ma czegoś takiego jak "obiektyw o skali x". Każdym obiektywem
    zrobisz zdjęcia o różnej skali odwzorowania, w zależności od odległości
    obiektu. Generalnie skala odwzorowania to stosunek odległości obrazu do
    odległości przedmiotu. W tym konkretnym przypadku mamy odległość obiektu
    500m, odległość obrazu 0.3m (właściwie nieco więcej, ale wyciąg
    obiektywu przy dużych odległościach można pominąć, więc przyjmujemy
    ogniskową, jak na nieskończoność). Skala odwzorowania wynosi zatem
    0,0006. Człowiek o wzroście 180 cm będzie miał na matrycy 1.08mm.
    Na milimetrze matrycy tamtego soniacza mieści się liniowo ok. 250
    pikseli. Pomnożone przez 1.08 daje ok. 270.

  • 15. Data: 2013-01-02 02:26:45
    Od: Slon <z...@g...com>

    On Tuesday, January 1, 2013 6:35:11 PM UTC-5, Marek wrote:

    > Nie kwestionuję lecz pytam się jak :-)

    Skoro nie wiesz, to nie pytaj sie, tylko pytaj tych co wiedza.

    Slon.

  • 16. Data: 2013-01-02 03:43:17
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    Marek wrote in <news:kbvrsb$i5n$1@node2.news.atman.pl>
    > Skala to: jeśli obraz przed obiektywem ma 1cm a na matrycy powstaje
    > obraz 0.5cm, to skala jest 1:2.

    Zgadza sie, ale parametr skali obrazu widoczny w specyfikacji obiektywu
    podawany jest dla minimalnej odleglosci, dla jakiej moze on ustawic
    ostrosc. Dla zoomow maksymalna skala moze sie zmieniac z ogniskowa.
    www.swiatobrazu.pl/makrofotografia-dla-kazdego-cz-i-
    informacje-wstepne-22983.html
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 17. Data: 2013-01-02 12:41:21
    Od: Jan45 <j...@w...pl>

    W dniu 2012-12-30 19:01, Artek pisze:
    > Mam sony alpha 65 i chcialbym zakupic obiektyw do zdjec z okolo 300-500m
    > lub wiecej na ktorych bedzie mozna rozpoznac osobe.
    > czy obiektyw 200 mm wystarczy?

    Rozwiązanie jest łatwe, jeśli założyć, że chodzi Ci o rozpoznanie
    kogoś znajomego, po sylwetce na przykład. Czyli po wzroście, tuszy,
    proporcjach czy ubiorze. Samo rozpoznawanie jest wtedy procesem
    intuicyjnym, szybkim jak myśl. W takim przypadku starczyłby mi
    200-milimetrowy obiektyw i pewna pozycja aparatu, na przykład
    oparcie się o barierkę czy o drzewo, przy matrycy APS-C z 16
    megapikselami. Już tego spróbowałem.

    Ale dzisiaj rozpoznawanie ma też inne znaczenie, bo mamy programy
    do identyfikacji na podstawie twarzy. Do tego potrzebny jest
    obraz bardziej szczegółowy. Ilość pikseli, o której koledzy pisali,
    musi być wsparta ostrością, czyli dobrą optyką obiektywu. W takim
    przypadku wymagania są tak wysokie, że wykraczają poza budżet
    amatora. W każdym razie mój budżet jest za mały na programowe
    rozpoznanie twarzy z odległości pół kilometra.

    Jan

  • 18. Data: 2013-01-02 17:19:47
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-02 02:26, Slon pisze:

    > Skoro nie wiesz, to nie pytaj sie, tylko pytaj tych co wiedza.

    Słuszne stwierdzenie :-)

  • 19. Data: 2013-01-02 17:36:45
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-02 01:02, trolling tone pisze:

> [...]
    > Na milimetrze matrycy tamtego soniacza mieści się liniowo ok. 250
    > pikseli. Pomnożone przez 1.08 daje ok. 270.

    Nie do końca łapię bo znajduję sprzeczne informacje w sieci. Zerknij tu:
    http://www.swiatobrazu.pl/makrofotografia-dla-kazdeg
    o-cz-i-informacje-wstepne-22983.html

    Zobacz jakiej wielkości jest pająk wykonany 2 różnymi obiektywami o
    podobnej ogniskowej. To słaby przykład ale gdzieś niedawno czytałem
    ciekawą dyskusję. Ktoś zrobił zdjęcie lampy podłogowej dwoma stałkami o
    tej samej ogniskowej z dokładnie tego samego miejsca. Była spora różnica
    w zbliżeniu. Dyskusja była o tym skąd aż taka różnica. Nie mogę tego
    odszukać...

    Po drugie na obiektywach piszę się, że ten ma skalę 1:4 a tamten 1:1.
    Coś to oznaczać musi.

    P.S.
    Wiem, że w obiektywach zmiennoogniskowych zmienia się skala odwzorowania
    wraz z ogniskową. I to różnie w różnych obiektywach.

  • 20. Data: 2013-01-02 17:40:15
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-02 03:43, astro pisze:

> [...]
    > podawany jest dla minimalnej odleglosci, dla jakiej moze on ustawic
    > ostrosc. Dla zoomow maksymalna skala moze sie zmieniac z ogniskowa.

    No więc właśnie. Czyli nie można powiedzieć, że

    "Przy użyciu 300 mm na A65 osoba o wzroście 1,80 m oddalona o 500 m od
    fotografującego zajmie ok. 270 pikseli"

    Bo równie dobrze inny obiektyw przy 300mm da 100px na matrycy a jeszcze
    inny 500px.