  • 31. Data: 2009-07-05 17:02:50
    Temat: Re: liczby dużej (nie dowolnej) precyzji
    Od: "Mariusz Marszałkowski" <b...@W...gazeta.pl>

    d < 0 <2...@i...sk> napisał(a):

    > razie trudno będzie wymienić symbole, gdy brak znanych desygnatów.

    Nadal nic konkretnego się nie dowiedziałem.

    Gdzie i jak się ustawia tą dokładność wewnętrznych obliczeń na liczbach
    dużych?

    "ale pod warunkiem, że ustawi się dokładność wewnętrznych obliczeń na tych
    liczbach dużych"

  • 32. Data: 2009-07-05 19:05:13
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    Mariusz Marszałkowski pisze:
    > Drugie pytanie: czy są dostępne biblioteki do obsługi typu zmiennoprzecinkowego
    > o rozmiarze np. 30-60 cyfr znaczących?

    W końcu nie odpowiedziałem na to pytanie - libgmp gdy potrzebowałem
    liczb zmiennoprzecinkowych dużej precyzji sprawdzała się doskonale.

    Michoo

  • 33. Data: 2009-07-05 19:15:54
    Od: Roman Werpachowski <"r o m a nNOSPAM"@student.ifpan.edu.pl>

    On the Sun, 05 Jul 2009 21:05:13 +0200, Michoo wrote:

    > W końcu nie odpowiedziałem na to pytanie - libgmp gdy potrzebowałem
    > liczb zmiennoprzecinkowych dużej precyzji sprawdzała się doskonale.

    Mi tez! mi tez!

    Ale wolna jak sto diablow.

    RW

  • 34. Data: 2009-07-05 19:38:01
    Od: "Mariusz Marszałkowski" <b...@W...gazeta.pl>

    Michoo <m...@v...pl> napisał(a):

    > go
    >
    > W końcu nie odpowiedziałem na to pytanie - libgmp gdy potrzebowałem
    > liczb zmiennoprzecinkowych dużej precyzji sprawdzała się doskonale.

    O ile są wolniejsze operacje np. na 50 cyfrach znaczących w libgmp od
    natywnych w procesorze?

  • 35. Data: 2009-07-05 22:38:39
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    Mariusz Marszałkowski pisze:

    > O ile są wolniejsze operacje np. na 50 cyfrach znaczących w libgmp od
    > natywnych w procesorze?

    Nie uzyskasz na zwykłych procesorach 50 cyfr znaczących. Biblioteka
    byłaby znacznie wolniejsza od sprzętu, gdyby miała z czym konkurować.

    Btw: liczby zmiennoprzecinkowe mierzy się zazwyczaj w bitach a nie cyfrach.

    Michoo

  • 36. Data: 2009-07-05 23:21:26
    Od: "Mariusz Marszałkowski" <b...@W...gazeta.pl>

    > Nie uzyskasz na zwykłych procesorach 50 cyfr znaczących. Biblioteka
    > byłaby znacznie wolniejsza od sprzętu, gdyby miała z czym konkurować.
    > Btw: liczby zmiennoprzecinkowe mierzy się zazwyczaj w bitach a nie cyfrach.

    Bity to też cyfry. Sprzętowe zazwyczaj podaje się w bitach, programowe
    zazwyczaj w cyfrach systemu dziesiątkowego - np. maple, derive.

    Kiedyś przysiądę i napiszę np. e^x na typie 225 bitowym:
    192 bity na mantysę
    32 bity na eksponentę
    1 bit znaku

    Pewnie zajmie mi to tydzień, ale ciekawy jestem jak to zadziała.

  • 37. Data: 2009-07-06 06:44:34
    Od: Roman Werpachowski <roman_dot_werpachowski@gmail_dot_com.org>

    "Mariusz Marszałkowski" <b...@W...gazeta.pl> wrote in

    > Bity to też cyfry. Sprzętowe zazwyczaj podaje się w bitach, programowe
    > zazwyczaj w cyfrach systemu dziesiątkowego - np. maple, derive.

    Regula kciuka jest nastepujaca: 1 cyfra znaczaca w systemie dziesietnym to
    3 cyfry znaczace w systemie dwojkowym. Widzialem stare procedury numeryczne
    w Fortranie, ktore jako tolerancje bledu numerycznego braly liczbe
    dziesietnych cyfr znaczacych.

    RW

  • 38. Data: 2009-07-06 15:12:10
    Od: "Mariusz Marszałkowski" <b...@W...gazeta.pl>

    Roman Werpachowski <roman_dot_werpachowski@gmail_dot_com.org> napisał(a):

    > Regula kciuka jest nastepujaca: 1 cyfra znaczaca w systemie dziesietnym to
    > 3 cyfry znaczace w systemie dwojkowym.

    Dość dokładnie wychodzi 10 cyfr binarnych na 3 cyfry dziesiętne :)

  • 39. Data: 2009-07-06 19:30:05
    Od: Roman Werpachowski <roman_dot_werpachowski@gmail_dot_com.org>

    > Roman Werpachowski <roman_dot_werpachowski@gmail_dot_com.org>

    > Dość dokładnie wychodzi 10 cyfr binarnych na 3 cyfry dziesiętne :)

    Tak, to znacznie lepsza regula.

    RW