    From: SM <b...@k...com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: mikrokontroler military/(aero)space 8bit
    Date: Tue, 09 Feb 2010 07:04:04 +0100

    > Niska orbita czy przestrzeń międzyplanetarna? Na jak długo? "Zyciowo ważne",
    > czy może się czasem mylić?
    > FLASH nie jest zbyt dobrym rozwiązaniem, OTP jeszcze gorszym, chyba, że
    > włożysz trochę pomyślunku.

    Tak właśnie zastanawiałem się również nad stroną programową.

    Czy nie dobrym rozwiązaniem by było zrobienie procka
    na "superodpornym" FPGA. Rejestry i "trochę" roboczego
    RAMu na zmienne siedziałoby też w FPGA. Do niego podpiąć
    pamięć FLASH z programem.

    "Procek" w FPGA pobierałby kod programu z FLASHa i działał
    jak interpreter choćby nawet BASICa. Każdy token byłby zapisany
    wielobajtowo (co najmniej 2 bajty), np. pierwszy bajt - kod tokena
    , drugi bajt jego XOR 255. Albo też więcej bajtów z sumą CRC.
    Mamy więc kontrolę czy program we FLASH nie uległ samomodyfikacji.
    Drugi plus to stała długość każdej instrukcji.
    Program w pamięci FLASH byłby zapisany np. trzykrotnie.
    Niech ma długość 1KB. Mamy więc program od 0 do 1023. Potem
    to samo od 1024 do 2047 i znów to samo od 2048 do 3072.
    FPGA leci normalnie z programem od 0 do 1023, jeśli nie zgodzi
    mu się CRC na instrukcji to wtedy dodaje offset + 1024
    i próbuje pobrać instrukcję z jej kopii. Jeśli znów błąd
    to znów z kolejnej.

    Albo jeszcze lepiej. Podłączone do FPGA kilka zewnętrznych
    pamięci FLASH. Powiedzmy 3. Przy pobieraniu kolejnej
    instrukcji FPGA zmienia nr FLASH z którego pobiera instrukcję
    (dzięki temu w kółko przemieli i zweryfikuje każdego FLASHa)
    Jeśli stwierdzi błąd, wówczas przeprogramowuje błędny sektor
    w uszkodzonym FLASH korzystając z danych zawartych w dwóch
    pozostałych FLASHach.

    Mamy samonaprawiający się układ do tego jeszcze z możliwością
    zdalnego przeprogramowania.

    Chyba w wolnej chwili spróbuję taką zabawkę sobie zrobić :)
    Kiedyś pisałem kompilatory i interpretery więc nie będzie
    z tym większego problemu.

    Pozdrawiam,
    SM