  • 21. Data: 2010-02-09 14:15:51
    Temat: Re: mikrokontroler military/(aero)space 8bit
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 09/02/2010 11:29, Andrzej Ekiert wrote:

    > Rewelacja ;-)
    > A teraz weź pod uwagę, że konfiguracja FPGA to też RAM i
    > prawdopodobieństwo jego przekłamania jest podobne, jak przekłamania RAMu
    > przez to FPGA nadzorowanego. CPLD też nie rozwiązuje problemu, z tej
    > prostej przyczyny, że jego konfiguracja to prawdopodobnie EEPROM lub
    > Flash i "szansa" że się przekłamie jest podobna, jak w przypadku
    > nadzorowanej pamięci (zakładając, że są wykonane w tej samej technologii
    > - może się okazać, że sama pamięć była bardziej odporna).

    ZTCW FPGA sa dosc dobrze 'przetrenowane' pod wzgledem warunkow
    kosmicznych. Tylko ze nie ma po co 3 kosci pamieci - prosciej ta pamiec
    zrobic w srodku FPGA jesli nie trzeba megabajtow (teraz jest duzo
    latwiej niz np: 5 lat temu).

    --
    Jerry1111

  • 22. Data: 2010-02-11 02:32:25
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    SM wrote:

    > Witam,
    >
    > Poszukuję mikrokontrolerka, niewielkiego, 8bit,
    > coś w stylu 8051, AVR8bit, itp ale w wersji
    > military/(aero)space, a dokładniej to tylko "space".
    hmm, tak poczytuje... moze lepiej dowiedziec sie gdzie ta
    'sonda' ma leciec? bo jesli w kierunku 'od slonca' to
    przeciez promieniowanie nie jest az takim problemem...

    gorzej jesli w kierunku slonca ;)

    i druga sprawa - moze zamiast czarowac z duplikowaniem
    pamieci (przeciez to wazy...) po prostu uzyc byle jakiego
    avrka czy pica + 8051 z PROM ktore bedzie mu okresowo 'odswiezac'
    pamiec programu przez ISP ? :)
    powiedzmy co 1sek bedzie zatrzymywal procka, odczytywal zawartosc jego
    pamieci weryfikujac ja z danymi w PROM, jesli cos sie bedzie roznic -
    bedzie programowac jeszcze raz. jesli flash ulegnie uszkodzeniu - moze
    czekac na dane z 'bazy' ktore bedzie wrzucac zamiast oryginalnego programu
    i 'od biedy' trzymac je w SRAM.
    (dzieki temu sonda nie padnie na amen, co najwyzej straci czesc
    funkcjonalnosci)

    no i dodatkowo mozna trzymac wazne dane w jakiejs 'odpornej' zewnetrznej
    kosci (serial) flash, chocby jakas karta sd 1G - dosc miejsca zeby wszystko
    zapisywac po 100x... jesli to mega wazne to mozna uzyc dwoch takich (lub
    mniejszych ale bardziej odpornych na promieniowanie) kosci i umiescic je w
    innych osiach, chociaz cos czuje ze maly dysk 1.8" bedzie tu lepszym
    rozwiazaniem.

  • 23. Data: 2010-02-11 20:29:25
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Piotr "Curious" Slawinski wrote:

> [...]
    > umiescic je w innych osiach, chociaz cos czuje ze maly dysk 1.8" bedzie tu

    To może od razu dysk 8" ;-). Jak dysk, to lepiej mniejszy dać, po grzyba
    1.8". Mam 0.85", 6GB. Kosztuje ok. 25$. Najlepszy byłby fusible link prom,
    ale takich już chyba nie uświadczysz, choć pewnie gdzieś by się 16k czy 32k
    jeszcze znalazły. Na program więcej nie potrzeba. Twardy dysk ma pewne
    problemy, musisz draństwo ogrzewać lub chłodzić. Bardzo nie lubią próżni
    (wiem z doświadczenia). Przy starcie masz dość duże przeciążenia. Choć przy
    użyciu rosyjskich rakiet największe przeciążenia i wahania temperatur są
    podczas transportu kolejowego do Kazachstanu (to nie kawał!!).

    Waldek

  • 24. Data: 2010-02-12 22:43:35
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2010-02-11 21:29, Waldemar Krzok pisze:
    > Twardy dysk ... Bardzo nie lubią próżni (wiem z doświadczenia)

    bo głowice nie mają na czym wisieć?

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 25. Data: 2010-02-12 23:07:38
    Od: Butek <e...@i...invalid>

    W dniu 10-02-11 21:29, Waldemar Krzok pisze:
    > Bardzo nie lubią próżni (wiem z doświadczenia).

    Tak z ciekawosci: chodzi o proznie "na zewnatrz", prawda? Czy to tylko
    mit, ze obudowa dysku twardego jest dosc porzadnie hermetyczna?

    --
    butek
    bucket. Use at least two or three buckets and keep them in separate

  • 26. Data: 2010-02-13 01:00:57
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Butek napisał:
    > Tak z ciekawosci: chodzi o proznie "na zewnatrz", prawda? Czy to tylko
    > mit, ze obudowa dysku twardego jest dosc porzadnie hermetyczna?

    Nie jest hermetyczna. Ma papierową naklejkę - filtr.

  • 27. Data: 2010-02-14 20:04:58
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 13 Feb 2010 00:07:38 +0100, Butek napisał(a):

    > Tak z ciekawosci: chodzi o proznie "na zewnatrz", prawda? Czy to tylko
    > mit, ze obudowa dysku twardego jest dosc porzadnie hermetyczna?

    Oczywiście, że mit. Otwór służący do wyrównywania ciśnienia jest
    zaklejony filtrem, który został tak dobrany, by się nie zużył przez cały
    zakładany okres życia dysku.
    --
    Pozdrawiam Bad Worm badworm[maupa]post{kopek}pl
    GG#2400455 ICQ#320399066