    From: Piotr Wyderski <p...@n...mil>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: nie termo transfer
    Date: Tue, 9 Oct 2018 12:03:43 +0200

    b...@g...com wrote:

    > Nietechnologiczne powodujące uszkodzenie automatu.

    Wszystko jest technologiczne, zależy tylko od grubości portfela.
    IBM sobie robi 70-warstwowe płytki na podłożu ceramicznym, A Ty
    się boisz kawałka blaszki. ;-)

    Pytanie jest inne: czy w produkcji przemysłowej takie elementy
    mają istotną przewagę nad technologią tradycyjną? Tu sam mam
    wątpliwości. Ale próbują i chwała im za to. :-)

    > Nieekonomiczne bo są gotowe cewki poniżej 1uH na grube ampery.

    To nie jest argument. Są gotowe cewki, a ludkowie coraz
    częściej je sobie i tak trawią na PCB. Skoro i tam masz
    płytkę wielowarstwową, to co za problem zrobić sobie
    ze ścieżki spiralkę? Tanio i doskonale powtarzalnie.
    Z tymi blaszkami może być podobnie.

    > Nielogiczne bo masz niby gruby przekrój ale masz też przerwy
    > na styku blacha - ścieżka gdzie jest spoiwo lutownicze o rezystancji
    > 20x większej niż miedź.

    Ale bardzo cienkie i o dużej powierzchni przekroju, więc po
    znormalizowaniu do całej długości blaszki wpływ jest rzędu
    pojedynczych procentów. Za to blaszka się świetnie chłodzi.

    > Dobrze że kombinują, ale dobrze jak ktoś im naświetli słabe punkty
    > ich pomysłu, może zaoszczędzą przy okazji trochę forsy.

    Nie widziałem, by to już ktoś stosował przemysłowo. Za to widziałem
    cewkę toroidalną z uzwojeniem wykonanym metodą litograficzną.

    > Wracając do tego pcb 20oz, ludkowie rzeźbią raczej 10-20 warstw na
    > A i kA, i wtedy cena obwodu jest do przełknięcia, w każdym
    > razie nie 2,2k usd tylko coś rzędu 300-500 pln.

    A to zależy, co chcesz zrobić. Jak masz wiele warstw, to musisz używać
    przelotek, a one mają małą obciążalność prądową, są awaryjne, zużywają
    miejsce i rozwalają wszystkie wymagane odstępy izolacyjne przy wyższych
    napięciach. Lepiej nałożyć więcej miedzi i nie mieć tego typu problemów.

    > Nie wiem czemu 10x 30um jest tańsze od 1x 300um, trzeba by w płytkarni zapytać,
    > w każdym bądź razie 10x 30um jest technologiczne, natomiast 1x 300um - nie.

    Jak mówiłem, wszystko jest technologiczne. Wiele warstw, gruba miedź,
    podłoża ceramiczne i poliimidowe, podłoża niejednorodne, wiercenie
    laserowe, zasklepione przelotki. Są firmy, które to zrobią nawet w małej
    skali, tylko pytanie, czy projekt tego wymaga i czy Cię stać.
    Jak robisz np. dla przemysłu wydobywczego i płytka ma wytrzymać 200
    stopni głęboko w dziurze w Ziemi, to im powiesz, że się nie da, bo
    to nietechnologiczne?

    Pozdrawiam, Piotr