  • 161. Data: 2011-12-28 21:15:51
    Temat: Re: nowy egzamin
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2011-12-28, Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> wrote:

    > No tylko jak tu kogoś dogonić jak nauka jazdy ma jeździć z prędkością
    > zgodną z przepisami? :)

    No niestety, furmanek i traktorów w miastach mało - a praktycznie tylko
    tam jeżdżą elki.

    > Chociaż z tymi kursami to też różnie bywa - ja na kursie wyprzedzałem,
    > jechałem ile fabryka dała (hehe... licznikowe 130km/h) po ekspresówce,
    > hamowałem z zablokowanymi kołami, nawet biegi bez sprzęgła zmieniałem.

    Ja miałem dodatkowe godziny z obecnym szwagrem. Nic więcej nie muszę
    dodawać, nie?

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski

  • 162. Data: 2011-12-28 22:02:43
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Lukasz" <w...@b...net.pl> napisał w wiadomości

    >nie ma zielonego pojęcia jaki ten odstęp powinien być przy danej prędkości.

    > według mnie tu powyżej :)

    A wesdług mnie powyżej było to co teraz.
    I odniesienie również do tego.

    > a co do tego odstępu prędkość jest jednym z wielu z wyznaczników i nie ma
    > co nad tym dyskutować

    Czyli jest czy nie jest?
    Bo przedpiszca zeznawał że nie.

  • 163. Data: 2011-12-28 22:16:04
    Od: RadekNet <r...@r...com>

    W dniu 27.12.2011 18:46, Cavallino pisze:

    > No i właśnie to co się komu wydaje na temat tej odległości warto
    > sprawdzić w praktyce.
    > Obstawiam, że tych 99% które bezpiecznego odstępu nie zachowuje, nie ma
    > zielonego pojęcia jaki ten odstęp powinien być przy danej prędkości.

    Znowu jakies czary i komplikacje - masz byc dwie sekunty za
    poprzedzajacym Cie pojazdem, chyba ze pada deszcz to dublujesz odstep. I
    juz kazdy i wszedzie wie jakie ma trzymac minimum.

    --
    Radek Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 164. Data: 2011-12-28 22:24:53
    Od: RadekNet <r...@r...com>

    W dniu 26.12.2011 16:33, dremka pisze:

    > No wlasnie, moze zamiast wprowadzac zmiany w testach po prostu
    > nalezaloby podwyzszyc ilosc godzin jazdy na kursie do np. 50 - 60.
    > Kosztowo i czasowo pewnie wyjdzie podobnie jak kilkukrotne podchodzenie
    > do egzaminu.

    Glupota jakich malo jest podchodzic do egzaminu nieprzygotowanym -
    podobno komuny juz w Polsce nie ma, ktos Ci zabrania wziac wiecej niz 30
    godzin jesli wciaz zle jezdzisz?

    Pozdr.
    --
    Radek Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 165. Data: 2011-12-28 22:28:16
    Od: RadekNet <r...@r...com>

    W dniu 26.12.2011 20:39, J.F. pisze:

    > No jest to jakis punkt widzenia, ale czy od tego sie zrobi bezpieczniej na
    > ulicach ?

    "U nas w Irlandii" ;> tak to dziala i jakos sie sprawdza.

    > P.S. Np jak prawidlowo migac na rondzie :-)

    Zalezy wg ktorego kraju przepisow ;)

    Pozdr.
    --
    Radek Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 166. Data: 2011-12-29 00:35:33
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    On Wed, 28 Dec 2011 22:16:04 +0100, RadekNet wrote:

    > Znowu jakies czary i komplikacje - masz byc dwie sekunty za
    > poprzedzajacym Cie pojazdem,

    To nie jest takie proste.

    Jadąc 50km/h, na drodze odpowiadającej 2s (28m) samochód zdąży zatrzymać
    się prawie 3 razy.

    Jadąc 200km/h na odcinku przejeżdżanym w 2s (111m) zdąży zwolnić jedynie o
    90km/h.

    A liczyłem samą drogą hamowania - w "realu" przez pierwszą sekundę samochód
    jeszcze nie hamuje i robi się jeszcze gorzej.

  • 167. Data: 2011-12-29 00:50:56
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Tomasz,

    Thursday, December 29, 2011, 12:35:33 AM, you wrote:

    [...]

    > A liczyłem samą drogą hamowania - w "realu" przez pierwszą sekundę samochód
    > jeszcze nie hamuje i robi się jeszcze gorzej.

    Nie żartuj nawet tak. Nawet stary Polonez z zatartymi tłoczkami
    takiego laga nie miał.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 168. Data: 2011-12-29 01:03:33
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    On Thu, 29 Dec 2011 00:50:56 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:

> [...]
    >
    > [...]
    >
    > Nie żartuj nawet tak. Nawet stary Polonez z zatartymi tłoczkami

    Około 300ms potrzeba na reakcję na spodziewany bodziec (na niespodziewany
    jeszcze dłuzej), ruch nogą to kolejne 300-500ms opóźnienia
    mięśniowo-nerwowego, a jeszcze trzeba wcisnąć pedał i dopiero wtedy zaczyna
    się jeszcze opóźnienie samego układu hamulcowego.

    W każdym razie mała szansa żeby samochód zaczął sensownie hamować szybciej
    niż sekundę po tym jak zdarzyło się coś nieprzewidzianego.

    Wygląda to np. tak:
    http://www.youtube.com/watch?v=kTR5RmCYm38
    Druga pod rząd próba wymuszenia stłuczki (czyli filmujący już "obudzony"),
    w 0:17 w samochodzie z przodu zapalają się światła stopu, a filmujący
    potrzebuje prawie 2s żeby zacząć ponownie skuteczne hamowanie.
    Chociaż z jego punktu widzenia zapewne zareagował natychmiast.

  • 169. Data: 2011-12-29 01:26:41
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Tomasz,

    Thursday, December 29, 2011, 1:03:33 AM, you wrote:

    > Około 300ms potrzeba na reakcję na spodziewany bodziec (na niespodziewany
    > jeszcze dłuzej), ruch nogą to kolejne 300-500ms opóźnienia
    > mięśniowo-nerwowego,

    Nie. Jeśli bodziec jest spodziewany, to 300ms jest od bodźca do ruchu
    nogi a noga już wczesniej jest nad hamulcem.

    > a jeszcze trzeba wcisnąć pedał i dopiero wtedy zaczyna
    > się jeszcze opóźnienie samego układu hamulcowego.

    Ile trwa wciśniecie pedału? Sorry - ja już dwa układy hamulcowe
    rozwaliłem kopiąc w hamulec i wiem, w jakiej odleglości się
    zatrzymałem. Nie sa to żadne czasy zbliżajace się do sekundy.

    > W każdym razie mała szansa żeby samochód zaczął sensownie hamować szybciej
    > niż sekundę po tym jak zdarzyło się coś nieprzewidzianego.

    Chyba jak gadasz przez komórkę.

> [...]
    > w 0:17 w samochodzie z przodu zapalają się światła stopu, a filmujący
    > potrzebuje prawie 2s żeby zacząć ponownie skuteczne hamowanie.

    Żeby się zatrzymać. I to nawet nie są 2s.

    > Chociaż z jego punktu widzenia zapewne zareagował natychmiast.

    Nie - drugi raz go zaskoczył. Na filmie nie ma tego, co sie działo za
    nim - moim zdaniem kierowca spodziewał się burackiego zachowania i
    tylko dlatego za pierwszym razem dał radę się nie wrypać.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 170. Data: 2011-12-29 02:05:50
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    On Thu, 29 Dec 2011 01:26:41 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Nie. Jeśli bodziec jest spodziewany, to 300ms jest od bodźca do ruchu
    > nogi a noga już wczesniej jest nad hamulcem.

    Tylko im dalej od głowy tym reakcja mięśni wolniejsza.

    AFAIK w F1 hamowanie zaczyna się po 0.7s od zauważenia powodu, przy czasie
    reakcji kierowców na trenażerach rzędu 150ms.
    Nie wiem niestety czy to 0.7s to już z opóźnieniem układu, chociaż pewnie
    akurat w F1 jest ono niewielkie.

    > Ile trwa wciśniecie pedału? Sorry - ja już dwa układy hamulcowe
    > rozwaliłem kopiąc w hamulec i wiem, w jakiej odleglości się
    > zatrzymałem. Nie sa to żadne czasy zbliżajace się do sekundy.

    Sfilmuj się podczas normalnej jazdy i potem sobie poklatkowo przeanalizuj
    jak szybko reagujesz w rzeczywistości.
    Wrażenie własnej natychmiastowej reakcji to pozory.

    > Żeby się zatrzymać. I to nawet nie są 2s.

    ponad 1.5s od zaświecenia się stopu do momentu kiedy drgnął horyzont.
    Światła stopu tego z przodu zapalają się jeszcze w 17 sekundzie, dopiero w
    połowie 19-tej rusza się horyzont (początek hamowania), samo hamowanie do
    zera 0.5s.

    > Nie - drugi raz go zaskoczył.

    Zaskoczył w sensie że drugiego hamowania oczywiście nie przewidywał.
    Ale po pierwszym hamowaniu już mial wszystkie zmysły wyostrzone i nie można
    mu zarzucić że za drugim razem np. przysnął czy coś.

    Ot po prostu normalna reakcja skupionego kierowcy który musi nagle hamować
    - 1.5s.