  • 1. Data: 2010-02-04 10:15:41
    Temat: Re: obniżanie napięcia na diodzie Zenera
    Od: " Wmak" <w...@W...gazeta.pl>

    Najprawdopodobniej włączasz te diody odwrotnie - w kierunku przewodzenia a
    nie w zaporowym, jak należy zasilać diody zenera.
    Obróć diodę i sprawdź napięcie.

  • 2. Data: 2010-02-04 10:42:08
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Wmak pisze:

    > Najprawdopodobniej włączasz te diody odwrotnie - w kierunku przewodzenia a
    > nie w zaporowym, jak należy zasilać diody zenera.
    > Obróć diodę i sprawdź napięcie.

    Hmm... I znów brzytwa Ockhama się sprawdza. Najprostsze wyjaśnienie
    okazało się najwłaściwszym. Zaufałem starej polskiej książce, która
    podawała, że "ząbek" na obudowie to katoda...

  • 3. Data: 2010-02-04 11:02:32
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Atlantis schrieb:

    > Hmm... I znów brzytwa Ockhama się sprawdza. Najprostsze wyjaśnienie
    > okazało się najwłaściwszym. Zaufałem starej polskiej książce, która
    > podawała, że "ząbek" na obudowie to katoda...

    przy diodach Zenera, szczególnie ze Związku Sąsiedniego ząbkiem lub
    paskiem bywa oznaczana anoda. To tak dla zmylenia przeciwnika ;-). Ale
    teraz już wiesz.

    Waldek

  • 4. Data: 2010-02-04 12:10:24
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

    > Hmm... I znów brzytwa Ockhama się sprawdza. Najprostsze wyjaśnienie
    > okazało się najwłaściwszym. Zaufałem starej polskiej książce, która
    > podawała, że "ząbek" na obudowie to katoda...

    Bo to prawda. Dioda zenera pracuje przy napięciu wstecznym.
    Gdybyś na diodzie prostowniczej przekroczył jej napięcie przebicia też
    stałaby się zenerką.

    Oczywiście to w uproszczeniu, bo nie ma diód zenera na napięcie wyższe niż
    7V. Powyżej tego napięcia diody stabilizują wykorzystując właśnie przebicie
    lawinowe.

    Poczytaj np. na Wikipedi:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Z%C5%82%C4%85cze_p-n

    --
    Desoft

  • 5. Data: 2010-02-04 23:57:29
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@l...pol.pl>

    Użytkownik Desoft napisał:

    > Bo to prawda. Dioda zenera pracuje przy napięciu wstecznym.
    > Gdybyś na diodzie prostowniczej przekroczył jej napięcie przebicia też
    > stałaby się zenerką.

    Nie stała by się. Z tego samego powodu dla którego dioda stabilizacyjna
    8v2 nie jest już za bardzo diodą Zenera - równowaga między efektem
    Zenera (tunelowanie wstecz) a efektem lawinowym następuje w okolicach 6V
    - dioda 8V jest wyraźnie bardziej diodą lawinową niż Zenera.

    Diody prostownicze mają napięcia przebicia znacznie większe - czyli są w
    tym zakresie diodami lawinowymi. Na dokładkę optymalizacja parametrów
    diody w kierunku przewodzenia kłóci się na ogół z miarkowaniem
    rezystancji w zakresie przebicia - i większość diod prostowniczych ma
    niewielki i mocno nieliniowy odcinek charakterystyki prądu przebicia o
    dodatniej rezystancji a dalej szybko zaczyna wykazywać rezystancję
    ujemną - czyli ma ch-kę całkowicie nieprzystosowaną do stabilizacji
    napięcia. Oczywiście w szereg z opornikiem można uzyskać stabilna pracę
    takiej diody w zakresieprzebicia ale napięcie podzielone między diodę a
    opornik będzie silnie zależało od prądu - czyli ze stabilizacji nici,
    zmiany napiecia zasilającego silnie będą wpływały na napięcie wyjściowe.
    Że o problemach z możliwymi wzbudzeniami (dioda lawinowa z ujemną
    rezystancją to całkiem fajny jednowrotnik aktywny używany do generacji
    przebiegów okresowych).

    --
    Darek