    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa,pl.comp.sys.macintosh
    Subject: Re: obrobka RAW na komputerze
    Date: Tue, 09 Jan 2024 01:09:21 +0100

    T...@s...in.the.world <n...@i...invalid> writes:

    > No tak. Ale jak dla mnie glowna zaleta RAW to latwosc bezstratnej obrobki.
    > A taki konwerter niczego nie wnosi. To tak jakby robic zdjecia od razu w
    > JPG.
    > Funkcje eksportu do jpg ma chyba kazdy program, ktory czyta RAW.

    Ja oczywiście zajmuję się czymś innym itd. i dla mnie rawy to zło, które
    nie zawsze jest konieczne (nieco przesadzam), no i nie znam / nie
    pamiętam tamtego konwertera, ale dla mnie rawy to przede wszystkim:
    - dużo większa głębia kolorów niż 8-bitowy JPEG, zwykle efektywnie jest
    to głębia matrycy
    - brak strat w kompresji - nie tracimy tego, co przypuszczalnie w ogóle
    chcemy zobaczyć.

    Natomiast jakby jakiś konwerter generował 16-bitowe bezstratne
    np. tiffy (bez żadnych kompensacji itd), to nie widzę problemu, by
    następnie używać do tego "zwykłych" narzędzi.

    W gruncie rzeczy, rawy to są takie 16- (14-, 12-, nawet 10-) bitowe
    bezstratne albo bardzo niskostratne TIFFy, w których dodatkowo zapisano
    parametry zdjęcia itd. Tyle że formaty nie są standardowe, więc "zwykłe"
    programy (bez właściwych pluginów) tego mogą nie czytać.

    Kiedyś to był większy problem, ale to było wtedy, gdy nic nie potrafiło
    edytować 16-bitowych obrazków, a nawet z wyświetleniem takiego np. tiffa
    były problemy. Jakieś 20 lat temu?

    Tylko oczywiście, tak jak napisałem, ja zupełnie co innego robię, dla
    mnie np. telefon może służyć do zrobienia zdjęcia (rodzinnego - bez
    problemu, a w pracy - w ostateczności), natomiast nie wyobrażam sobie
    manipulowania zdjęciami w nim (albo na innym tablecie). Ale ja też
    wiadomości i np. pl.rec.foto przeglądam na pececie :-)
    --
    Krzysztof Hałasa