  • 71. Data: 2017-01-25 01:19:47
    Temat: Re: odbior AM
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości
    news:23Td79vlpI38hNv8%gof@news.chmurka.net...

    > Rzeczywiście... ciekawe co to ma osiągnąć - sprzężenie pojemnościowe?

    > Ciekawe... ciekawe jak taka przystawka działa.

    Modulacja częstotliwości, synchro 1200 Hz, czerń 1500 Hz, biel 2300 Hz,
    czyli pozytyw.
    Różne emisje jadą albo RGB (ewentualnie ze zmianą kolejności, albo chyba
    YUV, oraz jeszcze cztery elementy na jedną linię, muszę dokładniej
    rozkminić, czy nie ma tam czegoś na kształt SECAMu, w dziedzinie przesyłania
    informacji o kolorze. Obecnie bawię się w pewną własną rozkminę, gdzie
    przygotowuję, na bazie Chroma-Pix-a, ,zestaw materiału badaniowego, aby
    wybadać, jaki wpływ na jakość przekazu będzie mieć zastosowany jaki kodek,
    na razie robię materiał początkowy, a potem sobie pohulam. Multum danych...
    Dla ciekawości zestawiłem układ, gdzie jeden telefon, z programem SSTV
    Encoder, darmowy bez reklam, ale są i płatne, emitowałem audio na wirujący
    wiatrak, a odbierałem już tak zniekształcone drugim smartfonem, wyszło
    zadziwiająco dobrze, zakłócenia przypominają niewielką morę interferencyjną,
    a poza tym obraz bardzo wyraźny. Oczywiście, próba była pobieżna, z innymi
    emisjami, oraz ustawieniem aparatów pewnie by wyglądało to inaczej. SSTV
    Encoder i Robot36 (ale inne emisje też odbiera) można odpalić jednocześnie i
    od razu odbierać to, co Encoder nada, trzeba tylko uważać, aby przechodząc
    między programami, nie wyłączyć któregoś.

    > Mnie i tak ostatnio interesuje Hellschreiber, ale nie udało mi się jeszcze

    Pewnie dlatego, że to emisja bardzo antyczna, ale sam pomysł jest kapitalny.
    Kto z zainteresowanych podpowie, dlaczego tekst jest emitowany dwukrotnie, w
    postali pikseli? :) Powód jest bardzo istotny, a znakomicie upraszcza odbiór
    :) Dobra - odpowiem - dlatego, aby "drastycznie" zmniejszyć konieczność
    synchronizowania nadajnika z odbiornikiem. Dwukrotna emisja każdego rządku
    pikseli zapewnia to, że nawet przy rozjechanym synchro, wszystkie litery
    pozostaną nadal czytelne, bo dwukrotnie wyemitowana, przynajmniej raz
    wyjdzie w całości.
    Artykuł w wiki pokazujący co to i jak wygląda odebrany tekst -
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Hellschreiber

    > odebrać. SSTV zresztą też nie.

    Najczęściej 3.73 i 14.23, możesz spróbować namierzyć w którymś WebSDR. Nie
    zawsze nadają. Na swoim radiu KF słyszałem najczęściej Grecję, Niemcy, UK,
    Rumunię i Włochy. Polski też trochę. Do dekodowania używam programu Robot36,
    wersja andrutowa, darmowa i bez reklam, jest w Google Play, odbiór przez
    wejście mikrofonowe. Nie wiem, czy dobrze mi się zdaje, ale jest to program
    napisany przez kobietę... Jeśli aparat ma więcej, niż jeden mikrofon, to
    trzeba uważać, którym odbiera.

    > No tak, czyli filtr + tłumik... lub tłumik + filtr?

    Nie powiem ci jednoznacznie, ale chyba ta druga opcja. Musiałbyś spróbować,
    choć nie wydaje mi się, abyś miał istotną różnicę w działaniu, jeśli nie ma
    w nich elementów nieliniowych. Bo jeśli są, to ten z nieliniowymi, jako
    drugi, dlaczego, to mam nadzieję, nie trzeba tłumaczyć?

    Ok. chyba 1.5 km.

    > Bliska lokalizacja, dobre anteny... i można złapać :)

    Najlepsze, że Kraków jest na południe, a klub miał widoczność na północ,
    mając południe całkowicie zasłonięte przez sam PKiN...

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 72. Data: 2017-01-25 09:52:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup
    Użytkownik "kilokitu" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

    >Tylko co robi za tę przeciwwagę? Pojemnościowe sprzężenie ręki z...

    te radyjka dzialaja tez bez trzymania w reku.

    > bardziej z masą, czy bardziej z anteną?

    czlowiek sprzegniety z masa robi za przeciwwage.

    Ale w praktyce ... czasem pomaga zblizenie/dotkniecie reka anteny,
    czasem w zasilananym z sieci odbiorniku zblizenie anteny do kabla
    sieciowego ...
    choc to byc moze jest kwestia zle zestrojonych obwodow wejsciowych ..

    J.

  • 73. Data: 2017-01-25 09:54:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup
    > Ale - dziwi mnie, ze na samym uziemieniu dziala, bo wtedy z drugiej
    > strony cewki nie ma nic :)

    >Pewnie masz sytuację, że układ nie jest elektrycznie zrównoważony,
    >wiec do którego z tych zacisków coś dotkniesz, to wektory ma ANT i
    >GND nie zniosą się i już wzmacniacz ma co wzmacniać.

    Tylko to GND polaczone z "masa" odbiornika, wiec sporym kawalkiem
    metalu.
    A ANT polaczone kabelkiem z gniazdkiem i to by bylo na tyle.

    J.

  • 74. Data: 2017-01-25 09:56:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "art" napisał w wiadomości grup
    Dnia Sat, 21 Jan 2017 13:16:27 +0100, jacek pozniak napisał(a):

    >Rzeczywiście, jeśli tylko posłuchać, a nie posiadać, to jest to
    >rozsądny
    >wybór. Już tam ktoś zadbał o dobre anteny.

    A oni tam nie maja "miniwhip", czyli kawalka preta ?
    Na ktowym lapia od KF do LW ...

    J.

  • 75. Data: 2017-01-25 10:59:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > Jarku, wiem, zresztą, montując to z ciekawości chciałem zobaczyć, czy
    > odbiorę, czy usłyszę COKOLWIEK, choćby brum transformatora sieciowego,
    > którego pole z sąsiedniego urządzenia spodziewałem się złapać.

    Ja bym tego akurat się nie spodziewał. Do brumów to cewki z cienkim jak
    włos drutem wypełniające całą szpulkę od nici, a nie krosówka na pręcie
    ferrytowym. Takich szpulek używało się na przykład do nieinwazyjnego
    wpinania się w telefon, a konkretnie w jego transformator. Można było
    nagrać rozmowę albo przez głośnik puścić. Miałem takie cewki fabrycznie
    robione, z przyssawką.

    > Może i można, ale sygnal miał wszelkie cechy świadczące o tym, że to
    > mogło rezonować gdzieś niedaleko niego tam, gdzie jeszcze wpasowywało
    > się w charakterystykę. Nie liczyłem na cokolwiek, dla ciekawości
    > chciałem zobaczyć, jaki będzie efekt. No i usłyszałem coś, z czego
    > panowie w MO, czy SB nie byli by zadowoleni :P

    A ten "wzmacniaczyk" nie był czasem amatorską konstrukcyjką z niedość
    dobrze spolaryzowanym stopieńkiem? Pytanie w zasadzie retoryczne, bo
    musiał być -- tak ze wzmacniacza robi się detektor.

    --
    Jarek

  • 76. Data: 2017-01-25 11:01:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS piesze:

    > Albo GDO, zmontowany układ, sprząc luźno, kręcić gałą i zobaczyć,
    > gdzie pojawi(ą) się DIP(y).

    To jednak metody pośrednie, w których łatwo o pomyłkę. Z drgań gasnących
    wprawne oko wywnioskuje wszystko -- i o częstotliwości, i o dobroci.

    --
    Jarek

  • 77. Data: 2017-01-25 11:25:13
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Ale w praktyce ... czasem pomaga zblizenie/dotkniecie reka anteny, czasem
    > w zasilananym z sieci odbiorniku zblizenie anteny do kabla sieciowego ...
    > choc to byc moze jest kwestia zle zestrojonych obwodow wejsciowych ..

    Ja myślę, że to jednak kompromis, pewnie pan konstruktor ocenił, jak będzie
    z tego najczęściej korzystane, jakie parametry są wtedy i stosownie do tego
    zaprojektował i zestroił? Albo poszedł na łatwiznę, bo np. rezultaty o 10%
    gorsze, za to dwukrotnie taniej i szybciej, więc i tak na plusie.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 78. Data: 2017-01-25 11:35:13
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Ja bym tego akurat się nie spodziewał. Do brumów to cewki z cienkim jak

    No właśnie. Tym bardziej, nie mając ani ANT, ani GND, ani kondensatora
    dostrojczego, nie spodziewałem się takiego konkretu. Najbardziej, to
    myślałem usłyszeć wszystko, co nadaje w najbliższym rejonie, a nie tylko
    odległą rozgłośnię "wywrotową".

> [...]
    > wpinania się w telefon, a konkretnie w jego transformator. Można było
    > nagrać rozmowę albo przez głośnik puścić. Miałem takie cewki fabrycznie

    Zgadza się.

    > A ten "wzmacniaczyk" nie był czasem amatorską konstrukcyjką z niedość
    > dobrze spolaryzowanym stopieńkiem? Pytanie w zasadzie retoryczne, bo

    Zdecydowanie był :))

    > musiał być -- tak ze wzmacniacza robi się detektor.

    I ta właściwość akurat mnie nie zdziwiła - sklecone trzy tranzystory
    (Elektronika dla wszystkich Wojciechowskiego, wzmacniacz "mini-Max"; swoją
    drogą zawsze mnie zastanawiała niechęć p. Janusza do tranzystorów npn i
    układów przeciwsobnych, co się dało, robił w klasie A na tranzystorach
    pnp...) bez nawet dociągania prądów do właściwych wartości (na razie
    sprawdziłem, czy mi po prostu nie wybuchnie... nie wybuchło). Ale "jakoś"
    działało, więc wypróbowałem w tym zestawie.

  • 79. Data: 2017-01-25 11:41:28
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > To jednak metody pośrednie, w których łatwo o pomyłkę. Z drgań gasnących
    > wprawne oko wywnioskuje wszystko -- i o częstotliwości, i o dobroci.

    Ale okiem jedynie oszacujesz, ale nie zmierzysz. A ja chciałbym przedzwonić
    układ w warunkach możliwie najbardziej zbliżonych do jego roboczych i
    wiedzieć w miarę dokładnie, gdzie leży. A wstępne oszacowanie częstotliwości
    po prostu pozwoli stwierdzić, gdzie będę szukać szczegółów. Ale jednak chyba
    nie stwierdzę, czy jest 224, czy 226 kHz...?

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 80. Data: 2017-01-25 12:24:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > Zdecydowanie był :))

    > I ta właściwość akurat mnie nie zdziwiła - sklecone trzy tranzystory
    > (Elektronika dla wszystkich Wojciechowskiego, wzmacniacz "mini-Max";

    To najbardziej klasyczny z klasycznych przykładów publikowania czegoś,
    co nie działa, bo działać nie może. Do tego dorobiono całą ideoligię,
    ileż to rozmaitych zastosowań praktycznych może mieć ta prosta
    konstrukcja. Prostota była zaiste wzruszająca -- trzy tranzystory
    w układzie Darlingtona, bez ani jednego elemnentu polaryzującego,
    opisane jako "wzmacniacz małej częstotliwości". Legenda miejska,
    za którą podążyło wielu hobbystów, którzy to lutowali i zachodzili
    w głowę, dlaczego nie działa to tak, jak opisano.

    Ja też tę drogę przeszedłem. Dowiedziawszy się, że tranzystor wzmacnia,
    skonstruowałem sobie wzmacniacz z jednego tranzystora. Któren jednak,
    drań przebrzydły, wzmacniać nie chciał, a jedynie chrypiał. Dopiero gdy
    grzebałem przy konstrukcji spoconym paluchem, zaczął coś czysto odtwarzać.
    I w ten sposób odkryłem wstępną polaryzację tranzystora i jej rolę w życiu
    elektronika. Tyle że ja byłem wtedy w wieku, w którym nie każdy jeszcze
    umie dobrze czytać, a co dopiero książki pisać.

    > zawsze mnie zastanawiała niechęć p. Janusza do tranzystorów npn

    Po prostu ich wtedy nie było, tu nie ma nad czym się zastanawiać.

    --
    Jarek