  • 1. Data: 2013-09-24 19:17:12
    Temat: odzysk ciepła spalin
    Od: "Arbiter" <n...@h...com>

    Chce odzyska ciepło spalin silnika benzynowego wolnossacego na potrzeby
    ogrzewania.
    Obecnie wykorzystuję juz do ogrzewania ciepło z wodnego układu chłodzenia
    (cieplo z chłodnicy).

    Czy ktos wie nawet orientacyjnie, ile % wydzielonego przy spalaniu ciepła
    idzie do układu chłodzenia , a ile % wypada spalinami?

    Pytam bo mam ogrzewanie z chłodnicy i ilośc ciepła nie w pełni spełnia moje
    potrzeby. Jeśli do spalin trafia tyle samo ciepła co do chłodnicy to warto
    pokusić się o odzyskanie. A jeśli jest to np 3x mniej to nawet nie będe
    walczył.

  • 2. Data: 2013-09-24 20:49:21
    Temat: Re: odzysk ciep?a spalin
    Od: Krzysztof 45 <"mekar[wytnijto]"@vp.pl>

    W dniu 2013-09-24 19:17, Arbiter pisze:
    > Chce odzyska ciepło spalin silnika benzynowego wolnossacego na potrzeby
    > ogrzewania.
    Ogrzewania czego?
    > Obecnie wykorzystuję juz do ogrzewania ciepło z wodnego układu chłodzenia
    > (cieplo z chłodnicy).
    Z chłodnicy?
    Do ogrzewania jest nagrzewnica. Chłodnica przejmuje to czego nie jest w
    stanie oddać nagrzewnica.
    Przy sprawnej nagrzewnicy i układzie chłodzenia, z nawiewów leci
    powietrze o temperaturze 80-90 stC

    Jeżeli nagrzewnica i chłodnica to za mało i potrzebujesz jeszcze przejąć
    ciepło z układu wydechowego, to co ty chcesz ogrzewać?

    --
    Krzysiek
    http://niewygodne.info.pl/index.htm

  • 3. Data: 2013-09-24 20:58:42
    Temat: Re: odzysk ciepła spalin
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

> [...]
    > pokusić się o odzyskanie. A jeśli jest to np 3x mniej to nawet nie będe

    Ja nie wiem, ile dokładnie ciepła ucieka w spalinach, ale jeśli chodzi o
    odzysk ciepła (rozumiem że przy użyciu wymiennika w kształcie
    intercoolera), to są następujące przeszkody:

    1. Jeśli mieszanka będzie za bogata, wymiennik zacznie zarastać sadzą,
    aż się kompletnie zatka.

    2. Zimą w wymienniku może zamarzać woda zawarta w spalinach. Rezultat
    taki sam - zatkanie wymiennika, choć może łatwiejsze do usunięcia niż sadza.

    Weź to pod uwagę planując taki układ.

  • 4. Data: 2013-09-24 21:05:30
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 24 września 2013 19:17:12 UTC+2 użytkownik Arbiter napisał:
    > Chce odzyska ciep?o spalin silnika benzynowego wolnossacego na potrzeby
    >
    > ogrzewania.
    >
    > Obecnie wykorzystuj? juz do ogrzewania ciep?o z wodnego uk?adu ch?odzenia
    >
    > (cieplo z ch?odnicy).
    >

    > Czy ktos wie nawet orientacyjnie, ile % wydzielonego przy spalaniu ciep?a
    >
    > idzie do uk?adu ch?odzenia , a ile % wypada spalinami?
    >

    > Pytam bo mam ogrzewanie z ch?odnicy i ilo?c ciep?a nie w pe?ni spe?nia moje
    >
    > potrzeby. Je?li do spalin trafia tyle samo ciep?a co do ch?odnicy to warto
    >
    > pokusi? si? o odzyskanie. A je?li jest to np 3x mniej to nawet nie b?de

> [...]

    zależy od obciążenia silnika. Tak do 25-30% idzie z rury na grzanie atmosfery. Warto
    powalczyć. Tylko wiesz co? nawet jak by silnik pracował na gazie ziemnym to i tak
    kocioł na gaz ziemny wyjdzie lepiej jeśli by miał grzać wodę. chyba że ze względu na
    jakieś względy silnik spalinowy napędza agregat prądotwórczy to wtedy warto
    wykorzystać ciepło do ogrzewania.

  • 5. Data: 2013-09-25 00:39:54
    Od: ZIWK <w...@o...pl>

> [...]
    > ogrzewania.
    > Obecnie wykorzystuje juz do ogrzewania ciep?o z wodnego uk?adu ch?odzenia
    Jaki silnik (pojemność, moc) - czy pracuje ciągle, czy od czasu do czasu..
    Co grzejesz - pomieszczenie - małe duże, jak rozprowadzane ciepło, jak
    izolowane ściany, jak wentylowane ?

    > Czy ktos wie nawet orientacyjnie, ile % wydzielonego przy spalaniu ciep?a
    > idzie do uk?adu ch?odzenia , a ile % wypada spalinami?
    30-50% podają stare dane ...

> [...]
    > pokusiae sie o odzyskanie. A je?li jest to np 3x mniej to nawet nie bede
    Nie odzyskasz 100% ciepła - ale jako dodatek do twojego ogrzewania z
    chłodnicy może być...
    Jeśli silnik jest stacjonarny to chłodnica może być znacznie
    przewymiarowana (nie chłodzi jej przepływ powietrza z ruchu pojazdu

    Napisz więcej - może być na priva - może coś innego się wymyśli

    --
    /\ Wojciech Smagowicz - Kraków /\
    /\ SzpachelSzmelcPussyWagen - Polo '93 /\

  • 6. Data: 2013-09-25 00:52:06
    Od: "Arbiter" <n...@h...com>

    Użytkownik "ZIWK" <w...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Jaki silnik (pojemność, moc) - czy pracuje ciągle, czy od czasu do czasu..
    > Co grzejesz - pomieszczenie - małe duże, jak rozprowadzane ciepło, jak
    > izolowane ściany, jak wentylowane ?

    125ccm, skuter, chodzi o odzysk ciepła na potrzeby ogrzewania kierowcy

    > Napisz więcej - może być na priva - może coś innego się wymyśli

    zapomnialem dodac w watku ze to skuter. Na razie odzyskuje to cieplo z
    chłodnicy i wada jest taka ze zaczyna grzać gdy sie silnik nagrzeje wiec po
    około 10 minutach. mysle o odzysku ze spalin aby szybciej miec cieplo.

    wyglada to tak
    http://arbiter.pl/galeria/mods.SH125i

    To co jest na koncu to prototyp który nie działał ze wzgledu na wypalanie
    peszla. Gdyby nie to, to nawet działałby spoko

  • 7. Data: 2013-09-25 00:53:52
    Od: "Arbiter" <n...@h...com>

    ps.com...

    > zależy od obciążenia silnika. Tak do 25-30% idzie z rury na grzanie
    > atmosfery. Warto powalczyć. Tylko wiesz co? nawet jak by silnik pracował
    > na

    nie napisalem ze chodzi o skuter. No i czy w spaliny idzie wiecej ciepla czy
    na chłodnice?

  • 8. Data: 2013-09-25 00:57:16
    Od: "Arbiter" <n...@h...com>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <s...@n...com> napisał w wiadomości

    > Ja nie wiem, ile dokładnie ciepła ucieka w spalinach, ale jeśli chodzi o
    > odzysk ciepła (rozumiem że przy użyciu wymiennika w kształcie
    > intercoolera), to są następujące przeszkody:

    myslalem o 2 opcjach - albo IC podłączony przed tłumikiem na wydechu, albo
    zrobienie dedykowanego tłumika z podwójnymi sciankami w którym płaszcz
    ogrzewałby powietrze nie mieszajac ze spalinami. rozwazalem tez rozciecie
    tłumika i schowanie tam weżownicy. Wada jest taka ze moze sie długo
    nagrzewać ciecz a potem moze ja wygotowac.

    > 1. Jeśli mieszanka będzie za bogata, wymiennik zacznie zarastać sadzą, aż
    > się kompletnie zatka.

    przy Icku mogłoby tak byc, ale w sumie silnika na wtrysku wiec syf nie leci
    w wydech. Widze problem w tym zeby odpowiednie rurociagi zrobic z wydechu i
    zeby nie spaliło icka

    > 2. Zimą w wymienniku może zamarzać woda zawarta w spalinach. Rezultat taki
    > sam - zatkanie wymiennika, choć może łatwiejsze do usunięcia niż sadza.

    to na pewno bo juz przerobilem to tu
    http://arbiter.pl/zdjecie/18595
    http://arbiter.pl/zdjecie/18596

    efekt był taki ze zaraz się robił syfon.

  • 9. Data: 2013-09-25 00:59:29
    Od: "Arbiter" <n...@h...com>

    Użytkownik "Krzysztof 45" <"mekar[wytnijto]"@vp.pl> napisał w wiadomości

    > Jeżeli nagrzewnica i chłodnica to za mało i potrzebujesz jeszcze przejąć
    > ciepło z układu wydechowego, to co ty chcesz ogrzewać?

    chce ogrzewac przestrzeń pod tym kocem
    http://arbiter.pl/zdjecie/18559

    Chłodnica w sumie daje radę, problemem największym jest tempo nagrzewania
    układu - skuter jest przeznaczony do krótkich jazd szczegolnie zimą, a wtedy
    nie zdazy sie silnik nagrzac i z ogrzewania nici

  • 10. Data: 2013-09-25 01:12:23
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Wed, 25 Sep 2013 00:59:29 +0200, Arbiter napisał(a):

    > Użytkownik "Krzysztof 45" <"mekar[wytnijto]"@vp.pl> napisał w wiadomości

    > chce ogrzewac przestrzeń pod tym kocem
    > http://arbiter.pl/zdjecie/18559

    Kup sobie kalesony, a nie kombinujesz ;)

    > Chłodnica w sumie daje radę, problemem największym jest tempo nagrzewania
    > układu - skuter jest przeznaczony do krótkich jazd szczegolnie zimą, a wtedy
    > nie zdazy sie silnik nagrzac i z ogrzewania nici

    Z wydechem to będzie problem, żeby taki wymiennik zrobić.
    Jak już musisz, to ja bym to robił bez wymiennika - pociągnąłbym ryrę
    wydechową do przodu, zrobił nią kilka zakrętów gdzieś pod tym kocem
    (izolując lekko żeby nic nie podpalić) i wyprowadził do tyłu.
    Ewentualnie dospawując do rury jakieś radiatory.

    Natomiast wiem też, że nagłe ochłodzenie spalin w rurze wydechowej potrafi
    w samochodach powodować niekorzystne zjawiska falowe powodujące utratę
    mocy.